Like ons!

F1 Maximaal – Het laatste nieuws over Formule 1 en Max Verstappen

Formule 1

Overzicht van de illegale foefjes van dit jaar

De Formule 1 ging dit jaar met nieuwe reglementen van start, waardoor de teams gretig naar loopholes op zoek zijn gegaan. Sommige van deze unieke ingevingen waren briljant, maar sommige waren dan ook verboden. Hieronder een overzicht van de illegale foefjes die dit jaar door de teams zijn uitgeprobeerd, met dank aan de analyse van GPUpdate.net:

1. Het gebruiken van de ophanging voor aerodynamisch voordeel

De FIA stelt dat de ophanging ten doel heeft om de auto in contact te laten staan met de banden. De teams gebruikt de ophanging de afgelopen jaren echter al zoveel mogelijk om ook nog dat beetje aerodynamisch voordeel eruit te halen. 

Dit jaar verschenen de meest complexe ophanging-systemen, waardoor de FIA besloot in te grijpen. De nieuwste ontwikkelingen rondom 'inklapbare anti-rollbars' worden tegengewerkt en verboden, waar vooral de topteams mee geraakt zijn. 

2. Olieverbranding voor extra power

De fameuze olieverbranding van Mercedes in Q3 is niet bepaald geliefd bij de overige teams binnen de Formule 1. Toch was het legaal; er mocht vijf liter olie per race verbrand worden. Dat bleek gedurende het seizoen wel heel erg veel te zijn. Een gemiddelde auto gaat namelijk zijn tijd tussen onderhoudsbeurten mee met vijf liter olie, en de FIA besloot dan ook dat er minder olie in de race verbruikt mocht worden; vanaf de Grand Prix van Monza mogen de rijders slechts 0,9 liter per honderd kilometer gebruiken. 

Aangezien deze regel vanaf Monza inging, konden teams met motoren van voor die race nog gewoon 1,2 liter per honderd kilometer verbruiken. Alle nieuwe motoren mochten maximaal 0,9 liter olie per honderd kilometer verbruiken. Mercedes is als enige team erin geslaagd om voor Monza, dus tijden de Grand Prix van Spa, nog snel haar nieuwe motor te introduceren, welke dus nog 1,2 liter per honderd kilometer mag verbruiken, terwijl de rest pas in Monza met haar nieuwe specificatie motor op de proppen kwam. 

3. Flexibele voorvleugels

Flexibele aerodynamica is verboden. Maar waar ligt de grens van flexibiliteit? Een vraag waar teams graag het eigen van denken. Zowel Ferrari als Red Bull zijn vaak op het matje bij de FIA moeten komen om hun flexibele vleugels eens uit te leggen. 

Red Bull had bijvoorbeeld een voorvleugel geïntroduceerd die er bij stilstand heel gek uitzag. Op snelheid werd echter zijn functie zichtbaar; buigbare onderdelen op de vleugel op verschillende snelheden. 

Dat een vleugel wat buigt op hoge snelheid is normaal en Red Bull claimde logischerwijs dan ook dat haar vleugel gewoon legaal was, maar de FIA greep voor de Grand Prix van Silverstone toch in en het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo moest met stijvere vleugels rijden. 

Wist je dat er twee nieuwe F1-boeken zijn uitgekomen? Een geactualiseerde versie van Max en een mooi boek over intriges, macht en andere verhalen uit de historie van de sport. 

Populair

Naar boven