Like ons!
Abiteboul:  'Met tien mensen gesproken over motoren nieuwe teams'

Formule 1

Abiteboul: 'Met tien mensen gesproken over motoren nieuwe teams'

Cyril Abiteboul ziet ook zonder motorklanten een toekomst voor Renault in de Formule 1. Ook ziet hij graag meer teams aan de start verschijnen, laat hij weten aan RaceFans.net.

Wie verwacht dat Abiteboul rouwig is om het verliezen van McLaren als klant, heeft het niet bij het rechte eind. 'Als de klant niets toevoegt, waarom zou het dan jammer zijn hem te verliezen,' bijt Abiteboul McLaren toe. 'Wat ik wel jammer vind', gaat Abiteboul verder, 'is dat we onze relatie nu niet meer kunnen versterken'.

Een sterkere relatie tussen Renault en McLaren is wel het plan geweest toen in 2017 de huidige motorendeal werd gesloten. De toenmalige teambaas van McLaren was Eric Boullier, die die functie eerder bij Renault vervulde. Nu Andreas Seidl teambaas is bij het Britse team, zijn de banden zodanig afgekoeld dat McLaren dus zelfs vertrekt als motorenklant.

Renault zal per 2021 alleen aan zijn eigen fabrieksteam motoren leveren, en heeft dan dus geen klantenteams meer. Volgens Abiteboul zijn er echter genoeg nieuwe teams die met Renault-motoren de Formule 1 binnen willen komen. 'We hebben wel tien mensen langs gehad die met onze motoren een nieuw team willen beginnen', aldus de teambaas.

Team moet levensvatbaar zijn

Abiteboul gelooft dat er momenteel te weinig teams zijn in de Formule 1, en ziet graag nieuwe renstallen hun opwachting maken. Over het project van het Chinese team Panthera is Abiteboul positief: 'We hebben een aantal investeerders achter Panthera ontmoet, en ik denk dat er beweging in het project zit'.

Anderzijds is kwantiteit niet alles volgens Abiteboul. 'Ook de levensvatbaarheid van een Formule 1-team is van groot belang', zegt de Fransman. Abiteboul was voorheen teambaas van Caterham, een team dat van 2010 tot 2014 bestond, de achterhoede nooit ontsteeg en wegens geldgebrek via de achterdeur uit de sport verdween.

Het team van Renault zal ook zonder klanten echter levensvatbaar blijven, meent Abiteboul. Dit komt volgens hem doordat Renault het fabriceren van motoren voor een groot deel uitbesteedt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes. Daarnaast pleit de Fransman sterk voor een toename van het percentage elektrisch vermogen in een Formule 1-auto. 'Misschien moet de Formule 1 ook andere energievormen onderzoeken, zoals brandstofcellen', stelt Abiteboul voor. (Foto: Renault F1 Team)

 

0 reacties

Schrijf een reactie

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!
Naar boven