Pirelli: 'Eerder ongeluk leidde waarschijnlijk tot crash Hubert' F2 & F3

Pirelli: 'Eerder ongeluk leidde waarschijnlijk tot crash Hubert'

Door Joshua Jacobs 24 februari 2020 | 10:39


Het rapport van de FIA met analyse van het dodelijke ongeval van Anthoine Hubert is enkele weken oud. Pirelli heeft nog meer onderzoek gedaan naar aanleiding van de conclusies in dit document, en komt met conclusies. De FIA zegt  dat het ongeluk ontstond doordat de druk in de rechterachterband van Alesi terugliep. Pirelli vult dit aan.

Het ongeluk leidde tot de dood van Hubert en ernstige blessures bij Juan Manuel Correa. Dat heeft niet aan Pirelli gelegen, aldus bedrijfsleider van de Formule 1-tak Mario Isola. Hij zegt het bedrijf dat het kan uitsluiten dat de band een structurele fout bevatte. 'We onderzochten de banden en stukjes van de banden. Er is niets wat er mis mee kon zijn. De banden waren okee.'

Pirelli heeft het idee dat het ongeluk tussen Nicholas Latifi en Mick Schumacher van invloed heeft gehad op het ongeval in de tweede ronde. 'Het kan een platte band zijn geweest, want in de eerste bocht was er contact, en daarmee brokstukken. We weten hoe scherp koolstofvezel is en dat het eenvoudig is om de band kapot te snijden', schrijft RaceFans.

Pirelli: 'Vrijwel zeker sprake van langzaam leeglopende band'

Dat is 'zeer waarschijnlijk' tot 'vrijwel zeker' volgens de Italiaan. 'Als je een langzaam leeglopende band hebt, dan verlies je lucht. Overduidelijk verlies je druk als je van de heuvel afduikt richting Eau Rouge/Raidillon. Zo'n snee in de band kan je duidelijk heel makkelijk in een spin duwen, of iets dergelijks.'

De conclusie van het rapport is dat de medische staff en de marshals alles hebben gedaan in hun macht on dit incident te voorkomen. De crash bleek een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarin geen van alle betrokken partijen blaam treft. (Foto: Pirelli)

Lees meer: FIA: 'Incident Hubert samenloop van omstandigheden, geen partij schuldig'

 


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws