Analyse | De dominantie van Mercedes in het turbo-hybride tijdperk Formule 1

Analyse | De dominantie van Mercedes in het turbo-hybride tijdperk

Door Bo Brautigam 16 oktober 2019 | 18:10


Mercedes heeft na de Grand Prix van Japan haar zesde constructeurs titel op rij weten te pakken. Ookal heeft het 2019 seizoen nog vier races te gaan, dit jaar bleek het team uit Brackley weer het te kloppen team. De dominantie van Mercedes die zich heeft voorgedaan in 2019 zorgde voor nieuwsgierigheid naar hoe dit zich tot vorige seizoen verhield. Dit artikel bekijkt hoe de prestaties van Mercedes zich hebben verhouden in het turbo-hybride tijdperk ten opzichte van hun concurrentie. Hierbij wordt gekeken naar hoeveel punten Mercedes heeft weten te scoren na 17 ronden. 

De afgelopen paar seizoenen is er een soort trend ontstaan. Tijdens de wintertests en vrije trainingen is Mercedes aan het "sandbaggen". Dit wil zeggen dat ze spreekwoordelijke zandzakken bij zich dragen en dus zich minder snel voordoen dan ze werkelijk zijn. Zo is Ferrari al sinds 2016 het snelste team tijdens de wintertests, en zien we regelmatig Ferrari's en Red Bull's de snelste tijden noteren tijdens de vrije trainingen. Maar dan volgt Q3 en de race, de sessies waarin het écht telt. Dan is het Duitse team ineens bijna een seconde sneller. Maar is dit elk jaar zo? 

2014: Mercedes als een raket uit de startblokken

Na een wijziging in het reglement bleek al tijdens de wintertest dat Mercedes het te kloppen team was. In 17 races wist een Mercedes coureur 14 keer de hoogste plek op het podium te bemachtigen. Één ander team, Red Bull Racing, was in staat om races te winnen. Na 17 races beschikte Mercedes over 608 punten, met 245 punten voorsprong op Red Bull Racing.

Team Punten
Mercedes 608
Red Bull Racing-Renault 363
Williams-Mercedes 238
Ferrari 196
McLaren-Mercedes 147

2015: Mercedes nog steeds het te kloppen team

In ronde één van het 2015 seizoen bleek dat Mercedes nog steeds niet te stoppen was. De Duitse ster scoorde een 1-2 met een voorsprong op Sebastian Vettel van 30 seconden. In 17 races wist Mercedes 14 keer te winnen, met alleen Ferrari als milde competitie. Ferrari wist in totaal drie keer te winnen. Na 17 races beschikte Mercedes over 617 punten, met 243 punten voorsprong op Ferrari.

Team Punten
Mercedes 617
Ferrari 374
Williams-Mercedes 243
Red Bull Racing-Renault 172
Force India-Mercedes 112

2016: Mercedes weer ijzersterk, maar competitie komt dichterbij

Tijdens de wintertest in Barcelona leek Ferrari erg snel te zijn. Tijdens zeven van de acht testdagen kwam Ferrari het snelst voor de dag. Maar toen begon het echte seizoen. Mercedes scoorde een 1-2 in de eerste ronde. Na 17 races wist Mercedes 15 keer te winnen. Alleen Red Bull Racing wist als ander team races te winnen.  Na 17 races beschikte Mercedes over 593 punten, met 208 punten voorsprong op Red Bull Racing. 

Team Punten
Mercedes 593
Red Bull Racing-TAG Heuer 385
Ferrari 335
Force India-Mercedes 134
Williams-Mercedes 124

2017: Ferrari snelste auto, Mercedes sterkste team

Tijdens de wintertest in Barcelona deed zich weer hetzelfde fenomeen voor als in het jaar ervoor. Ferrari bleek het snelste team. Dit keer was het in de eerste ronde van het seizoen geen 1-2 voor Mercedes, aangezien Sebastian Vettel de eerste ronde wist te winnen. Mercedes besefte zich dat ze niet meer vanzelfsprekend het snelste team waren. Lewis Hamilton gaf toe dat Ferrari in het overgrote deel van het seizoen de snelste auto had, maar een serie van raceweekenden gehinderd door onbetrouwbaarheid van Ferrari zag de Duitse ster toch als sterkste team voor de dag komen. In 17 races wist Mercedes “maar” 11 keer te winnen. In deze periode won Ferrari vier keer en Red Bull Racing twee keer. Na 17 races beschikte Mercedes over 575 punten, met 147 punten voorsprong op Ferrari. 

Team Punten
Mercedes 575
Ferrari 428
Red Bull Racing-TAG Heuer 315
Force India-Mercedes 159
Williams-Mercedes 68

2018: Mercedes vs Ferrari 2.0?

Voor de derde keer op rij kwam Ferrari als snelste voor de dag bij de wintertests. Ze bleken maar liefst 1.3 seconden sneller dan Mercedes. Had Mercedes weer reden voor onrust? Welnee. Tijdens kwalificatie in de eerste ronde in Melbourne wist Lewis Hamilton zijn Mercedes op pole position te plaatsen met een gat van zeven tienden naar de Ferrari achter hem. Echter, later zou blijken dat Mercedes niet zo dominant was als dat het team voorheen ervaren had. Ook bleek dat Mercedes niet meer de sterkste motor had, zoals dit de voorgaande jaren in het turbo hybride-tijdperk. Ferrari beschikte nu over de meest sterke motor. Na 17 races wist Mercedes “slechts” negen keer te winnen. In deze periode won Ferrari vijf keer en Red Bull Racing drie keer. Na 17 races beschikte Mercedes over 538 punten, met 78 punten voorsprong op Ferrari. 

Team Punten
Mercedes 538
Ferrari 460
Red Bull Racing-TAG Heuer 319
Renault 92
Haas-Ferrari 84

2019: Mercedes weer ontzettend dominant, maar toen…

Hoe voorspelbaar het ook klinkt, Ferrari was ook in 2019 weer het team die het snelst uit de winterstest kwam, en ook dit jaar leek Mercedes niet onder de indruk. Ditmaal wist Lewis Hamilton zijn Mercedes acht tienden voor de dichtstbijzijnde Ferrari te plaatsen tijdens de eerste kwalificatiesessie. Mercedes begon hiermee aan een serie van serie van forse dominantie met acht overwinningen op rij. Hiervan waren de eerste vijf een 1-2. Alles duidde erop dat Mercedes hun oude vertrouwde vorm weer had teruggevonden. Toen brak de Grand Prix van België aan. Vanwege de enorm sterke krachtbron van Ferrari wist men dat het team uit Maranello hier erg sterk voor de dag zou komen. Dat gebeurde ook. Hetzelfde gold voor de Grand Prix van Italië. Toen brak Singapore aan, en Mercedes had er vertrouwen in dat zij, vanwege hun downforce voordeel, hier weer dominant zouden zijn. Toch was het Ferrari die met een enorme downforce update als snelste team verscheen. Een pole position en een overwinnen was het gevolg. De drie ronden daarna wist een Ferrari coureur de snelste tijd neer te zetten. Na 17 races wist Mercedes 12 keer te winnen. Ferrari won drie keer en Red Bull Racing twee keer. Na 17 races beschikte Mercedes over 633 punten, met 179 punten voorsprong op Ferrari.

Team Punten
Mercedes 633
Ferrari 433
Red Bull Racing-Honda 323
McLaren-Renault 111
Renault 77

Conclusie

Tot en met 2018 kan er een stijgende lijn worden gezien waarin de concurrentie met stapjes dichterbij komt aan Mercedes. Dit is te zien in de voorsprong op het tweede team die steeds kleiner wordt in 2014-2018. In 2019 leek het er op dat Mercedes haar oude vorm weer had teruggevonden en de heerschappij terug was. Halverwege het seizoen kwam het team er echter achter dat zij verschalkt werden op power-circuits en dan Red Bull Racing ook sporadisch als snelste voor de dag komt. We zullen vanzelf zien hoe sterk het team uit Brackley voor de dag komt in de komende vier races, maar het team heeft in ieder geval genoeg gescoord om ervoor te zorgen dat niemand meer aan hun beide titels kan komen.  (Foto: Mercedes AMG F1)

Door Bo Brautigam


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws