Like ons!

F1 Maximaal – Het laatste nieuws over Formule 1 en Max Verstappen

Formule 1

Special | Mooi in lelijkheid

Zo nu en dan komen de knappe koppen in de Formule 1 met vindingen op de proppen die veelbesproken Formule 1-auto's opleveren. Niet in de laatste plaats omdat ze vaak verre van mooi zijn. 

Met de verplichte introductie van de Halo in 2018, waarvan het merendeel van de Formule 1-fans vindt dat de wagens er niet direct mooier op worden, leek het ons een leuk idee om eens terug te kijken naar een aantal bijzonder Formule 1-wagens door de jaren heen.

De eerste bijzondere wagen die we in dat licht bezien tegen komen is de Tyrrell P34. Deze wagen kenmerkt zich doordat er geen vier, maar zes wielen op zitten. Het idee voor de zeswieler komt uit 1974 en is afkomstig van Tyrrell's hoofdontwerper Derek Gardner. De zeswieler is een slimme interpretatie van nieuwe regels. Vanaf het midden van de jaren '70 schreven de regels voor dat de maximale breedte van een voorvleugel anderhalve meter mocht zijn. Omdat in een Formule 1 wagen van die tijd rekening gehouden moest worden met de voeten van de coureur, stuurbehuizing, vering en ophanging zouden wielen van normale breedte voorbij de uiteinden van de voorvleugel komen. De P34 maakte gebruik van een gat in de reglementen, waarbij niets over de afmetingen van de wielen beschreven stond. Door gebruik te maken van twee kleine voorwielen in plaats van één grote zouden de banden binnen de vleugelbreedte blijven. Dit had twee voordelen: Een vermindering van luchtweerstand en dus een hogere topsnelheid op de rechte stukken en een verminderde noodzaak aan overige aerodynamica zodat de achtervleugel, doordat de voorwielen zo klein waren, een meer recht toe recht aan luchttoevoer zou krijgen. 

Andere teams zagen deze voordelen ook en het heeft niet veel gescheeld of alle Formule 1 wagens zouden op zes wielen hebben gereden. Uiteindelijk heeft de FIA in de reglementen opgenomen dat een F1-auto voortaan verplicht vier wielen moest hebben.

Twee jaar na de introductie van de zeswieler bracht Brabham ook een bijzonder introductie in de Formule 1: De 'fan-car'. Een Formule 1-wagen voorzien van een enorme ventilator onder de achtervleugel. 

Het idee van de 'fan-car' was dat de draaiende ventilator meer downforce zou kunnen genereren om de auto op de grond te houden dan dat dit met zogenaamde 'skirts' zou lukken. 1978 was het tijdperk dat teams naarstig op zoek waren naar manieren om een 'ground-effect' te creëren waarbij, in essentie, de luchtstroom onder de wagen weggenomen zou worden zodat de auto's beter op het asfalt zouden 'plakken'.  

De volgende bijzondere auto die we tegenkomen is de Tyrrell 012 uit 1983. Deze auto kenmerkt zich door een hele bijzondere plaatsing van de sidepods, ofwel het gebrek aan sidepods en een driehoekige achtervleugel.

In deze jaren van de Formule 1 werd het hierboven genoemde 'ground-effect' verboden. Teams moesten dus op zoek naar nieuwe manieren om downforce te genereren. Tyrrell deed dat door de auto te ontwerpen als een soort dartpijl met een platte, korte neus en sidepods die helemaal tegen de achterwielen aangedrukt zijn. De driehoekige achtervleugel werd gebruikt om de achterkant van de auto tegen het asfalt te drukken, maar ontbreekt helaas in het fragment hieronder. 

Nadat het ground-effect verboden werd brak er een tijd aan dat downforce niet langer het heetste hangijzer in de Formule 1. Door het turbo-tijdperk dat aanbrak ging de aandacht meer en meer uit naar motorvermogen. Toen de Turbo's eind jaren '80 in de ban gedaan werden keerde de noodzaak voor downforce terug in de Formule 1. De meest bijzondere vindingen in de jaren '90 en begin jaren '00 kwamen toevalligerwijs van teams waar Jos Verstappen op dat moment voor reed. In 1997 introduceerde Tyrrell de zogenaamde X-wings. Deze vleugels zorgden op lagere snelheidscircuits voor een betere wegligging. Andere teams gingen ze ook gebruiken en op het moment dat ook Ferrari X-wings monteerde werden ze plotseling verboden. 

Een paar jaar later, in 2001, verscheen de Arrows van Verstappen op een bepaald moment in het seizoen met een extra vleugel. Op zich misschien niet iets heel bijzonders, ware het niet dat vleugel bevestigd was op de neus van de auto....




Nu we het toch over neuzen hebben maken we een sprongetje in de tijd. Naar 2012 om precies te zijn. In dat jaar worden nieuwe reglementen van kracht betreffende de voorzijde van de Formule 1 wagens en een van de dingen die daarbij bepaald is, is de afstand van de neus tot het asfalt. Hiermee wil de FIA de teams dwingen om lagere, naar beneden buigende neuzen te ontwerpen. De teams komen echter met een andere oplossing: De zogenaamde getrapte neuzen waarbij een verlaging in de neus is aangebracht om aan de reglementen te voldoen. De meeste teams komen met dezelfde oplossing getrapte neus, maar het team van Caterham en Force India maken het wel heel bont.

Dit jaar hebben we ondanks de nieuwe, dikkere wagens ook wel het nodige te klagen over de looks van de auto's. De sharkfins en t-wings kunnen niet iedereen bekoren.

Wellicht dat je na het zien van deze designs de Halo nog niet eens zo lelijk vindt. 

 

 

Populair

Naar boven