Like ons!

F1 Maximaal – Het laatste nieuws over Formule 1 en Max Verstappen

Formule 1

Liberty: 'Proefdraaien met budgetlimiet, eerlijke verdeling van inkomsten'

Nadat eerder de fans al hebben geprofiteerd van het aantreden van Liberty Media als nieuwe eigenaar van de Formule 1, lijken nu ook de kleinere privéteams voordelen te gaan ondervinden. Liberty Media werkt achter de schermen aan een voorstel voor een budgetlimiet.

Na de zomer hoopt Liberty Media een plan aan de teams te presenteren om kosten te besparen en een meer gelijkwaardige manier van het verdelen van inkomsten te introduceren. 

Het plan waar Liberty naar verluidt aan werkt is gebaseerd op meerdere factoren die mede-bepalend zijn voor een budgetlimiet. Deze factoren omvatten onder andere dat er een limiet gesteld wordt aan het aantal werknemers, de productiekosten en het vrij besteedbaar vermogen van de teams. Als er een gebalanceerd plan uit de koker van het mediabedrijf komt, wil het een jaar gaan proefdraaien met het initiatief. 'We willen kijken of en hoe de technologie om het te controleren werkt.', aldus het management tegenover Auto Motor und Sport.

Vanuit de paddock wordt constructief meegedacht met de F1-eigenaar. Bob Fernley van privater Force India stelt voor om nieuwe plannen stapsgewijs in te voeren tot het eind van de huidige Concorde-overeenkomst. 'Dan krijgen de grote teams niet gelijk een klap met de hamer. Als we beginnen met een limiet van 250 miljoen dollar, dan treft het alleen de drie topteams. Daarna kunnen we het jaarlijks met 50 miljoen dollar naar beneden bijstellen. Hetzelfde geldt voor de middelen en meetapparatuur. Eerst de windtunnelmodellen reduceren tot maximaal 40 procent, later het windtunnelverbruik verbieden.'

Gelijke monniken, gelijke kappen

Naast het besparen van kosten door budgetlimieten te introduceren, wil Liberty ook een ander heilig huisje om ver werpen: een eerlijke inkomstenverdeling. Conform Amerikaanse principes wil Liberty introduceren dat alle teams hetzelfde verdienen. Formule 1-baas Chase Carey legt uit: 'Iedereen begrijpt dat een sport alleen gezond kan zijn als het de fans actie en competitie kan bieden, met een onvoorspelbare uitkomst. Mercedes begrijpt dat, daarom zijn ze blij dat Ferrari het nu zo goed doet. Als er maar één team wint, dan is een slag gewonnen, maar de oorlog verloren. Binnen de kortste keren neemt de belangstelling dan namelijk af.'
(photo credit: Liberty Media)

Populair

Naar boven