Like ons!

F1 Maximaal – Het laatste nieuws over Formule 1 en Max Verstappen

Formule 1

Special | De roots van Force India

Enkele weken geleden schreven een artikel over de roots van Red Bull Racing. De reacties die we hierop kregen zijn voor ons aanleiding om zo nu en dan de geschiedenisboeken in te duiken om op zoek te gaan naar de herkomst van andere huidige Formule 1-teams. Vandaag: Force India.

Waar de wortels van Red Bull Racing teruggaan tot 1997 toen Stewart Grand Prix haar debuut maakte, gaan de wortels van Force India terug naar het begin van de jaren negentig. Naar 1991 om precies te zijn. Dat jaar maakt het Ierse Jordan Grand Prix haar entree in de Formule 1.

Jordan Grand Prix was het team van de excentrieke Eddie Jordan, zelf zonder al te veel succes coureur in de jaren zeventig. Na zijn actieve raceloopbaan richtte Jordan een Formule 3-team op. In 1988 maakte het team de overstap naar de Formule 3000, waar het met Johnny Herbert als coureur direct de eerste race waaraan het deelnam won. Een jaar later werd het team met Jean Alesi als coureur kampioen. Het succes resulteerde erin dat Jordan zich serieus ging oriënteren op de Formule 1. Met 7-UP als sponsor was het in 1991 zo ver. Het team was direct competitief en eindigde het seizoen als vijfde in het constructeurs-WK. Hét verhaal van het seizoen voor Jordan was het debuut van Michael Schumacher. De Duitser werd aangenomen als vervanger van de Belg Bertrand Gachot, die de gevangenis in moest voor het mishandelen van een Londense taxi-chauffeur. Mercedes betaalde Jordan $ 150.000,- om Schumacher te laten racen op Spa-Francorchamps. De jonge Duitser kwalificeerde zich direct als zevende.

Jordan dacht Schumacher voor de rest van het seizoen te hebben gecontracteerd, maar de Duitser racete de volgende race al voor Benetton en Jordan moest op zoek naar een nieuwe coureur voor zijn tweede wagen. Eerst mocht de Italiaan Alessandro Zanardi debuteren, alvorens het seizoen werd afgesloten met Roberto Moreno als coureur. 

In 1992 moest Jordan noodgedwongen overstappen naar goedkopere Yamaha-motoren en was succes niet eenvoudig te behalen. Pas in de laatste race van het seizoen werd er een puntje behaald. Dat scenario herhaalde zich in 1993 waar de eerste wagen werd bestuurd door de talentvolle Braziliaan Rubens Barrichello, maar de tweede wagen een tombola aan bestuurders kende. Ivan Capelli, Thierry Boutsen, Marco Apicilla, Emanuelle Naspetti en Eddie Irvine mochten allemaal één of meerdere races rijden. Enkel Irvine slaagde er in om indruk te maken. Bij de Grand Prix van Japan haalde Irvine raceleider Senna in om zichzelf van een ronde achterstand te ontdoen en finishte uiteindelijk als zesde, toen goed voor één WK-punt, achter teamgenoot Barrichello, in de enige race dat Jordan punten scoorde. Na afloop van de race beschuldigde Senna Irvine van gevaarlijk rijgedrag en sloeg hij de Ier na te zijn geduwd in het gezicht. Het tekent een beetje de rock 'n roll-stijl waar het team zich zo graag mee afficheerde. 

In 1994 en 1995 bleef de line-up van Irvine en Barrichello hetzelfde, al werd Irvine in 1994 nog wel voor drie races geschorst na de botsing met Jos Verstappen in Brazilië. De resultaten werden beter en beter en uiteindelijk stonden bij de Grand Prix van Canada in 1995 beide Jordan-rijders voor het eerst op het podium. In 1996 was Irvine vertrokken naar Ferrari en een jaar later vertrok ook Barrichello naar het nieuwe Stewart. Het bleek een herstart voor Jordan dat eerst de talentvolle Italiaan Giancarlo Fisichella en een jaar later Ralf Schumacher aantrok. Beiden scoorden in 1997 een podiumplaats. 

In 1998 verloor Jordan de Peugeot motoren waarmee het sinds 1995 racete aan het nieuwe team van Alain Prost en ging het verder met de klantenmotoren van Mugen-Honda. Ex-wereldkampioen Damon Hill werd aangetrokken als vervanger van Fisichella en de eerste helft van het seizoen was een drama. Gezamenlijk vielen Schumacher en Hill de eerste acht races negen keer uit en pas bij de Grand Prix van Groot-Brittannië scoorde Schumacher een punt. Het bleek een ongekende ommekeer want in het restant van het seizoen werden maar liefst 34 punten behaald, waaronder de legendarische 1-2 op het kletsnatte circuit van Spa-Francorchamps waar na een enorme startcrash ook WK-leider Hakkinen bij de herstart uitviel en Michael Schumacher op hoge snelheid crashte met David Coulthard. Het maakte de weg vrij voor de eerste zege van Jordan in een van de meest waanzinnige Grand Prix' aller tijden. 

Het seizoen erop continueerde Jordan het succes. Heinz-Harald Frentzen, aangetrokken als vervanger van Schumacher, won twee Grand Prix en was lange tijd een outsider voor de wereldtitel. Met de eeuwwisseling nam het succes van Jordan af. Nog één race werd er gewonnen. De teruggekeerde Giancarlo Fisichella was in 2003 in Brazilië de beste in een regenrace die voortijdig afgevlagd werd. De overwinning van Fisichella werd overigens niet op het podium gevierd, maar pas twee weken later in Imola omdat de FIA een fout had gemaakt bij het bepalen van de uitslag. 

De laatste jaren van Jordan bracht het team door in de achterhoede. De laatste podiumplaats boekte Jordan in 2005 op het circuit van Indiana toen er slechts zes coureurs aan de start van de Grand Prix van Amerika stonden. De Portugees Tiago Monteiro was de gelukkige die met het Ferrari-duo Schumacher/Barrichello het podium op mocht. 

Op het moment dat Monteiro daar stond was het team al verkocht. Eddie Jordan had al een jaar eerder afscheid genomen en de restanten van zijn team gingen over naar de Rus Alex Snaider die er het Midland F1 Team van maakte. Midland debuteerde in 2006 met Monteiro en onze landgenoot Christijan Albers als coureurs. Snaider was zijn nieuwe speeltje echter alweer snel beu en verkocht het team eind 2006 aan de Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker Cars en een aantal Nederlandse investeerders. In 2007 stond het team als Spyker F1 Team aan de start, maar ook dat was geen lang leven beschoren. Spyker raakte zelf in de financiële problemen en het team werd grotendeels verkocht aan de Indiase zakenman Vijay Mallya, die er vanaf 2008 Force India van maakte. Eind dit jaar gaat ook die naam tot de Formule 1-historie behoren want Mallya heeft inmiddels aangekondigd dat het team in 2018 onder een nieuwe naam aan de start zal verschijnen. 

 

 

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven