Like ons!

F1 Maximaal – Het laatste nieuws over Formule 1 en Max Verstappen

Formule 1

Tussenrapport | McLaren toont potentie

2017 is het jaar dat de legendarische combinatie McLaren-Honda een aanval op de wereldtitel wilde doen. Het loopt door een miscalculatie van de Japanse motorleverancier helemaal anders, maar er schijnt licht aan het eind van de tunnel.

We schrijven vrijdag 28 april 2017. De locatie is Sochi, het circuit waar de vierde Grand Prix van 2017 wordt verreden en Stoffel Vandoorne is de eerste coureur van het veld die een gridstraf aan zijn broek krijgt voor het overschrijden van het maximum toegestaan aantal motorcomponenten. Aan het eind van de eerste vrije training ontstaat er een probleem in de McLaren van de Belg wat Honda doet besluiten om de MGU-K en de Turbo te vervangen. Het zijn voor Vandoorne de vijfde van het seizoen, waar er maar vier toegestaan zijn.

Het tekent in een notendop de seizoensstart van McLaren-Honda. Waar de voorgaande twee seizoenen van de samenwerking al niet het verwachtte succes brachten, begint 2017 ronduit dramatisch. Honda heeft er eind 2016 voor gekozen om een rigoureus andere koers te gaan varen bij de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn en dat problemen met zich mee. Veel problemen. Meer problemen dan Honda had voorzien ook. 

De onbetrouwbaarheid van de motor is één, het gebrek aan snelheid is een ander aspect waar de coureurs Vandoorne en Alonso mee geconfronteerd worden. Weer zijn overwinningen en podiumplaatsen buiten het bereik en met name de ervaren Spanjaard wordt met de race meer gefrustreerd. De situatie wordt zelfs zo nijpend dat McLaren-directeur Zak Brown regelt dat Alonso deel kan nemen aan de Indy-500 als afkoelperiode. 

Voor Alonso is het uitstapje naar Amerika een eye-opener. De Spanjaard is inderdaad direct competitief op de legendarische Oval en doet totdat, jawel, zijn Honda-motor het begeeft serieus mee om de podiumplaatsen. Het heeft een louterend effect op Alonso die ogenschijnlijk minder vol met frustratie in Canada weer aansluit bij het Formule 1-veld. 

In Baku, uitgerekend op een circuit waar McLaren zichzelf kansloos achtte vanwege het lange rechte stuk, scoort Alonso met een negende plaats de eerste punten van het seizoen. Het is na de kwalificatie in Monaco waar beide wagens Q3 halen, het tweede hoogtepuntje van het seizoen. In Oostenrijk is Alonso van plan om na een goede kwalificatie wederom punten te scoren, maar ligt hij al na één ronde uit de wedstrijd door een tik van Daniil Kvyat. Het toont wel aan dat het chassis van McLaren lang niet slecht is en door updates steeds beter wordt. Ook Honda toont verbetering en pakt in Engeland de maximale gridstraffen om Alonso in Hongarije in de gelegenheid te stellen om dik in de punten te finishen. Hetgeen precies zo gebeurt.

Ondertussen heeft Stoffel Vandoorne een aantal kansen op punten door kleine foutjes laten liggen. In Monaco crasht hij in kansrijke positie aan het eind van de race en ook in Baku en Silverstone komt hij door eigen fouten net tekort voor punten. Invloed op zijn positie binnen het team heeft het niet. Teambaas Eric Boullier bevestigde al dat Vandoorne ook in 2018 voor het team uit Woking rijdt.

Of dat ook voor Fernando Alonso geldt, is nog maar de vraag. De Spanjaard laat de keuze over zijn sportieve toekomst afhangen van het gegeven of hij een auto kan besturen die mee doet voor overwinningen. Met minder neemt de man uit Oviedo geen genoegen meer. Omdat McLaren er heel veel aan gelegen is om Alonso te behouden, heeft het openlijk harde kritiek geuit op Honda, zijn hand overspeelt in de onderhandelingen met Mercedes, geflirt met Renault en gesproken met Ferrari. Wij verwachten echter dat er in september gewoon besloten wordt om door te gaan met Honda, dat enerzijds zijn zaakjes beter en beter op orde krijgt en anderzijds er voor McLaren gewoon geen goed alternatief beschikbaar is. Of het voldoende is om Alonso binnenboord te houden valt te betwijfelen, maar voor de wereldkampioen van 2005 en 2006 geldt eigenlijk een beetje hetzelfde als voor zijn team. Echt betere alternatieven zijn er nauwelijks. Wij verwachten dan ook dat Alonso in 2018 wederom voor McLaren rijdt, volledig overstapt naar de IndyCar of zijn helm aan de wilgen hangt. Wij zien Alonso in ieder geval niet overstappen naar Ferrari en Mercedes en dat zullen ook volgend jaar de teams zijn die als eerste in aanmerking komen om races te winnen. 

Rapportcijfers:

Fernando Alonso: 7,5
Grand Prix gestart: 10
Grand Prix gefinisht: 2
Beste finish: 6e
WK-punten: 10

Stoffel Vandoorne: 6
Grand Prix gestart: 11
Grand Prix gefinisht: 7
Beste finish: 10e
WK-punten: 1

Jenson Button: 5,5
Grand Prix gestart: 1
Grand Prix gefinisht: 0
Beste finish: -
WK-punten: 0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven