Like ons!
Alle nieuwe regels op een rijtje: Dit moet je weten voor het 2019-seizoen

Formule 1

Alle nieuwe regels op een rijtje: Dit moet je weten voor het 2019-seizoen

Bijna ieder jaar past de FIA, de beheerder van de Formule 1-reglementen, de regels voor de koningsklasse van de autosport aan. Ook komend seizoen kunnen racefans een nieuw pallet aan regels verwachten. Er zullen talloze veranderingen doorgevoerd worden in de aerodynamica, maar ook de visuele aspecten van de bolides worden onder handen genomen. F1 Maximaal zet alle belangrijke nieuwe aanpassingen voor je op een rijtje.

Nieuwe voorvleugel

De grootste zichtbare verandering van het 2019-seizoen is toch wel de nieuwe voorvleugel. De Formule 1-wagens zullen met andere vleugels gaan rijden, omdat men het aantal inhaalacties wil verhogen en zo meer spanning wil brengen tijdens de race. De afgelopen jaren zouden de auto’s elkaar moeilijk kunnen volgen op korte afstand, doordat de gecompliceerde voorvleugel voor veel wervelingen in de lucht zou zorgen. Dit belemmerde het aanzetten tot een inhaalactie.

Zodoende zijn de voorvleugels in het 2019-seizoen een stuk simpeler, maar ook breder. Het aanbrengen van zogeheten ‘winglets’ op de vleugels zijn nauwelijks nog toegestaan en tevens zullen de vleugels nu tot de wielen reiken, omdat ze liefst 220 millimeter breder zijn gemaakt. Door de aanpassingen wordt de luchtstroom om de auto anders geregeld en ontstaat er minder ‘vuile lucht’ achter de auto.

Andere bargeboards en brake ducts

De nieuwe voorvleugels brengen echter ook complicaties met zich mee. Zo is het genereren van downforce een stuk lastiger geworden vanwege de versimpelde oppervlakte van de voorvleugel. Om dit te compenseren krijgen de teams meer ruimte bij het creëren van de barge boards. De gedeelten aan de zijkanten van de auto zullen namelijk 150 millimeter lager zijn, waardoor men meer kan experimenteren met het maken van een zijkant die meer downforce genereert.

Naast de barge boards zijn ook de regels voor de brake ducts aangepast. Het stuk carbon achter de remmen bevatte het afgelopen seizoen dikwijls kleine vleugeltjes en vormen, maar dat mag nu niet meer. Dit zou voornamelijk zijn om, net als de nieuwe voorvleugels, minder vuile lucht achter de auto te creëren.

Ook nieuwe achtervleugel, met grotere DRS-klep én LED-lampjes

Naast het aanpassen van de voorvleugel wil de FIA ook het inhalen verbeteren door de achtervleugel te veranderen. De achterkant van de auto wordt groter, waardoor auto’s meer profijt hebben van een slipstream. De achtervleugel zal liefst 100 millimeter wijder worden en daarnaast zal ook de DRS-klep met 20 millimeter vergroot worden.

Daarnaast zullen er vanaf volgend jaar op elke auto’s twee extra rode LED-lampen geplaatst worden. De verticale repen zorgen voor veiligere situaties tijdens regen en mist. Tijdens de tests in Abu Dhabi vorig seizoen was het nieuwe snufje al even te zien op de baan.

Verplichte biometrische handschoenen voor de coureurs

Ook zullen de coureurs vanaf 2019 verplicht nieuwe biometrische handschoenen moeten dragen. De handschoenen bevatten chips die medische aspecten zoals de hartslag en het zuurstofgehalte in het bloed meten. De handschoenen staan direct in verbinding met het medische centrum van de FIA, waardoor er nog beter gehandeld kan worden bij een eventuele crash.

Tot slot: meer brandstof en broodjes kroket voor Ricciardo

Om het inhalen te verbeteren krijgen de Formule 1-teams ook meer brandstof tijdens de race. Het maximale gewicht van de geheime benzinemix zal van 105 naar 110 kilo gaan. Hierdoor kunnen de coureurs langer in een hogere motorstand rijden, om zo meer momentum te genereren.

Tot slot is er goed nieuws voor Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg. Door een streng maximumgewicht van de auto moesten de relatief lange coureurs erg veel rekening houden met hun gewicht. Gelukkig mogen zij in 2019 iets meer wegen, namelijk 80 kilogram. Tevens wordt het gewicht van de auto's nu los beoordeeld, waar de coureur en auto in eerste instantie samen gewogen werden. (foto: Mercedes AMG F1)

Noot: Alle regels buiten de auto om en het nieuwe bandensysteem zijn buiten beschouwing gelaten.

Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven