Onderweg naar F1 | Ticktum en Tsunoda strijdlustig, Nederlanders vallen tegen

Onderweg naar F1 | Ticktum en Tsunoda strijdlustig, Nederlanders vallen tegen

De Formule 1, het is de droom van alle jonge coureurs in de Formule 2 en de Formule 3. Ieder jaar komen er weer talenten bovendrijven in de veelgeprezen juniorenklassen. Jeugdwatchers Maurits Kappetijn, Christian Moerman en Gino Haverkamp selecteren in de rubriek Onderweg naar F1 iedere week de jonge coureurs die het afgelopen raceweekend in hun ogen opvielen. Deze week schijnen Gino Haverkamp en Christian Moerman hun licht op de jongelingen in de autosport.

Ticktum, held of schlemiel?

Gino: Roy Nissany, normaliter laagvlieger in de Formule 2, mocht de sprintrace in België vanaf pole aanvangen, maar al gauw trachtte Dan Ticktum hem te passeren in Les Combes. De Brit probeerde Nissany in te halen via de buitenkant van de bocht, maar werd aangetikt en tikte op zijn beurt vervolgens weer de Trident-coureur eraf. Voor hem zat de race erop, maar Ticktum kon met een beschadigde voorvleugel zijn weg vanaf P2 vervolgen.

Ik denk dat er voor beide coureurs wel een uitleg te vinden valt over wie er nou precies fout zat. Was Ticktum te agressief of probeerde Nissany zijn positie te hard en tevergeefs te verdedigen? Dat laat ik in het midden. Feit is dat Ticktum door de schade aan de linkervleugel totaal geen pace meer had.

Ondanks een beschadigde bolide wist de Williams-protegé indruk te maken op me. Schade beperken was het devies en ondanks dat dat met een P10 niet lukte, liet Ticktum in de achttien ronden met een kapotte vleugel zien uit het juiste racehout gesneden te zijn. Hij wist zijn P2 namelijk lang vast te houden, ondanks dat er een ware Trulli Train zich vormde achter hem.

Flatspot en kapotte vleugel spelen Ticktum parten

Uiteindelijk gooide een flatspot, opgelopen bij het blokkeren van de wielen in de Bus Stop Chicane, roet in het eten. Zelfs toen wist Ticktum lang zijn tegenstanders achter zich te houden, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk bleek de vlakke kant op zijn linker voorband hem parten te spelen in de strijd om een puntenklassering.

Wat ik wil zeggen met het voordragen van Ticktum is dat je als coureur altijd door moet gaan, ook al zijn de omstandigheden miserabel. Hij had er immers ook voor kunnen kiezen naar binnen te gaan voor een nieuwe voorvleugel, maar zou dan wel ver achter alle andere coureurs terug de baan opkomen. Door door te blijven rijden liet Ticktum zien nooit op te willen geven in zijn jacht naar een goed resultaat. Ook dat hoort bij het leertraject richting de Formule 1.

Verschoor heeft last van rechte stukken

Maurits: Het was opnieuw niet het weekend voor de Nederlanders in de Formule 3. Jammer, want met met name Bent Viscaal was al niet aan een uitmuntende reeks bezig sinds zijn imponerende winst op Silverstone. Richard Verschoor leek het raceweekend op Spa-Francorchamps sterk te beginnen, maar kon niet vasthouden aan zijn momentum.

De Formule 3-kwalificatie was chaotisch, maar toch zette Verschoor een knappe zesde tijd neer achter de doorgaans snelle teams ART, Prema en Trident. Zijn startpositie beloofde veel voor de eerste race op zaterdag, maar daar wist de Benschopper zijn uitgangspositie niet te verzilveren. Al bij de start werd hij buiten de baan gedreven na de eerste bocht, waardoor hij al vroeg in de race een prooi werd voor de talenten achter hem.

Verschoor werd vervolgens vier maal ingehaald en de MP Motorsport-auto leek het vooral te begeven op de rechte stukken, terwijl dat in de kwalificatieronde niet het geval was. Ondanks dat Verschoor van pole mocht beginnen in de tweede race, bleek ook daar het verlies op de rechte stukken fataal. In de Belgische sprintrace viel het voormalig Red Bull-talent terug naar P7. 'Zoveel snelheid verliezen op de rechte stukken is echt frustrerend', zei Verschoor na afloop. 'We moeten dit echt uitzoeken voor we naar Monza afreizen.'

Opnieuw baalweekend voor Viscaal

Ook Viscaal zat op Spa niet lekker in zijn vel. Ik heb het met hem te doen, want dat hij goed kan sturen heeft hij al meermaals bewezen. Pech lijkt keer op keer de oorzaak van een onzichtbare race en ook nu was dat het geval. Bent kwam in de kwalificatie slechts tot een 28ste tijd vanwege een rode vlag.

In de twee races kon Viscaal de terugslag van de kwalificatie ietwat goedmaken, maar in de buurt van de frontrunners kwam hij niet. Uiteindelijk bleek P16 het hoogst haalbare. Ik denk dat vooral het team van MP Motorsport zich moet afvragen hoe ze er voor kunnen zorgen dat er in Monza geen verkeer en ongeluk voor de deur staat. Teams als Prema en Trident lijken hier immers zelden last van te hebben. De pace is er, anders zou Verschoor geen P6 hebben gehaald in de kwalificatie. Genoeg huiswerk voor volgend weekend dus.

Tsunoda speelt plannen Tost in de kaart

Christian: Yuki Tsunoda is een naam die steeds vaker opspeelt in het Formule 1-nieuws. De Honda-protegé, die al enige tijd aangesloten is bij het juniorenprogramma van Red Bull Racing, wist de drag race naar het lange rechte stuk te overleven, nadat hij vanaf poleposition gestart was. Zijn Carlin-bolide schoot weg bij de rest van het veld en alleen Nikita Mazepin kon de bliksemsnelle Japanner enigszins bijbenen.

Al zijn harde werk werd echter ongedaan gemaakt toen het noodlot toesloeg in de pitstraat. In ronde elf wisselde hij naar de mediumband en werd hij onnodig lang opgehouden door zijn monteurs. In het raceklassement zakte zijn naam snel naar onderen terwijl Tsunoda P1 over moest dragen aan Mazepin. Met nog veertien ronden op de teller stond hem een zware klus te wachten.

Tsunoda vecht zich terug naar de top

Geholpen door pitstops van rivalen wist Tsunoda het gat naar de top netjes te dichten. In ronde negentien zat hij slechts een halve seconde van Mazepin af. Een ronde later poogde hij na het lange rechte stuk om zijn Russische rivaal, Mazepin, te verschalken, zonder succes. Tsunoda werd van het circuit gedwongen en mocht het in ronde vierentwintig nog eens proberen.

In een laatste wanhoopspoging probeerde Tsunoda in de op één na laatste lap wederom de raceleider te passeren, het lukte hem nét niet. Nadat Mazepin hem tweemaal van het asfalt drukte, vond de wedstrijdleiding een straf van vijf seconden echter gepast. Zo schreef Tsunoda de eerste overwinning van het weekend op naam na een vurig gevecht op Circuit Spa-Francorchamps.

Week in week uit weet Tsunoda zich te mengen in de voorhoede en - hoewel dit weekend met wat geluk - weer mocht hij zich melden op de hoogste trede van het ereschavot. Als Tsunoda de vorm vasthoudt die hij momenteel laat zien, zou het zomaar eens kunnen zijn dat de veelbelovende woorden van AlphaTauri-teambaas Franz Tost uitkomen. Mocht Daniil Kvyat zijn Formule 1-jaar zo slecht afsluiten als dat hij het jaar begonnen is, dan zou dit moment dichterbij kunnen zijn dan gedacht. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)




Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

F1 in het kort | Perez kondigt persconferentie aan: exit Formule 1?

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Ondertussen in Bahrein | Verstappen denkt aan voordeel vanaf P3: 'Starten nu aan de schone kant'

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Hoelaat is de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein?

Het is dit weekend de hoogste tijd voor de Grand Prix van Bahrein. Maar alvorens de race van start gaat, vechten de coureurs...

Horner: 'We dachten even dat Verstappen de Mercedessen zou kunnen splitten'

Christian Horner is blij met de prestaties van Max Verstappen en Alexander Albon tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix v...

Update II | Goed nieuws voor Red Bull: na Ferrari ook Renault overstag

Mattia Binotto is na lang beraad overstag: Ferrari zal de motorbevriezing die Red Bull Racing aan heeft gevraagd ondersteunen...

Honda-topman vertelt: 'Er is nog geen knoop doorgehakt'

Er is nog geen sprake van een deal tussen Red Bull Racing en Honda, als het gaat over de krachtbronnen. De Japanse motorlever...

Update | Vettel sluit zich aan bij Hamilton: 'Zal het alleen maar erger maken

Na een nieuwe test met de Pirelli-banden van 2021 kan Lewis Hamilton zijn frustratie niet verbergen. De Mercedes-coureur is a...

Wolff hekelt motorvoorstel Red Bull en Ferrari: 'Dat wordt het begin van het einde van de F1'

Toto Wolff vindt dat er in de Formule 1 absoluut geen plaats is voor een 'Balance of Performance'-systeem. Hoewel Red Bull Ra...

Verslag VT3 | Verstappen snelste ondanks problemen achtervleugel, Albon vierde

De derde vrije training voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein is achter de rug. De snelste tijd werd neergezet door Max V...

Verstappen wederom derde in de kwalificatie: 'Daar is niets schokkends of vervelends aan'

Max Verstappen is het inmiddels wel gewend om als derde te starten aan en race. Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen moet rekening houden met banden: 'Dan zou hij een reële bedreiging kunnen zijn'

Chris Medland verwacht dat Max Verstappen een gevaar kan gaan vormen voor het Mercedes-duo. Volgens Medland heeft de Nederlan...

Wolff hekelt motorvoorstel Red Bull en Ferrari: 'Dat wordt het begin van het einde van de F1'

Toto Wolff vindt dat er in de Formule 1 absoluut geen plaats is voor een 'Balance of Performance'-systeem. Hoewel Red Bull Ra...

Ondertussen in Bahrein | Verstappen denkt aan voordeel vanaf P3: 'Starten nu aan de schone kant'

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Hamilton rekent op sterk Red Bull in 2021: 'Met een betere motor zullen ze heel dichtbij zitten'

Lewis Hamilton mag de wereldtitel dit seizoen dan met enige eenvoud hebben gegrepen, de nu zevenvoudig wereldkampioen verwach...

Pirelli legt opmerkelijke situatie uit: 'Daarom werd het in Q2 gekozen'

Mario Isola is tevreden met de afloop van de kwalificatie. Opvallend is wel dat alle coureurs in de top tien starten op de me...

Lees meer