NB: 'Red Bull kan heel veel winnen onder de nieuwe regels waar het tegen is' Formule 1

NB: 'Red Bull kan heel veel winnen onder de nieuwe regels waar het tegen is'

Door Sam Koster 14 oktober 2019 | 18:14


Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. In deel 13 is het de beurt aan eindredacteur Maurits Kappetijn, die ziet dat Leclerc de juiste instelling heeft om kampioen te kunnen worden, en dat Red Bull beter af zou kunnen zijn onder de nieuwe reglementen dan onder de huidige. Lees hier hoe Maurits de Grand Prix van Japan heeft beleefd en praat mee!

De twee coureurs die nog kans maken op het tweede Red Bull Racing-stoeltje, Pierre Gasly en Alexander Albon, crashten allebei tijdens een inhaalpoging. Heeft dat ermee te maken dat beide coureurs onder druk staan om te presteren?

'Die twee coureurs staan allebei onder druk. Als je weg moet bij een topteam, kunnen mensen gaan zeggen dat je carrière erop zit, zoals dat ook over Daniil Kvyat werd gezegd toen hij teruggestuurd werd van Red Bull naar Toro Rosso. Zowel Albon als Gasly wil zich dus zo goed mogelijk laten zien en zijn uiterste best doen. Dus dat zou er zeker mee te maken kunnen hebben. Aan de andere kant is het wel de Formule 1, en dit soort dingen kunnen gebeuren. Ik vond het van allebei ook weer niet zo'n enorm stomme actie. Het waren allebei geen geforceerde fouten.'

De crash van Charles Leclerc met Max Verstappen was een stuk heftiger. Waarom zou Leclerc zo agressief de eerste bocht in rijden?

'De manier waarop Leclerc de eerste bocht in ging was het gedrag van een wereldkampioen of potentieel kampioen. Verstappen zou bijvoorbeeld ook zoiets gedaan kunnen hebben, maar Valtteri Bottas dan weer niet. Leclerc zag Verstappen in zijn spiegels, wilde hem tegen elke prijs achter zich houden en drukte hem naar buiten. Zo'n vechtersmentaliteit heeft Leclerc. Dat hoort erbij als je zo'n toptalent bent met de juiste mentaliteit om kampioen te worden.'

'Dat Leclerc achter Verstappen de bocht in ging en dus wist dat hij zich niet zomaar naar buiten kon laten lopen, klopt wel, maar dat maakte Leclerc niks uit. Hij wil gewoon hard racen. Verstappen hebben we dit soort dingen ook zien doen, Lewis Hamilton ook. Bovendien heeft Leclerc niks te verliezen. Hij kan geen kampioen meer worden, en Ferrari ook niet meer. Als Leclerc om het kampioenschap reed, zou het een domme actie zijn geweest.'

Helaas was het Japanse Grand Prix-weekend er weer één waarin enkele vraagtekens bij het doen en laten van de wedstrijdleiding werden geplaatst. Moet de werkwijze van de wedstrijdleiding niet herzien worden?

'Bedenk je wel dat de wedstrijdleiding vaak hele belangrijke beslissingen moet nemen binnen heel weinig tijd. Besluiten of de Safety Car naar buiten gaat worden gestuurd moet binnen vier seconden gebeurd zijn. En er staat ook nog eens veel druk op de stewards. Om al te gemakkelijk naar de wedstrijdleiding te wijzen, vind ik dan ook niet goed.'

'De wedstrijdleiding wil in dat er in de eerste bochten zoveel mogelijk doorgereden wordt en is zodoende coulanter in de eerste ronde van een race. Op zich is die strategie van de wedstrijdleiding goed. Dat gaat alleen te vaak ten koste van het opmerken van belangrijke dingen. Dat was ook het geval bij Verstappen en Leclerc, waar pas na protest van Red Bull een onderzoek naar werd gestart. Dat is niet goed. Wat de FIA uit wil dragen gaat ten koste van nauwkeurigheid.'

'De uitkomsten van de onderzoeken naar het rijgedrag van coureurs, het oordelen over bijvoorbeeld crashes of valse starts, dat zou juist sneller kunnen. In principe kun je het aantal stewards uitbreiden van vier naar tien, zodat er meerdere onderzoeken tegelijk kunnen worden gedaan. Het bederft toch de wedstrijd als coureurs straffen krijgen voor incidenten van dertig ronden eerder die de kijkers voor het grootste deel al vergeten zijn. Het vervelendste daaraan vind ik dat het door die traagheid voor het publiek lastig wordt om de wedstrijd goed te volgen. In het voetbal zou het ook raar zijn als er een kwartier na een overtreding pas geel wordt gegeven.'

De regelementen die vanaf 2021 voor een gelijker deelnemersveld hadden moeten gaan zorgen, zullen niet goedgekeurd worden door de teams. Tot 2024 blijft dus alles bij hetzelfde. Verwacht jij dat daardoor Hamilton en Mercedes zo dominant blijven en over vijf jaar elfvoudig kampioenen zijn?

'Dat zou een wel heel trieste afloop zijn van alle processen en initiatieven die de afgelopen jaren in gang zijn gezet om verandering in de sport aan te brengen. De reden daarvan is dat de FOM niet kan anticiperen op de verzuiling die in de Formule 1 is ontstaan. Die verzuiling omvat acht van de tien teams. Tegenwoordig zijn er een Ferrari-zuil met Ferrari, Haas en Alfa Romeo; een Mercedes-zuil met Mercedes, Williams en Racing Point; en een Red Bull-zuil met Red Bull en Toro Rosso. Die teams steunen elkaar binnen hun zuil, en dus kunnen er niet langer unaniem besluiten worden goedgekeurd, en dus verandert er niks in de sport.'

'De FOM en de FIA zijn de bazen van de Formule 1. Waarom hebben die twee organisaties niet geanticipeerd op het ontstane politieke spectrum van teams door ze hun macht voor een groot deel te ontnemen? Dat is heel jammer, als dit zo doorgaat maak ik me echt heel veel zorgen over de kijkcijfers en de fans. De afgelopen jaren was het al niet leuk dat van tevoren al bekend was dat de winnaar in principe in een Mercedes rijdt, misschien in een Ferrari en heel soms in een Red Bull.'

'Met een versimpeling van de auto's is nog zo veel te bereiken. In de Formule 2 of de Formule E zijn de verschillen tussen de auto's een stuk kleiner en winnen heel veel verschillende coureurs races. Er zijn dus genoeg voorbeelden voor het spannend maken van een raceklasse. Ik ben er behoorlijk bezorgd over dat er geen verandering aanstaande is in de Formule 1. Mensen zullen op een bepaald moment de Formule 1 weleens zat kunnen worden als nog eens vijf jaar dezelfde teams en coureurs alles winnen, en gaan dan misschien wel Formule E kijken in plaats van Formule 1.'

'De voornaamste ontwikkeling van de afgelopen jaren is het ontstaan van ongelofelijke budgetverschillen. Mercedes is een heel groot bedrijf van 1500 man, natuurlijk hebben die een stap voor op een team in het middenveld wat zich zo veel personeel niet kan veroorloven. Dat moet aangepakt worden met het budgetplafond. Maar blijkbaar is daar geen consensus in te vinden.'

Alle drie de topteams zijn tegen de 2021-reglementen, Red Bull ook. In Japan werd Albon echter op meer dan een minuut gereden door Mercedes en Ferrari. Wat denkt Red Bull dan eigenlijk te winnen met het behouden van de huidige regels?

'Door de nieuwe regels zouden het middenveld en de top dichter bij elkaar komen. Maar ook de topteams onderling zouden dichter bij elkaar komen, dus Red Bull zou er zeker wat aan hebben als deze regelementen van kracht zouden worden. Het probleem zit erin dat Red Bull, Mercedes en Ferrari elk tegen een ander deel van de voorgestelde regelementen zijn, en daardoor verenigd zijn in hun tegenstand.'

'Ik denk dat Red Bull juist heel veel winst zou halen uit de nieuwe regels. Vanaf 2021 zou er namelijk meer van de coureurs af moeten gaan hangen, en minder van de auto's. Dan zou Verstappen dus vooraan rijden, want dat is een van de beste coureurs die in de Formule 1 rondrijdt. Maar ook het feit dat Red Bull niet in de absolute top rijdt, is een reden voor het team om juist voor de nieuwe regels te zijn. Een nieuw reglement schept kansen om op nieuwe manieren heel goed te worden, zoals Mercedes dat in 2014 deed.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws