Update | FIA verplicht extra brandstof-sensor in 2020-seizoen Formule 1

Update | FIA verplicht extra brandstof-sensor in 2020-seizoen

Door Christian Moerman 21 november 2019 | 16:28


De Grand Prix van Brazilië zal voor Ferrari het moment van de waarheid zijn. Na de teleurstellende resultaten in Austin moet de Italiaanse renstal laten zien dat de krachtbron ook na onderzoek van de FIA dominant is. De FIA doet er echter nog een schepje bovenop.

Nadat Red Bull de FIA verzocht om de richtlijnen op te helderen, waren alle ogen op Ferrari gericht. Een manipulatie van de meetsensor in de rode bolides stond toe dat Ferrari ongevraagd de brandstoftoevoer kon verhogen. Red Bull toonde aan dat dit technisch mogelijk was en wilde daarom verduidelijking. Auto Motor und Sport concludeert: 'Het verzoek is natuurlijk gericht tegen Ferrari.'

Nieuwe richtlijnen Ferrari voor illegaal verbranden vloeistoffen

Vier dagen voor de race op Interlagos voert de FIA extra technische richtlijnen door. Het doel is duidelijk, alle twijfel omtrent de huidige regelgeving moet weggenomen worden. In de nieuwe richtlijn wordt aangegeven dat er geen ontvlambare vloeistof uit de intercooler, luchtcollector of het ERS-systeem in de verbrandingskamer terecht mag komen.

De nieuwe richtlijn met nummer TD 38/19 benadrukt dus dat het absoluut niet toegestaan is om prestatieverbeteringen te genereren door het verbranden van andere vloeistoffen dan brandstof. Ook wordt er verwezen naar een oudere technische richtlijn (TD 54/18) die aangeeft dat het verbranden van olie in een andere context dan in de verbrandingsmotor verboden is.

Update 21/11 16.25u | FIA verplicht extra brandstof-sensor in 2020-seizoen

In een poging om het escalerende verhaal rondom de brandstoftoevoer te sussen heeft de FIA besloten dat alle teams met een tweede brandstofsensor moeten gaan rijden vanaf 2020. Gaten in het reglement hebben eerder dit jaar Ferrari vermoedelijk een groot voordeel opgeleverd.

Na de Grand Prix van Brazilië heeft het motorsportorgaan besloten om drie krachtbronnen te confisqueren. Een Ferrari-motor, een Ferrar-motor van een klantenteam (inmiddels bevestigd dat het om Kimi Raikkonen's motor gaat) en een derde, onbekende motor. Volgens La Gazzetta dello Sport zou de derde motor de Honda-krachtbron van Max Verstappen zijn.

De woensdag voor de Braziliaanse Grand Prix introduceerde de FIA wederom een nieuwe richtlijn omtrent de toevoer van vloeistoffen naar de motor. Volgens Motorsport hebben ze wéér een richtlijn doorgevoerd die in 2020 van toepassing zal zijn.

De nieuwe richtlijn verzoekt de Formule 1-teams om een tweede sensor in de brandstoftoevoer te installeren, die direct gecontroleerd wordt door de FIA. Het is niet duidelijk of dit een reactie is op de controle van de krachtbronnen die uitgevoerd is, of dat dit er los van staat. Wel staat het toe dat de FIA volgend jaar meer zicht houdt op de brandstoftoevoer. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Lees ook:

- Palmer: 'Dan zal de combinatie Verstappen, Honda en Red Bull angstaanjagend sterk zijn'

- F1 Maximaal zoekt versterking: parttime redacteur


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws