Like ons!

F1 Maximaal – Het laatste nieuws over Formule 1 en Max Verstappen

Formule 1

Analyse Renault: Het verschil tussen motor-upgrades en motor-updates

De motoren in de Formule 1 zijn heel belangrijk, zo bewijzen Honda en McLaren gezamenlijk. Red Bull liet gedurende dit seizoen ook al meermaals weten dat het niet blij is met het vermogen van de Renault-motor en de betrouwbaarheid daarvan. Welke opties hebben de renstallen bij het doorontwikkelen van een motor ?

Een betrouwbare motor lijkt de sleutel tot een mogelijke wereldtitel, maar de motor zal ook doorontwikkeld moeten blijven worden. Er komen vaak termen voorbij als motor-upgrades en motor-updates, maar wat houden deze precies in en wat is het verschil?

Renault-directeur Cyril Abiteboul legde het Ziggo Sport voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk uit en gaat van start met de motorupgrades: 'Je hoeft niet per definitie motoronderdelen te wisselen om meer vermogen te krijgen. Als iemand zijn auto wil tunen gaat hij naar een specialist. Die wisselt een chip en dan krijg je meer vermogen. De auto en motor zijn hetzelfde gebleven. Upgrades kan je in de winter ontwikkelen. De motor gaat dan helemaal op de schop. Dat doe je tussen twee verschillende seizoenen in. Dat is het hardware gedeelte van de motor', tracht Abiteboul uit te leggen.

'De software is heel belangrijk. De Formule 1 draait om continue verbetering. Daarvoor hoef je de hardware, de onderdelen niet te vervangen. De motor kan gewoon hetzelfde blijven. Kijk maar naar de periode tussen Montreal en Baku. Er waren toen wat misverstanden ontstaan over de situatie. Renault zei dat de motor niet meer ging veranderen. Daar klopte helemaal niks van. We hebben niks aan de motor veranderd, want in Montreal en Baku werd dezelfde motor gebruikt. Maar hij werkte anders. Hij is intussen betrouwbaarder geworden', verklaart Abiteboul.

De directeur van Renault F1 vergelijkt het met een software update op een telefoon. 'Neem je mobieltje. Als je daarop de software updatet, gooi je het niet weg. De software wordt door updates beter. Zo werkt het ook bij F1-motoren. De software is nu dus geüpdatet. De kalibratie en dergelijke zijn anders, waardoor we 0,25 seconden per ronde sneller waren in Baku.'

(Foto: Renault F1)

Populair

Naar boven