Akkoord over reglementen 2021 nadert; Ferrari heeft nog altijd vetorecht Formule 1

Akkoord over reglementen 2021 nadert; Ferrari heeft nog altijd vetorecht

Door Hans van Brunschot 20 oktober 2019 | 10:09


Afgelopen woensdag vond in Parijs een vergadering plaats tussen de Formule 1-teams, FIA en FOM met als enige agenda-item de nieuwe reglementen voor 2021 en verder. De tijd begint te dringen en de drie grote teams Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing lijken hun belangrijkste bezwaren losgelaten te hebben.

'We hebben eindelijk een definitieve reisrichting', zei een opgeluchte teambaas na afloop van de vergadering off the record tegen Racefans.net. Een andere teambaas verzuchtte dat 'er binnen ons team echt twijfels waren ontstaan of het allemaal haalbaar zou blijken.' Opgeluchte teambazen dus, maar vuurwerk bleef uit. Wat is er dan allemaal besproken in Parijs en waarom horen we daar niets over?

Naar het volgens Racefans schijnt is het eerste agenda-item van de vergadering om de invoering van de nieuwe regels met een jaar uit te stellen tot 2022 massaal verworpen. De redenen daarvoor zijn legio. Het zou enorm slecht voor de reputatie en beurskoers van Liberty Media zijn als ze terug zouden komen op eerder genomen besluiten. Daarnaast zou Chase Carey heel graag terug willen treden als CEO van de FOM en dat wil hij alleen doen al het pakket nieuwe regels is afgerond en in 2021 loopt de derde en laatste termijn van Jean Todt als voorzitter van de FIA af en de Fransman wil het vormgeven van de nieuwe reglementen liever niet aan zijn opvolger overlaten.

Onduidelijke constructies

De reglmentswijzigingen 2021 gaan over geld, maar ook over de sportieve en technische toekomst van de sport. Veel teams hebben er moeite mee dat er een wirwar van constructies omtrent het constructeursschap bestaat. Je hebt teams als Ferrari, die alles zelf inhouse maken, teams als Mercedes en Renault die een chassistak en een motorentak hebben, privateer teams als Williams en McLaren die zelf het chassis maken en een klantenmotor aanschaffen, teams als Red Bull en Toro Rosso die onderdelen en kennis met elkaar delen en teams als Haas en Racing Point die veel extern aanschaffen en het louter inelkaar schroeven. Voeg daar aan toe dat de budgetten van deze teams variëren van 140 tot 400 miljoen en een ieder kan zich voorstellen dat één standaard set aan nieuwe regels simpelweg niemand blij zal maken. Daarvoor zijn de verschillen te groot.

De FOM probeert met de nieuwe reglementen voor 2021 iedereen 'een beetje pijn te doen', zoals sportief directeur Ross Brawn het omschreef. Een consensus zou dan bereikt moeten kunnen worden, maar het allergrootste probleem is dat de drie topteams allemaal een probleem hebben met verschillende punten uit de voorgestelde regels. Het beste waar de FOM op kon hopen was een compromis waarbij de sport duurzamer wordt, attractiever wordt om naar te kijken en dat alle tien de teams voor de sport behouden zouden blijven.

Niet met de ogen geknipperd

Naar de informatie van Racefans zijn FOM en FIA tijdens de vergadering gezamenlijk standvastig gebleven ten opzichte van de bezwaren van het trio topteams en lijken de meeste van de voorgestelde reglementen zoals deze eerder aan de teams zijn gepresenteerd daadwerkelijk doorgevoerd te gaan worden. Hetgeen betekent dat de teams eindelijk echt kunnen beginnen aan hun voorbereiding op 2021.

Een belangrijke slag lijkt de FOM geslagen te hebben door het vetorecht dat Ferrari van oudsher had, zij het in uitgekleedde vorm, te verlengen met de toevoeging dat het aanvechten van beslissingen binnen de beroepsprotocollen van de FIA moet verlopen en niet via externe rechtbanken. Daarmee lijkt de FIA Ferrari en de andere twee teams (die heel erg tegen een uitgebreid vetorecht van één team waren, red) afgekocht te hebben.

Dossier ter stemming brengen

Wat er nu verder gaat gebeuren is dat de FOM en FIA een dossier van alle voorgestelde reglementen gaat samenstellen en deze ter stemming gaat brengen. De deadline die hier voor geldt is 31 oktober. Racefans heeft het financiële gedeelte van dit dossier in kunnen zien en alle teams hebben schriftelijk verklaard om af te zien van beroepsmogelijkheden tegen delen van het plan, waaronder het budgetplafond, dat voor 2021 op 175 miljoen dollar is gesteld.

Er is Liberty Media om redenen van geloofwaardigheid en beurskoersen veel aangelegen om de nieuwe regels medio oktober te laten passeren, hetzij er nog altijd rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid op een veto uit Italië. (Foto: Red Bull Content Pool)

 


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws