Cijfers: Mercedes en Honda leveren betrouwbaarste motor in 2019, Renault de schlemiel Formule 1

Cijfers: Mercedes en Honda leveren betrouwbaarste motor in 2019, Renault de schlemiel

Door Maurits Kappetijn 11 november 2019 | 13:32


Het einde van het 2019-seizoen is nabij en dat betekent dat we alvast kunnen terugblikken op de prestaties van de motorleveranciers in de Formule 1F1 Maximaal analyseerde alle motorproblemen van Renault, Mercedes, Ferrari en Honda en daaruit blijkt dat Mercedes met afstand de betrouwbaarste motoren levert. Ook Honda was in 2019 tot nu toe bijna vlekkeloos. 

Het 2019-seizoen betekende direct een opschudding in het landschap van Formule 1-teams en motorleveranciers. Red Bull switchte naar de motoren van Honda, waardoor er een groot vergrootglas onder de Japanse krachtbron kwam te liggen. Renault zou na een aantal teleurstellende jaren aan een wederopbouw willen beginnen en aan het begin van het seizoen sprak men uit dat met name de betrouwbaarheid aangepakt moest worden.

De wens van Renault om stabiliteit te creëeren rondom haar motoren is echter al snel in het seizoen in het water gevallen. Al in de eerste drie races sneuvelen er vier motoren in de races en kwalificaties en dus lijken de Fransen dan al terug bij af. Na een periode van stabilisatie rondom de Spec-1 en Spec-2 motor van Renault leek de lucht geklaard, maar rondom de introductie van de derde update van de Renault-motor bleek het opnieuw raak. Bij de Duitse Grand Prix hielden er twee motoren mee op, waarna klantenteam McLaren in België ook tweemaal haar bolides moest parkeren. 

In totaal betekent dat acht probleemgevallen bij Renault-motoren dit seizoen tot nu toe, een pijnlijk aantal. Niet alleen omdat de voornaamste, specifieke doelstelling van 2019 niet gehaald werd, maar vooral omdat klant McLaren besloot om het contract met de geel-zwarten op te zeggen. De opstomende Britten kozen recentelijk voor Mercedes als motorleverancier vanaf 2021. 

Mercedes en Honda voortreffelijk

Als het op uitvalbeurten aankomt hebben Mercedes en Honda voor 2019 in de roos geschoten. Net als Renault koos Honda er in 2019 voor om de primaire focus op de betrouwbaarheid van de krachtbron te leggen. Het verschil met de Fransen is echter dat de partner van Red Bull en Toro Rosso wel slaagde om een betrouwbare motor te leveren aan haar klant. De Honda-motor ondervond slechts eenmaal dit seizoen significante problemen tijdens de kwalificatie of race, namelijk de krachtbron van Max Verstappen tijdens Q1 in Italië. Hierbij moet wel vermeld worden dat de haperingen van Verstappens motor veroorzaakt werden door een systeem van de FIA, die niet goed geïntegreerd leek te zijn met de software van Honda.

Mercedes komt als absolute winnaar uit de bus. Nog nooit viel er in 2019 een Mercedes-motor uit tijdens een race of kwalificatie en daarmee onderscheidt men zich overduidelijk ten opzichte van haar concurrenten. Wel plofte de motor van Lance Stroll tijdens een training in Canada, maar daarbij bleef het ook. 

Op basis van de betrouwbaarheid troeven Honda en Mercedes Ferrari af, ondanks het feit dat de motor van de Italianen doorgaans het hardste loopt op de rechte stukken. De Ferrari-motor ging in 2019 driemaal stuk en opvallend daarbij is dat de uitvalbeurten allemaal plaatsvonden bij het fabrieksteam van Ferrari en niet bij een van haar klantenteams. 

Veel verschil met 2018

Ten opzichte van het vorige seizoen zijn er tijdens de race- en kwalificatiesessies veel minder uitvalbeurten van motoren. In 2018 waren er in totaal 22 motoren die kapot gingen, waarbij dat aantal in 2019 gedaald is naar 12. Opvallend hierbij is dat Mercedes en Ferrari de rollen lijken te hebben omgedraaid: in 2018 ging de Mercedes-krachtbron vijf keer stuk en de Ferrari-krachtbron twee keer.

Al met al lijkt Mercedes, met het oog op betrouwbaarheid, de beste motorontwikkelaar te zijn van 2019. Niet alleen omdat men het minste uitvalbeurten had dit jaar, maar ook omdat er veel minder uitvalbeurten zijn ten opzichte van 2018. Renault blijft, net als vorig jaar, de schlemiel onder de fabrikanten. Het is dan ook geen wonder dat het na 2020 geen klantenteams meer over lijkt te houden. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws