Update II | Steiner: ‘Ze vragen ons altijd welke smaak brandstof we willen’ Formule 1

Update II | Steiner: ‘Ze vragen ons altijd welke smaak brandstof we willen’

Door Henk Hooiberg 17 april 2019 | 11:36


Mercedes won de eerste twee Grands Prix van het seizoen, maar het was Ferrari dat vooral in Bahrein liet zien dat het de sterkste motor had. De Italianen liepen daar ver voor op de anderen en Auto Motor und Sport is dan ook in de GPS-vergelijking gedoken. 

'Ferrari is op het het hele rechte stuk het snelste en staat vrij alleen. Het dichtstbij staat McLaren, wat suggereert dat Renault zich heeft verbeterd. Maar de McLaren staat er ook bekend om dat het een gebrek aan downforce heeft. Het team verliest drie tienden op het rechte stuk', valt in het stuk van AMS te lezen. 

Red Bull heeft ook een achterstand goed te maken. 'Red Bull Honda ligt zes tienden achter', laat Auto Motor und Sport weten. Christian Horner denkt echter dat Ferrari het niet helemaal eerlijk speelt. 'De brandstof van Ferrari ruikt naar vruchtensap', geeft hij in een reactie aan. 

Ook Newey vertrouwt het zaakje niet

Adrian Newey is dan ook verbaasd. 'We dachten eigenlijk dat de FIA ervoor had gezorgd dat er geen trucjes meer uitgehaald konden worden', aldus Newey, die ook suggereert dat er verdachte dingen gebeuren. In het artikel wordt verder niet vermeld of en wat voor stappen Red Bull gaat ondernemen. Vorige week lieten we al weten dat Mercedes ten opzichte van Ferrari 38 pk tekort komt en dat zou zorgen voor een achterstand van maar liefst vier tienden. 

Daarnaast laat AMS weten dat de klantenteams van Ferrari niet profiteren van de 'wondermotor'. 'Haas bijvoorbeeld verliest op het rechte stuk zes tienden ten opzichte van het fabrieksteam. Het Amerikaanse team reed met meer downforce, maar het verschil is te groot. Interessant is het om te zien dat Haas en Alfa Romeo aan het begin van het rechte stuk kunnen aanhaken, maar ze verliezen in het tweede deel van het rechte stuk veel.'

Update 11 april 6.53u - Marko pleit Ferrari vrij

Helmut Marko is van mening dat Ferrari niet met illegale zaken bezig is inzake de brandstof. Waar Christian Horner in gesprek met Auto Motor und Sport zijn twijfels uitte en Adrian Newey het met hem eens was, denkt de Grazer er anders over.

'Het klopt', erkent hij in eerste instantie tegen Auto Bild de aanwezigheid van de opmerkelijke geur van de brandstof van de Scuderia. 'Het ruikt grappig uit de Ferrari-box', vervolgt de Red Bull-consultant. 'Maar niet naar grapefruit, maar naar aardbei', grinnikt de chef van Max Verstappen.

Toch vermoedt Marko dat de zaak bij Ferrari niet stinkt. 'We nemen aan dat Ferrari de perfecte mix heeft gevonden voor de motor. Ze hebben het goed gedaan. Wij moeten dat nu ook doen, de auto is niet illegaal.'

Update II (17 april 11.35 uur) | Steiner: ‘Ze vragen ons ieder seizoen welke smaak brandstof we willen’

Dat de brandstof die Ferrari gebruikt net iets anders ruikt houdt de gemoederen nog steeds bezig. Red Bull Racing-teambaas vond de Ferrari-brandstof naar vruchtensap ruiken, waarna teamadviseur Helmut Marko gekscherend opmerkte dat het meer rook naar aardbei.

Het Formule 1-team van Haas werkt echter nauw samen met Scuderia Ferrari en zou dus van dezelfde brandstof gebruik moeten maken als de Italianen, aangezien zij ook dezelfde motoren krijgen. Teammanager Guenther Steiner mengt zich tegenover Sky Italia ook in de discussie: ‘Voor ieder seizoen vragen ze ons welke smaak brandstof we willen; appel, peer of pompelmoes. Maar even serieus, we gebruiken de brandstof die regelmatig goedgekeurd wordt voor de Ferrari-motor.’ (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Dit bericht is gepusht. Klik hier als je ook pushberichten wil ontvangen.

Lees 2 Reacties

Tags:

Reacties

bullfrog
8 Apr 2019 om 18:22

dr Marko zal Esso wel vragen of hun brandstof naar Red Bull kan ruiken

BIForcer
8 Apr 2019 om 13:06

Ferrari én Shell hebben laatst al aangegeven dat de brandstof verantwoordelijk is voor ongev. 25% van de prestatiewinst afgelopen jaar.. Zolang dat aan de reglementen voldoet: job well done Shell..

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws