Analyse kwalificaties: Red Bull in 2019 gemiddeld zes tienden dichterbij gekomen Formule 1

Analyse kwalificaties: Red Bull in 2019 gemiddeld zes tienden dichterbij gekomen

Door Maurits Kappetijn 09 december 2019 | 11:42


Het seizoen is afgelopen en dus kunnen de teams hun doelstellingen van 2019 gaan evalueren. Bij het team van Red Bull was de opdracht dit jaar glashelder: Aansluiting vinden bij de top. Na enkele teleurstellende jaren met motorleverancier Renault moest er met Honda verandering komen. F1 Maximaal analyseerde de kwalificaties van Red Bull in 2018 en 2019 en kwam daarbij tot een interessante conclusie.

Door alle rondetijden van Max Verstappen en de polesitter van de afgelopen 42 Grands Prix te vergelijken, kunnen er fraaie conclusies getrokken worden uit de ontwikkelingen bij Red Bull Racing. Wij analyseerden de 'gap' in de kwalificatie tussen Verstappen en poleposition van de afgelopen twee seizoenen, waarbij een algemene trendlijn werd berekend. 

In de bovenstaande grafiek staan de verschillen tussen poleposition en Verstappens kwalificatietijd weergegeven, waarbij de rode gegevens het 2018-seizoen representeren, en de blauwe gegevens het huidige seizoen. Alle Grands Prix waarbij Verstappen niet in Q3 eindigde zijn buiten beschouwing gelaten, omdat dat in vrijwel alle gevallen te maken had met een technisch of tactische oorzaak en dus dragen die gegevens niet bij aan de algehele ontwikkelingstrend van het team.

Red Bull kende in 2018 betere start

Wat als eerste opvalt is dat Red Bull in 2018 met haar Renault-motor relatief beter aan het seizoen begon ten opzichte van 2019. De verschillen naar poleposition waren in de eerste vijf races gemiddeld kleiner, na solide kwalificaties van Verstappen Australië, Azerbeidzjan en Spanje. Met name op de 'powercircuits' van Frankrijk en Canada lijkt Red Bull in 2018 dichter op de topteams te zitten. Met name de Franse Grand Prix van 2019 was een dieptepunt voor Red Bull dit seizoen en dat is duidelijk terug te zien in de cijfers. 

Na de Franse Grand Prix kent Red Bull echter een opleving. Ten opzichte van het vorige jaar worden de gaten naar poleposition vrijwel gehalveerd, wat onder meer zorgde voor een overwinning van Verstappen in Oostenrijk en Duitsland. In de periode vlak voor de zomerstop zien we dan ook dat de trendlijn van 2019 onder die van 2018 schiet, wat aangeeft dat Red Bull beter is gaan ontwikkelen ten opzichte van het jaar ervoor. 

Stormachtige ontwikkeling zet door

Red Bull en Honda blijven ook na de zomerstop in 2019 aan de weg timmeren. Na wat opstartproblemen in Italië en Rusland wordt het gat naar de top alsmaar verkleind; in Japan was het verschil naar poleposition 0,7 seconden, een ruime seconde sneller dan in 2018. Uiteindelijk weet Verstappen zelfs tweemaal de snelste tijd te rijden in Q3. Het gat naar de top lijkt in één van de laatste drie Grands Prix zelfs helemaal gedicht. In Mexico, de VS en Brazilië was Verstappen met zijn RB15 de snelste in de kwalificatie, behalve in Austin, waar Max minder dan een tiende tekort kwam. Ondanks dat Mercedes haar voorsprong herpakte in Abu Dhabi, lijken de laatste Grands Prix van 2019 erop te wijzen dat Honda en Red Bull ontzettend veel hebben goed gemaakt. 

De stormachtige ontwikkeling van Red Bull ten opzichte van het 2018-seizoen kan ook statistisch onderbouwd worden. De rode trendlijn laat duidelijk zien dat het gat naar poleposition gedurende het hele vorige jaar blijft steken op gemiddeld zes tienden. In 2019 gaat het gat, in verhouding tot de topteams, van 0,80 naar zo'n 0,25 seconden. Dat is in een seizoen een inhaalslag van een kleine zes tienden; een reuzensprong ten opzichte van 2018.

De invloed van Honda

De hamvraag blijft in hoeverre Honda aan de wederopstand van Red Bull heeft bijgedragen. In ieder geval lijkt de Honda-motor aan het begin van 2019 minder sterk ten opzichte van de Renault-motor een jaar daarvoor. Het gat naar pole in Azerbeidzjan, België en Frankrijk (allemaal doorgaans 'powercircuits', red.) was in 2018 aanzienlijk minder. Vooral op Paul Ricard was Red Bull in 2018 een stuk competitiever; De Oostenrijkers zaten vier tienden dichterbij de concurrentie. In Baku en Spa lag het verschil tussen 2018 en 2019 rond de twee tienden. Men kan dus stellen dat de weg omhoog niet per sé ingeslagen is met dank aan de Honda-motor. 

Wel kan er beargumenteerd worden dat de Honda-motor heeft bijgedragen aan de verdere toenadering tot Mercedes en Ferrari tegen het einde van het seizoen. In de VS, Brazilië en Abu Dhabi is Red Bull sterker dan in 2018 en dat is, met het oog op de lay-outs van de circuits, ongetwijfeld gegaan dankzij een sterkere motor. Die conclusies sluiten ook aan bij de uitspraken van Horner en Marko gedurende het seizoen. De verbeteringen van Red Bull in de eerste helft van 2019 lijken vooral te danken aan een beter wordende chassis, terwijl de Honda-motor in de tweede helft pas echt op gang komt en uiteindelijk zorgt voor een bijna perfecte aansluiting. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Maurits Kappetijn | maurits@f1maximaal.nl


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren


Meer nieuws