Eerste details veranderingen circuit Zandvoort bekend Formule 1

Eerste details veranderingen circuit Zandvoort bekend

Door Glenn van der Straten 17 September 2019 11:09


Voordat volgend jaar de Grand Prix van Zandvoort voor het eerst sinds 35 jaar van start gaat, moet er nog het nodige worden aangepast aan het circuit. De grootste verandering vindt plaats bij de Arie Luyendijkbocht, die flink verkant wordt. Auto, Motor und Sport heeft de eerste details van de veranderingen aan het circuit.

De 4,307 kilometer lange baan wordt op zeven punten aangepast. Onder meer de pitstraatingang en -uitgang worden veranderd. De oprit zal net zo kort zijn als op elke andere baan. Het rechte stuk wordt met twee meter verbreed. Dit zou het inhalen gemakkelijker moeten maken. In drie bochten krijgt de grindbak aan de buitenkant een ontsnappingsroute. In de Tarzanbocht, Scheivlak en Hans Ernstbocht wordt namelijk een asfaltstrook in het grind aangelegd, zodat wagens die van de baan schieten zonder volle sidepods met grind hun weg zouden kunnen vervolgen.

Dankzij de banking kunnen coureurs met opengeklapte DRS-vleugel bocht nemen

De betreding van de chicane (Hans Ernstbocht) wordt strakker gemaakt, maar krijgt een bredere exit die zich meer opent, zodat coureurs een betere aanloop naar de laatste bocht kunnen nemen. De langzaamste bocht op de baan, Hunzerug genaamd, wordt iets verder naar binnen verplaatst om meer ruimte te creëren in de tweedelige paddock.

Het belangrijkste punt van Zandvoort zal echter de Arie Luyendijkbocht zijn. Op dit moment bestaat het nog steeds uit bochten 14 en 15. De snelle bocht naar rechts zal een banking van vijftien tot zeventien graden krijgen. Hierdoor wordt de bocht bijna twee keer zo steil als de welbekende oval in Indianapolis. Daar is de banking 9,2 graden. De aanpassing aan de Arie Luyendijkbocht wordt gedaan om meer inhaalmogelijkheden te bieden op start/finish en in de Tarzanbocht. Dankzij de banking kunnen de coureurs de bocht met een opengeklapte DRS-vleugel nemen. Ook zou het op de voet volgen van auto's en een aanval starten aan het einde van het rechte stuk met DRS minder problemen moeten opleveren dan normaal. 


Tags:

Meer nieuws


Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!