Like ons!
Hoe slechte prestaties en bakken kritiek leidden tot vervanging Gasly

Formule 1

Hoe slechte prestaties en bakken kritiek leidden tot vervanging Gasly

Dat Red Bull Racing Pierre Gasly aan de kant schuift, komt niet geheel als een verrassing. De Fransman presteerde ondermaats en kreeg vanuit meerdere hoeken kritiek te verwerken. Uiteindelijk heeft hij het als teamgenoot van Max Verstappen twaalf races volgehouden. Alexander Albon vervangt Gasly bij Red Bull. Maar welke fouten maakte Gasly ook alweer tijdens de eerste seizoenshelft, en welk commentaar werd nou precies geleverd en door wie? Een samenvatting van de gebeurtenissen die leidden tot dit besluit van Red Bull

Gasly maakte vorig jaar indruk bij Toro Rosso, en verdiende zodoende promotie naar Red Bull als vervanger van Daniel Ricciardo. De Australiër verbaasde namelijk vriend en vijand door naar Renault te verkassen. De start van Gasly bij Red Bull was niet bepaald veelbelovend. Tijdens de wintertests in Barcelona crashte hij twee keer. De crash in bocht negen van het Circuit de Barcelona-Catalunya noemde hij zelf één van de zwaarste uit zijn carrière. De RB15 kampte daardoor met erg veel schade. Ondanks het waardeloze begin, meende Gasly dat het zijn zelfvertrouwen niet aantastte. Hij vertelde zelfs 'over het algemeen tevreden te zijn', maar bood wel zijn excuses aan zijn team aan.

Nooit was Gasly sneller dan Verstappen in kwalificaties

Tijdens de eerste race, in Australië, werd verwacht dat Gasly in de punten zou kunnen rijden. Hij begon de race echter op P17 en eindigde uiteindelijk op P11. Een teleurstellend en puntloos begin. Teleurstellend zouden alle komende races sindsdien ook worden. Nimmer haalde Gasly het podium, nimmer was hij sneller dan Verstappen tijdens kwalificaties. Daarnaast reed hij zijn RB15 een aantal keer in de muur. Zo ook tijdens de Duitse Grand Prix, waarna Red Bull-adviseur Helmut Marko zich afvroeg of Red Bull nog wel genoeg onderdelen had.

De crash in Duitsland moet voor Gasly zelf extra teleurstellend zijn geweest, aangezien hij zich de race ervoor, in Groot-Brittannië, eindelijk voorin meldde. Hij streed met de Ferrari's en eindigde op P4. Het is de enige race waar hij boven Verstappen finishte, ware het wel dat dat kwam doordat Verstappen van de baan werd geduwd door Sebastian Vettel. Daardoor eindigde Verstappen op P5, maar hij liet tijdens die race, net zoals bij alle races ervoor, zien een stuk sneller te zijn dan zijn teamgenoot Gasly.

'Hij is altijd op zoek naar fouten in de auto en in het chassis'

De geruchtenmolen rond Gasly draaide al enige tijd op volle toeren. Uiteraard door zijn slechte prestaties, maar ook door de bakken kritiek die hij te verduren kreeg. Zo heeft Marko meerdere malen laten weten dat Gasly niet de beste inhaler is. Gasly zelf zocht de verklaring van zijn problemen regelmatig in de RB15, maar Marko vond dat Gasly niet de schuld bij de auto, maar bij hemzelf moest gaan zoeken. Tijdens een uitgebreid onderzoek aan de RB15 van Gasly, tussen de Grands Prix van Frankrijk en Oostenrijk, kwam ook niks vreemds aan het licht. Marko baseerde zijn woorden dus ook op dat onderzoek.

'Hij is altijd op zoek naar fouten in de auto en in het chassis. We hebben zijn auto onderzocht, en er was niets', zei Marko destijds. Na de Grand Prix van Oostenrijk kreeg Gasly dan ook dezelfde set-up als Verstappen. Marko was het zat dat Gasly vaak wisselde van set-up, waardoor dit besluit werd genomen. De eerstvolgende race in die set-up ging beter (Silverstone), maar zoals gezegd ging het daarna wederom minder met Gasly in Duitsland en in Hongarije. En dat terwijl heel Red Bull er alles aan deed om Gasly te helpen, zoals Verstappen beweerde. Desondanks maakte Marko na de Grand Prix op de Hockenheimring in Duitsland duidelijk dat Gasly het jaar zou afmaken bij Red Bull.

Hamilton zei dat Red Bull nog wel een stoeltje vrij had…

In Hongarije werd ook duidelijk dat Red Bull strategisch gezien niks had aan Gasly. Voor de tweede keer in het seizoen werd hij op een ronde gezet (In Oostenrijk ook, red.) door zijn teamgenoot Verstappen. Teambaas Christian Horner baalde ervan en zei dat ‘Gasly er helemaal niet bij zit’. Doordat Gasly er niet bij zat, kon Lewis Hamilton een 'gratis' pitstop maken en zodoende Verstappen alsnog van de winst afhouden. Hamilton zei na afloop van zijn overwinning in Boedapest op de persconferentie dat hij Fernando Alonso graag ziet terugkeren in de Formule 1. En dat Red Bull nog wel een stoeltje vrij had… Na iedere race nam de druk op de schouders van de 23-jarige coureur dus toe.

Horner was daarnaast van mening dat Gasly in de tweede seizoenshelft absoluut beter moest gaan presteren, om zodoende in het constructeurskampioenschap met Ferrari te strijden voor de tweede plek. En ja, Red Bull had dus de intentie om door te gaan met Gasly. Acht dagen na die uitspraken blijkt dat dus niet het geval. Gasly wordt teruggezet naar het zusterteam Toro Rosso en gaat daar samen rijden met Daniil Kvyat. De Rus beleefde in 2016 hetzelfde als Gasly nu. Destijds werd Kvyat vervangen door Verstappen. Het hoofdstuk 'Red Bull' is voor Gasly voorlopig in ieder geval gesloten. Zijn Formule 1-boek is echter nog niet uitgeschreven. De komende negen races worden cruciaal voor de toekomst van Gasly.  

Glenn van der Straten

1 reacties

  1. erikhobijn

    erikhobijn

    13 Aug 2019 om 08:54

    Aan de redactie : Zou goed zijn als er een interview kwam met Gasly, zo direct na de wisseling.
    Wederwoord en beide kanten belichten hoort er bij .

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven