Wat zijn de opties van Red Bull bij een vertrek van Honda? Formule 1

Wat zijn de opties van Red Bull bij een vertrek van Honda?

Door Joris Verwijst 17 oktober 2019 | 09:00


Het is nog altijd niet zeker of motorleverancier Honda ook ná 2020 nog in de Formule 1 actief is. De partner van Red Bull Racing en Toro Rosso liet weten dat de beslissing nog niet is genomen. Wat zijn de opties van het Red Bull-concern, als Honda uit de Formule 1 vertrekt? 

Optie 1: Met hangende pootjes terug naar Renault

Het zal onder meer voor Max Verstappen misschien wel de minst favoriete optie zijn: een hernieuwd huwelijk met Renault. Met de Franse fabrikant behaalde Red Bull tussen 2007 en 2018 vier wereld- en constructeurstitels. Toch was de situatie midden 2018 niet langer houdbaar. Bij Red Bull voerden Verstappen en Christian Horner vaak een soort koude oorlog uit met Cyril Abiteboul, de teambaas van motorleverancier Renault. Daniel Ricciardo werd de mond gesnoerd, ongetwijfeld met het oog op zijn samenwerking vanaf 2019 met het team. 

Als Red Bull door wil in de Formule 1, zal er een motorleverancier moeten zijn die het team gaat helpen. De klantenmotor van Renault is daarbij een serieuze optie. De vraag is echter of men, na de periode met Honda, (vermoedelijk) een stap terug wil doen. Duidelijk is namelijk dat de Honda-krachtbron een belangrijk aandeel heeft gehad in de twee overwinningen die Verstappen tot dusver in zijn RB15 boekte. Toen Red Bull nog met Renault-motoren reed, behaalde Verstappen zijn raceoverwinningen vaak pas ná de zomerstop. 

Daarnaast is het nog maar de vraag of Renault überhaupt nog wel wil samenwerken met Red Bull. De kritiek rond de eerdere samenwerking was zeker niet mals en het moddergooien tussen Horner en Abiteboul gebeurde vaker wel dan niet. Willen de Fransen voor wat miljoenen wéér het risico nemen op een compleet mislukt huwelijk en veel negatieve publiciteit? Helmut Marko gaf al aan dat het team niet teruggaat naar Renault, zolang Verstappen voor het team rijdt. Tot slot is het nog maar de vraag of Renault ook ná 2020 nog actief is in de Formule 1. 

Optie 2: Hopen op een klantenmotor van Mercedes of Ferrari

Naast Renault (eigen team en McLaren tot en met 2020, daarna gaat McLaren naar Mercedes) en Honda (Red Bull en Toro Rosso) leveren ook Mercedes (eigen team, Racing Point en Williams (en dus ook McLaren vanaf 2021)) en Ferrari (eigen team, Alfa Romeo en Haas) klantenmotoren aan teams uit de Formule 1. Het zou voor Red Bull dus een optie zijn om niet terug te keren bij Renault, maar 'klant' te worden bij Mercedes of Ferrari. Daar zitten echter nogal wat haken en ogen aan. 

Allereerst zijn de motoren van de twee topteams logischerwijs een stuk duurder dan die van Renault. Teams als Williams en Alfa Romeo maken gebruik van deals rondom coureurs (bijvoorbeeld George Russell en Antonio Giovinazzi) om korting te krijgen op de motoren. De kans dat Red Bull of Toro Rosso zitjes op gaat geven, lijkt klein. Bovendien is het logistiek lastig voor Mercedes en Ferrari om vier of vijf teams van motoren te voorzien. 

Daarnaast is het nog maar de vraag of Mercedes en Ferrari dit wel willen. Red Bull staat al jaren bekend als het team met het beste chassis van de grid. Als de auto's van de energiedrankjesfabrikant ook nog met de sterkste motoren gaat rijden, nemen Ferrari en Mercedes een enorm risico om hun voorsprong kwijt te raken. Het is een publiek geheim dat zowel de Duitse als de Italiaanse motorbouwer geen trek heeft in een samenwerking met het team van Verstappen en Alexander Albon

Optie 3: Een eigen motor ontwikkelen

Als anderen je niet willen helpen, moet je het zelf maar doen. Het bouwen van een eigen krachtbron zou een optie kunnen zijn voor Red Bull, mocht Honda er na dit jaar de brui aan geven. Daarbij zou het onder meer de hulp van Aston Martin goed kunnen gebruiken. De autobouwer is nog altijd één van de grotere geldschieters van het team en zou mogelijk van grote waarde kunnen zijn voor Red Bull. 

De vraag is echter vooral in hoeverre dit realistisch is. Red Bull maakt namelijk al sinds diens entree in de Formule 1 gebruik van klantenmotoren, omdat het team geen eigen motor wil ontwikkelen. Het bedrijf is namelijk een producent van energiedrankjes en niet van motoren die tegenwoordig de duizend PK halen. Het runnen van een Formule 1-team is voor het team vooral slimme marketing, maar het bouwen van een motor is echt andere koek. 

Daarnaast vraagt het een gigantische investering, voornamelijk op financieel gebied. Tot slot is het nog maar de vraag hoe snel Red Bull erin vraagt om met een zelfgebouwde motor het huidige niveau van de Honda-krachtbron te evenaren. 

Optie 4: Stoppen met het Formule 1-project

Een Formule 1-auto is niets zonder een motor. Als die motor door niemand geleverd kan worden, dan blijft er maar één optie over en dat is stoppen met het Formule 1-project van Red Bull. Dat zal met name Liberty Media echter koste wat kost willen voorkomen, omdat er met Manor de afgelopen jaren al een team op de grid verdween. Bovendien gaat het in het geval van de energiedrankjesfabrikant niet om één team, maar om twee teams. Ook Toro Rosso zou dan namelijk verdwijnen. 

Dat zou onder meer betekenen dat het veld van twintig naar zestien auto's gaat. Ook zullen promotors van bijvoorbeeld de Grand Prix van Oostenrijk (op de Red Bull Ring) en de Grand Prix van Nederland (leunend op Verstappen) graag zien dat hun team én coureur actief blijft in de koningsklasse van de autosport.

Een vertrek is echter niet geheel ondenkbaar. Marko heeft begin dit jaar namelijk gezegd dat de organisatie van de F1 moet zorgen dat de kosten voor alle teams dalen. Als dit niet gebeurt, zal er volgens Marko steeds minder interesse van fabrikanten in de Formule 1 komen. 

Optie 5: Hopen op entree van nieuwe fabrieksmotor

De nieuwe regelgeving vanaf 2021 biedt ook kansen. Niet direct voor Red Bull, maar bijvoorbeeld wel voor merken als Porsche en BMW. Als het goedkoper én makkelijker wordt om deel te gaan nemen aan de Formule 1, dan zouden dit soort merken wel eens kunnen gaan beslissen om in de Formule 1 te stappen. 

Om extra financiële middelen te creëren, zou het voor deze teams een mogelijkheid zijn om ook klantenmotoren aan te gaan bieden. Deze merken hebben natuurlijk meer ervaring in het bouwen van motoren dan Red Bull, al is het verschil tussen de consumentenmotor en een motor voor de Formule 1 natuurlijk groot. Met vier coureurs die met een klantenmotor rondrijden (twee bij Red Bull en twee bij Toro Rosso) kan de kassa voor deze merken flink rinkelen en dat is natuurlijk welkom bij een entree in de peperdure Formule 1-wereld. 

Joris Verwijst
F1 Maximaal

Lees 1 reacties

Tags:

Reacties

Jossebos
17 Oct 2019 om 13:39

Red Bull of Austin Martin kopen de Honda motor en nemen het personeel over van Honda.

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws