Analyse | Weg bij Red Bull: Het gelijk van Sainz en de verkeerde gok van Ricciardo Formule 1

Analyse | Weg bij Red Bull: Het gelijk van Sainz en de verkeerde gok van Ricciardo

Door Hans van Brunschot 30 september 2019 | 13:57


Max Verstappen heeft tot dit seizoen twee teamgenoten in de Formule 1 gehad. Carlos Sainz bij Toro Rosso en Daniel Ricciardo bij Red Bull Racing. Beiden hebben uiteindelijk hun meerdere moeten erkennen in het Nederlandse supertalent, maar hoe staan beide coureurs er anno 2019 voor en zou één van beiden een oplossing zijn voor het rijdersdilemma waarmee Red Bull Racing voor 2020 kampt?

De Formule 1-entree van Carlos Sainz volgde in 2015 op het vertrek van Sebastian Vettel uit de Red Bull-familie. De viervoudig wereldkampioen (2010-2013) had in 2014 zijn meerdere moeten erkennen in zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo en koos voor een nieuwe uitdaging bij Ferrari. Toro Rosso-rookie Daniil Kvyat werd gepromoveerd vanuit Toro Rosso naar Red Bull en het vrijgekomen Toro Rosso-stoeltje ging naar Sainz.

Toen Red Bull Racing anderhalf jaar later wel klaar was met Kvyat, promoveerde het team Verstappen en niet Sainz. Een klap in het gezicht van de Spanjaard die vond evenzoveel recht op promotie te hebben. Sainz moest bij Toro Rosso blijven en zag ook in 2017 en 2018 geen mogelijkheid voorbij komen om naar het topteam van de energiedrankenfabrikant. Een vierde jaar Toro Rosso zag de Spanjaard niet zitten en dus moest er iets verzonnen worden om Sainz gelukkig te houden, maar wel binnen de Red Bull-familie. Als oplossing werd een uitleenbeurt aan Renault in 2018 gevonden. Door het keer op keer falen van Renault-coureur Jolyon Palmer stapte Sainz zelfs al in de Verenigde Staten in 2017 in bij Renault en presteert naar behoren.

Het dilemma van Sainz

De Spanjaard is dan ook vol vertrouwen in een toekomst bij de Franse renstal totdat als donderslag bij heldere hemel Daniel Ricciardo zijn vertrek bij Red Bull Racing aankondigt en overstapt naar Renault. Sainz staat voor een dilemma. Aangezien teamgenoot Nico Hülkenberg een doorlopend contract heeft zal het Renault avontuur voor hem niet eindigen. Sainz is door landgenoot Fernando Alonso voorgedragen als diens opvolger bij McLaren en is als Red Bull-coureur in de running voor het vacante plekje naast Max Verstappen, zijn oud-Toro Rosso-collega.

Sainz wikt en weegt en beslist voor de McLaren optie te kiezen. Weg uit de Red Bull-familie presteert de Spanjaard in 2019 formidabel. Hij is best of the rest in het wereldkampioenschap en reeg voor de zomerstop de finishes in de punten aan elkaar. Met teamgenoot Lando Norris is Sainz er verantwoordelijk voor dat McLaren dit seizoen een opzienbarende stap voorwaarts gezet heeft en zichzelf op de vierde plaats, met een behoorlijke voorsprong op het fabrieksteam van motorpartner Renault, in het constructeurskampioenschap heeft geplaatst. De ijzersterke race van de Spanjaard in Rusland, zesde aan de finish na een stevig gevecht met Max Verstappen en Alexander Albon.

De verkeerde keuze van Ricciardo

Hoe anders verloopt het seizoen voor ex-Red Bull-collega Daniel Ricciardo die zijn plek bij Renault innam. De Australiër was gewend om jaarlijks één of meerdere Grands Prix te winnen en in ieder geval de nodige podiumplaatsen te kunnen vieren. In 2019 is daar echter geen enkele sprake van. ‘The Honey Badger’ sloot heel wijselijk GP-zeges aan het begin van het seizoen al uit, maar kwam er al snel achter dat het behalen van Q3 met de Renault nog een serieuze uitdaging is. Alleen in de afgelopen Grand Prix van Italië zal Ricciardo eenzelfde gevoel als de afgelopen Red Bull-jaren gehad hebben. Het is aan twee uitvalbeurten in Spa en Monza te danken dat Renault nog mag dromen van de vierde plaats in het wereldkampioenschap.

Eigenlijk heeft enkel Carlos Sainz vorig jaar de juiste keuze gemaakt. Ricciardo heeft verkeerd gegokt toen Renault teambaas Cyril Abiteboul met zijn chequeboekje kwam wapperen. Red Bull heeft een fout gemaakt door Sainz niet het gevoel te geven onvoorwaardelijk voor hem te kiezen als opvolger van Ricciardo en door ook Pierre Gasly naar voren te schuiven. Sainz wist genoeg en koos voor McLaren.

De grote vraag is natuurlijk of Sainz het coureursdilemma bij Red Bull had kunnen voorkomen. De Spanjaard heeft zeker de ervaring die Gasly en ook Alexander Albon missen. De kou die bij Toro Rosso welig tierde tussen Sainz en Verstappen is inmiddels uit de lucht en beide coureurs zouden prima met elkaar samen kunnen werken. Of de Spanjaard naast Verstappen zou willen rijden is een tweede. De nederlaag bij Toro Rosso was gevoelig, een tweede nederlaag bij Red Bull Racing zou schadelijk kunnen zijn voor de Spanjaard. Sainz heeft voor volgend jaar nog een contract bij McLaren en zou gezien zijn huidige situatie wel gek zijn om zijn team te verruilen voor het coureurskerkhof dat Red Bull Racing een beetje dreigt te worden.

Ricciardo was er eind vorig jaar wel klaar mee om continu klop te krijgen van zijn Nederlandse teamgenoot en was dit jaar, gezien de vorm van Verstappen tot de zomerstop, een behoorlijk gefrustreerde coureur geworden als hij dit jaar nog voor Red Bull Racing had gereden. Of de Australiër er gezien zijn teleurstellende jaar bij Renault voor open zou staan om terug te keren naar Red Bull, is onwaarschijnlijk. Ricciardo zou dan als duidelijke tweede coureur moeten fungeren en dat is een rol die het ego van Australiër waarschijnlijk niet aan kan.

- Hans van Brunschot
(hans@f1maximaal.nl)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws