Hoger, simpeler en trager vanaf 2021: Hoe ziet de nieuwe bolide er precies uit? Formule 1

Hoger, simpeler en trager vanaf 2021: Hoe ziet de nieuwe bolide er precies uit?

Door Christian Moerman 13 november 2019 | 08:43


Die nieuwe Formule 1-bolides zijn inmiddels van alle kanten belicht. Of de auto's er beter uit zien is nog maar de vraag, sneller zijn ze zeker niet. Alle aerodynamische snufjes van de huidige auto's zullen achtergelaten worden in de afgelopen seizoenen en dit gaan we terug zien in de rondetijden. Maar wat houdt dit werkelijk in voor de dimensies van de auto?

Op papier zal het doel van Formula One Management om inhalen makkelijker te maken zeker te bewerkstelligen zijn. Of deze belofte ook daadwerkelijk ingelost wordt zal in 2021 echter pas duidelijk worden. De ingenieurs kan het namelijk niets schelen wat voor lucht er achter de auto terecht komt, alleen een optimale rondetijd doet er toe.

Het uiterlijk van de bolide is in schetsen te vinden maar afmetingen zijn achterwege gelaten. Voor wie de technische reglementen in wil duiken, het stuk papier dat de voorschriften van de voorvleugel toont is maar liefst 58 pagina's lang. Daarom zet F1Maximaal alle updates in Nederlands op papier.

Afmetigen chassis F1-auto's 2021

Allereerst gebeurt er het een en ander bij het chassis. De afstand tussen de twee wielassen mag vanaf 2021 niet langer zijn 3600 millimeter. Ter vergelijking, het team met de grootste afstand tussen de wielassen is nu Mercedes, met 3698 millimeter, zo meldt Auto Motor und Sport. De breedte van de auto is momenteel twee meter en dat blijft het ook.

De hoogte van de bolides neemt toe van 950 millimeter naar 960 millimeter, goed nieuws in verband met het Circuit of the Americas dus. Ook ligt de vloer nu tussen de 850 en 950 millimeter van de voorband af. Dit moet groeien tot maximaal 1225 millimeter, waardoor de vloer in de essentie dus kleiner wordt. Op de vloer mogen maximaal drie verticale flappen geplaatst worden.

 Kleine voorvleugel, grote achtervleugel in 2021

De voorvleugel wordt kleiner. In de breedte wordt de nieuwe afmeting 1950 millimeter, de huidige voorvleugels zijn twee meter breed. Om turbulentie op grondniveau te voorkomen zal het blad minstens 100 millimeter boven het circuit komen te zweven. Dit is nu 75 millimeter. 

Opvallend van het toekomstige design aan de voorkant is dat de platen bovenop elkaar mogen worden gebouwd. Terwijl de vijf vleugeltjes aan de voorkant momenteel tot 225 millimeter in de hoogte komen, zal dit 375 millimeter zijn vanaf 2021. De lengte van de voorvleugel wordt wel minder, van 575 naar 500 millimeter.

Ook de achtervleugel gaat onder het vergrootglas. De vleugel gaat meer lucht verstoren vanwege het feit dat hij hoger boven het circuit zal gaan staan, van 870 naar 900 millimeter. Daarnaast zijn er maximaal twee vleugeltjes toegestaan op de achtervleugel. De nieuwe vleugel zal 1300 millimeter breed zijn, een toename van 250 millimeter ten opzichte van de huidige richtlijnen. (Foto: Ferrari F1 Team)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws