F1 in het kort | 'Williams krijgt nog geld van voormalig sponsor' Formule 1

F1 in het kort | 'Williams krijgt nog geld van voormalig sponsor'

Door Hans van Brunschot 12 november 2019 | 10:43


In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1 Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om te vermelden.

'Williams krijgt nog geld van voormalig sponsor'

Williams krijgt nog geld van SMP Racing. Dat stelt Marina Maksimowa, woordvoerder van Williams, tegenover Sportowe Fakty. SMP Racing was in 2018 ook de persoonlijke sponsor van Sergey Sirotkin. Door tegenvallende prestaties heeft SMP Racing besloten om niet het afgesproken bedrag te betalen, maar volgens Williams staat er geen prestatieclausule in het contract. Wordt ongetwijfeld vervolgd! 

Leclerc verwacht dat auto's 2021 er 'agressiever' uit zien

Charles Leclerc verwacht dat de auto's van 2021 er in het echt agressiever uit zullen zien dan op de beelden die de F1 heeft prijsgegeven. De coureur is dan ook enthousiast over het uiterlijk van de wagens: 'Het uiterlijk van de auto ziet er goed uit. We moeten afwachten hoe veel de teams hun auto ontwikkelen. Dat kan het uiterlijk wat veranderen en het agressiever maken, wat altijd goed is', zegt Leclerc in gesprek met GPToday. 'Als coureur wil je altijd zo snel mogelijk gaan, dus hopelijk winnen we wat snelheid zonder dat we het beter volgen van andere auto's verliezen. Dat is op dit moment het grote probleem. Het is best frustrerend dat je in de race moeite krijgt om de auto voor je te volgen zodra je sneller bent, maar binnen een seconde van de auto voor je rijdt. De banden worden te heet, dat soort dingen. Hopelijk wordt dat verbeterd.'

Hamilton: 'Ik ben bezig aan een meesterwerk'

Lewis Hamilton heeft nog maar net zijn zesde wereldtitel veroverd, maar denkt dat hij nog steeds beter kan worden. 'Ik werk aan een meesterwerk dat nog niet is afgerond. Het duurt lang om een vak meester te zijn en hoewel ik het gevoel heb dat ik het onder de knie krijg, is er nog meer om te leren. Er zijn nog meer puzzelstukjes die ik moet toevoegen. Er zullen meer ups en downs komen, maar ik heb de beste middelen binnen bereik om daarmee om te gaan. Ik ben enorm dankbaar dat deze sport mijn leven een doel heeft gegeven en zoals ik zei, ik ben bezig met een meesterwerk. Dat zouden we allemaal moeten nastreven.'

Grosjean: 'Lastig om gemotiveerd te blijven aan het einde van een moeilijk jaar'

Romain Grosjean geeft toe dat het moeilijk is om gemotiveerd te blijven vanwege alle problemen aan de auto. 'Ik houd het vol, maar het is moeilijk”,vertelt Grosjean in gesprek met Racefans.net. ”We zijn allemaal racers, we zijn allemaal concurrenten en we willen het allemaal het beste doen. Het is nooit goed dat je de races begint af te tellen. Er is een limiet aan wat je kunt doen, maar we zijn mensen en hebben gevoelens. We willen competitief zijn. Je hoort Mercedes op vrijdag in Mexico zeggen dat ze een moeilijk weekend tegemoet gaan en dan dan winnen ze uiteindelijk. ij hebben het drie dagen lang moeilijk gehad.Momenteel is het denk ik het beste om zo hard mogelijk te werken voor volgend jaar. We weten dat het volgend jaar beter zou moeten zijn', besluit Grosjean. 

Mick Schumacher: 'F1-debuut in 2020 niet realistisch'

Mick Schumacher denkt niet dat hij in 2020 al in de Formule 1 zal rijden. De Formule 2-coureur staat twaalfde in het kampioenschap en denkt dat ook dat hij na een moeizaam seizoen hier zal blijven. 'Als ik de kans zo krijgen, dan zou ik hem aanpakken', zegt Schumacher in gesprek met Kolner Express. 'Helaas lijkt het niet realistisch om volgend jaar al naar de Formule 1 te gaan.' Ook reflecteert Schumacher nog kort even op zijn seizoen in de Formule 2. Hoewel hij wist te winnen in Hongarije kwam hij niet in de buurt bij de strijd om de titel: 'Het was geen eenvoudig seizoen. Je leert echter van en groeit door tegenslagen, en ik heb ook geleerd nooit op te geven,' besluit Schumacher. 

Brown voorziet weinig problemen met budgetplafond

In 2021 komt er, na jaren van soebatten, eindelijk een budgetplafond waar Formule 1-teams zich aan moeten houden. McLaren-baas Zak Brown verwacht dat veel teams niet eens de vast gestelde 175 miljoen dollar per jaar zullen halen. 'Er zal niet zo heel veel verschil zitten tussen de topteams en de voorhoede van het middenveld', zegt Brown tegen Racefans.net. 'Renault zal maximaal op het budgetplafond zitten, wij zitten er iets onder. De teams daarachter halen het niet eens.'
In het budgetcap zijn de salarissen van de coureurs overigens niet mee genomen.

Titelstrijd mogelijk pas ná laatste race beslist in 2021

De afgelopen periode was er veel te doen met betrekking tot de nieuwe regels voor 2021 en verder. Eén van die regels is de budgetcap, waarin vast staat wat de teams per jaar mogen uitgeven. Overschrijden de teams deze limiet, dan volgt een straf in de vorm van punt(en)aftrek. The Independent zocht uit hoe dit in zijn werk gaat. De FIA gaat twee keer per seizoen de budgetcap checken. De eerste keer is na vier maanden, de tweede keer is aan het eind van het kalenderjaar. 

Daarnaast hebben de teams nog een coulancetermijn van drie maanden om hun financiën over het afgelopen seizoen in te dienen. In theorie zou het dus kunnen dat er in de eerste maanden van 2022 nog een uitspraak moet volgen over straffen en dus puntenaftrek over het seizoen van 2021. Daarmee moet de wereldkampioen van 2021 wel érg lang wachten op zekerheid.

O'Ward vervolgt carrière bij McLaren?

Patricio O'Ward werd door Helmut Marko niet goed genoeg bevonden en uit het Red Bull-juniorenteam gebonjourd. Zak Brawn laat aan Autosport.com weten dat het duo O'Ward, die door Marko ook wel 'aardappel werd genoemd', en Oliver Askew in aanmerking komen voor rookie-tests in 2020.

Ze rijden momenteel full time voor het Indycar-project van McLaren. 'We hebben momenteel geen young driver onder contract staan. Het zou me niets verbazen als één van die jongens in onze wagens een rookie-test gaan gaat doen', aldus Brawn.

Mol en Plooij plakken er een jaar aan vast

Olav Mol en Jack Plooij gaan nog een jaar in het theater staan met hun Formule 1-show. Mol maakte vrijdag op Twitter bekend dat ze ook volgend jaar op de planken zullen staan. Daarnaast vermeldde hij alvast de speeldata.

Hilarische beelden van golfende Formule 1-legendes met F1-commentaar

We weten dat enkele Formule 1-coureurs regelmatig golfen. We weten dat ook sommige teambazen en Formule 1-legendes graag een balletje slaan. Wat als je al die mannen bij elkaar zet, ze een paar golfkarren geeft en ze voorziet van briljant F1-commentaar? Dit filmpje.

Spec 2-krachtbron Ferrari kostte Leclerc 18 PK in Amerika

Charles Leclerc moest tijdens de Grand Prix van Amerika gebruik maken van een verouderde Spec 2-krachtbron. Zijn Spec 3-motor begon tijdens de derde vrije training olie te lekken. Volgens Motorsport.it kostte dit de Monegask tijd. De verouderde Ferrari-motor zou ongeveer achttien PK minder leveren dan dat de motor van Valtteri Bottas deed.

Er ontstond veel ophef rondom de prestaties van Ferrari. Nadat de FIA besloot de brandstoftoevoer te controleren, misten de rode bolides veel snelheid. Er wordt in de pitstraat gesuggereerd dat dit komt omdat Ferrari een trucje toepaste dat eigenlijk niet mocht.

Testsessie Pirelli is weinig succesvol

In 2021 stapt de Formule 1 over naar een nieuw bandenreglement, met 18-inch in plaats van de huidige 13-inch velgen. Een aantal teams mag testen met deze nieuwe banden, zo ook McLaren dat vandaag gestart is met een tweedaagse test samen met Pirelli. De Spanjaard Carlos Sainz zat achter het stuur, maar niet lang. De testsessie is op het in Zuid-Frankrijk gelegen Paul Ricard, maar nu toe is de test weinig succesvol schrijft Pirelli op Twitter: ‘Vanwege slecht weer op Paul Ricard hebben we 39 ronden afgelegd op de 18-inch droogweerband.’

De test zal morgen worden voortgezet, maar dan met Lando Norris als coureur van dienst.

Zit het erop voor Raikkonen na 2020-seizoen bij Alfa Romeo?

Het was voor Kimi Raikkonen natuurlijk mooi om na zijn glansrijke carriere zijn reis af te sluiten bij het team waar hij doorbrak, namelijk Sauber. Inmiddels heet het team Alfa Romeo en Alfa Romeo presteert continu ondermaats. Zit het vanwege de tegenvallende prestaties sinds de Grand Prix van Hongarije erop na 2020 voor de Fin?

'Ik heb nog nooit zoveel jaren vooruit gekeken, dus ook nu doe ik dat niet', de tweevoudig wereldkampioen is ijzig kalm, zoals gebruikelijk. Verder meldde de voormalig Ferrari-coureur 'absoluut niet' te denken aan stoppen na 2020 volgens Motorsport-Total.

Circuit of the Americas: 'Een tweede Grand Prix zal ons sterker maken'

Rick Abbott, de vice-president van het Circuit of the Americas, heeft aangegeven totaal geen problemen te hebben met een tweede Grand Prix van Amerika. Naast de race in Austin, Texas staan er plannen op de agenda om ook in Miami een Grand Prix te organiseren. Dit zou de tweede Grand Prix in Amerika worden.

Volgens Abbott is dit alleen maar mooi: 'Een tweede Grand Prix kan ons alleen maar sterker maken. F1 heeft een grotere aanwezigheid in de VS nodig om zijn fanbase te ontwikkelen en we kunnen er alleen maar van profiteren.'

'Kijk hoe Max Verstappen Nederland wakker maakte. Onze fans verschillen niet van Europese fans, ze hebben een held nodig om te juichen', aldus de Amerikaan volgens Autohebdo, die maar al te graag een Amerikaanse coureur zou zien in de Formule 1.

De bizarre reden waarom Hamilton slechts als vijfde kwalificeerde

Lewis Hamilton wist tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Amerika niet verder te komen dan een vijfde plek. Mercedes heeft uitgelegd hoe het kon dat de Brit zoveel pace miste: 'Op het stuur onder zijn rechterhand zit een roterende knop waarmee je de 'engine braking' kan controleren. Doorgaans zit daar een beveiliging op, maar nu niet.'

'Daarom veranderde hij per ongeluk de instellingen elke keer dat hij een bocht maakte. Daarom verloor hij in de laatste sector zoveel tijd', aldus James Vowles, die deze week de debrief van Mercedes presenteerde op Youtube.

Marko ziet geen ruimte voor Ricciardo: 'De coureurs bij Red Bull staan vast'

Helmut Marko ziet geen ruimte bij Red Bull als Renault besluit uit de Formule 1 te stappen. De Oostenrijker weet dat de coureurs vast en zeker gewild zijn door andere teams en dat ze niet bang hoeven te zijn voor een definitieve exit uit de sport.

'De coureurs bij Red Bull staan al vast, wij hebben geen ruimte. Ik neem wel aan dat het team meteen overgenomen wordt door een andere partij als Renault besluit ermee op te houden', meldt de Red Bull-adviseur.

Wolff verkent markt: 'Ik zie een aantal coureurs wel zitten'

Mocht Lewis Hamilton ooit vertrekken bij Mercedes, dan duikt teambaas Toto Wolff de rijdersmarkt op. Hij zegt tegen Sky Sports Italia dat Mercedes de twee meest competitieve coureurs in de Formule 1 moet hebben. 'Hamilton is nu onze prioriteit, maar als hij zich op de markt wil begeven, doen wij dat ook. Er zijn wel een aantal coureurs die ik zie zitten.' Welke coureurs dat zijn, verklapt de Oostenrijker echter niet

Wolff acht vertrek Hamilton naar Ferrari niet ondenkbaar

Veel Formule 1-coureurs hebben als droom om ooit voor Ferrari te rijden. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, acht het dan ook niet ondenkbaar dat Lewis Hamilton vanaf 2021 voor het Italiaanse team gaat rijden. 'Het is voor veel coureurs een droom', zegt hij tegen Sky Sports Italia. 'Ook hij kan die droom hebben, maar hij zit goed hier bij Mercedes. Zijn gevoel en hart liggen zeker bij Mercedes momenteel.'

Wolff: 'Data Ferrari totaal anders in Austin'

De interne racedata van Mercedes toont volgens Toto Wolff aan dat de snelheid van Ferrari op het rechte stuk totaal anders is in Amerika. 'We hebben zojuist een discussie gehad over de data van de race en deze ziet er totaal anders uit dan die van voorgaande races', zegt Wolff tegenover Crash.net. Hoe dat komt weet de teambaas van Mercedes echter niet: 'Of het komt door de technische directive of een andere oorzaak, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kan niet inzien wat Ferrari gedaan heeft.'

McLaren bevestigt einde sponsordeal met Petrobras 

Het gerucht ging al langer, maar inmiddels heeft het team van McLaren bevestigd dat de sponsordeal met Petrobras met onmiddelijke ingang is beëindigd. Vorige maand werd al gezegd dat de sponsordeal tussen het F1-team en de Braziliaanse oliemaatschappij zou worden beëindigd. Vreemd is het beëindigen van de samenwerking tussen het tweetal echter niet. Zo liet de huidige Braziliaanse president Jair Bolsonaro in mei al weten het contract te willen beëindigen. De sponsordeal werd in eerste instantie in 2018 gesloten voor een termijn van vijf jaar, maar dat is dus bij lange na niet gehaald.

Ruim 1,4 miljoen kijkers zien Max Verstappen derde worden

De Grand Prix van Amerika is massaal bekeken door het Nederlandse publiek. Ruim 1,4 miljoen tv-kijkers hebben Lewis Hamilton zondag zijn zesde wereldtitel zien winnen en Max Verstappen derde zien worden. Daarmee staat de race op de vijfde plaats van best bekeken televisieprogramma’s van de zondag, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Volgens een woordvoerder van Ziggo Sport is het de op een na hoogste score voor de sportzender. Enkel de Grand Prix van Mexico in 2017 wist meer kijkers te trekken. 

Missen weegbrug wellicht minder streng bestraft

Sergio Perez startte zondag vanuit de pitstraat aan de race in de Verenigde Staten. Een straf die hij kreeg nadat hij na de tweede vrije training geen gehoor gaf aan de oproep om naar de weegbrug te komen. Aangezien Perez zijn fout maakte na een vrije training, en er dus toch nog aan zijn auto gesleuteld zou worden, heeft de FIA toegegeven dat de straf voor Perez te streng is geweest. Autosport schrijft dat een versoepeling van de regels wordt onderzocht. Het missen van de weegbrug kan volgend seizoen mogelijk met een reprimande worden afgedaan.

Kvyat woedend na straf: 'Dat is bullshit'

Daniil Kvyat is niet te spreken over de straf die hij kreeg van de wedstrijdleiding. Kvyat haalde Sergio Perez in en raakte hem daarbij. Zijn punt werd de Rus na een vijf seconden straf afgenomen en daar was hij niet blij mee. 'Dat is bullshit", zei Kvyat voor de camera's van Ziggo Sport. 'Dat is ongelofelijk. Ik weet het niet. Heb er echt geen woorden voor. Dit is zo stom. Ik ging naar binnenkant en Perez gooide de deur dicht, dan is dit vrij normaal. Toen we elkaar raakten haalde ik hem buitenom in. Deze beslissing is onacceptabel.'

FIA plaatst last-minute extra kerbstone

De FIA heeft afgelopen nacht ternauwernood een extra kerbstone geplaatst aan de binnenkant van bocht acht. Men heeft gezien dat veel coureurs tijdens de kwalificatie op die plek de bocht afsneden, om zo een betere entry te creëeren voor bocht negen. Door de maatregel hoopt de FIA de coureurs te weerhouden van het afsnijden.

Wat Steiner betreft heeft 2019 niet plaats gevonden

Als er één team is dat verlangd naar de definitieve finishvlag van het Formule 1-seizoen in Abu Dhabi, dan is het het team van Haas wel. Op het Circuit of the Americas schreef Romain Grosjean maar weer eens een bolide af en kwalificeerden beide auto's zich buiten de top-10. Teambaas Günther Steiner is er wel klaar mee. 'Wat mij betreft heeft 2019 nooit plaats gevonden', verzucht de geplaagde teambaas. 'Ik ga dit jaar gewoon verdringen uit mijn herinnering.'

Verstappen waarschuwt na VT3: 'Hij is sneller dan hij eruit ziet'

Max Verstappen heeft na de derde vrije training kort gereageerd op de derde vrije training. De Nederlander wist de snelste tijd te klokken op het Circuit of the Americas en legt uit hoe dat komt. Wel waarschuwt hij volgens Auto Motor und Sport dat één concurrent nog niet het achterste van de tong heeft laten zien.

'We hebben veel balans gevonden, maar pas op: Hamilton heeft vandaag geen perfecte ronde gereden. Hij is sneller dan hij eruit ziet', aldus de Red Bull-coureur die in de Brit zijn grootste tegenstander herkent.

Marko positief: 'We zitten op het niveau van Mercedes'

Het seizoen kent nog maar een paar races en Red Bull Racing kan dan ook niet hoger komen dan de derde plek in het constructeurskampioenschap. Ondanks dat ziet Helmut Marko vooruitgang bij het Oostenrijkse team. 'We zitten op het niveau van Mercedes in de race', aldus de Red Bull-adviseur in een interview met Motorsport.com over de voortgang van Honda. 'Het enige dat ontbreekt is de kwalificatiemodus.' Of Red Bull ook zo'n kwalificatiemodus gaat krijgen, is nog niet bekend.

Indonesische motorcoureur laat leven bij crash in Maleisië

Afridza Munandar is zaterdag overleden op het circuit van Sepang. De Indonesische motorcoureur kwam om het leven bij een crash in de Idemitsu Asia Talent Cup. De twintigjarige Munandar ging in bocht 10 onderuit, waarop de race direct werd stilgelegd. In het ziekenhuis bezweek hij aan zijn verwondingen. Op verzoek van de rijders gaat de tweede race deze zaterdag wél door. In 2017 reed de Formule 1 voor het laatst in Sepang (Maleisië). Max Verstappen won destijds de race. (Foto: Instagram MotoGP)

Forse tegenvaller voor Perez na onhandige actie in Amerika

Een flinke tegenvaller voor Sergio Perez. De Mexicaan zal bij de Grand Prix van de Verenigde Staten vanuit de pitlane moeten beginnen. Dat heeft alles te maken met het feit dat hij tijdens de tweede training de weegbrug van de FIA miste. Perez zag het rode licht om zich te melden te laat en reed door naar de pitbox van zijn werkgever Racing Point. Als hij zich daarna alsnog had gemeld, had hij mogelijk een berisping gekregen. Het team voerde echter direct een oefenpitstop uit. 

Verstappen leidt klassement voor meeste ongeldige ronden in Amerika

Bij het uitkomen van bocht 19 op het Circuit of the Americas is de wedstrijdleiding strikt. De coureurs nemen veel snelheid mee in de aanloop naar de op één na laatste bocht van de baan. Omdat het daardoor makkelijk is voor de coureurs om de limiet van het circuit te overschrijden, wordt het nauw in de gaten gehouden.

Naast de eerste plek tijdens de eerste vrije training, pakt de Nederlander ook de gedeelde eerste plaats voor de meeste ongeldige ronden in Austin. De Red Bull-coureur zag twee ronden ongeldig verklaard worden, alleen bij Lando Norris werden ook twee tijden geschrapt. Alexander Albon, Pierre Gasly, Lewis Hamilton, Daniil Kvyat, Kevin Magnussen, Charles Leclerc en Lance Stroll zagen één rondetijd verdwijnen volgens Motorsport-Total.

 
Lees 10 reacties

Tags:

Reacties

Jossebos
11 Oct 2019 om 14:23

Suzuka-Kyoto is 94 km

Denk dat er nooit een vliegtuig hiertussen zal vliegen.

Gewoon de Bullettrain.

peter_heijnen
28 Aug 2019 om 10:46

Tweede DRS zone op Spa 20m korter is niet heel veel maar alle kleine beetjes tellen. Hoe minder DRS daar des te beter voor Max!

johnnybgood
11 Aug 2019 om 14:30
Quote van smoky.tony
Geef mij maar de ”Formula 1 Theme” van Brian Tyler.

of fasther van george harrison

Peter
10 Aug 2019 om 18:59
Quote van Shrek
Marko duidelijk over eventuele komst Marko.

Kom op jochies, is verdorie iets teruglezen voor publicatie nu al te moeilijk?.....

Bis.

Shrek
10 Aug 2019 om 18:35

Marko duidelijk over eventuele komst Marko.

Kom op jochies, is verdorie iets teruglezen voor publicatie nu al te moeilijk?.....

Braakbal
29 Jul 2019 om 15:18

Bij Renault gaat ook echt alles kapot/mis.

smoky.tony
22 Mar 2019 om 09:25

Geef mij maar de ”Formula 1 Theme” van Brian Tyler.

BIForcer
13 Mar 2019 om 11:50

Gruwelijke tune welke connectie dit met F1 moet hebben ?
Neem dan iets toepasselijks van een Pro die een link heeft met F1: https://youtu.be/EQqhDcIpUi4

onetimer
8 Mar 2019 om 13:52

"Officiële Formule 1-logo verandert van rood naar blauw". In mijn ogen is het meer paars/lila dan blauw. Ik denk dat het een eenmalig verandering is ter ere Internationale Vrouwendag.

nedcro
8 Mar 2019 om 13:23

Wat een Afschuwelijke tune !!!!!
Ik wil gejank van motoren horen en niet van een of ander in z'n ballen geknepen jochie.

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws