Update VIII | Mercedes: 'Ferrari heeft eigenlijk geen regels overtreden' Formule 1

Update VIII | Mercedes: 'Ferrari heeft eigenlijk geen regels overtreden'

Door Maurits Kappetijn 06 december 2019 | 22:48


Mogelijk heeft Charles Leclerc een probleem voor de start van de Grand Prix van Abu Dhabi. De Ferrari-coureur is momenteel 'under investigation' bij de FIA, omdat zijn team mogelijk een heel andere hoeveelheid benzine in de Ferrari-bolide heeft gedaan.

Naar verluidt wordt de verdenking van de FIA pas na de race onderzocht. Dit kan betekenen dat Leclerc zondag met een auto van start gaat die mogelijk helemaal niet wedstrijd-gerechtigd is. Mocht Leclerc puntenaftrek of een diskwalificatie aan zijn broek krijgen, betekent dat dat Max Verstappen er met de derde plek in het kampioenschap vandoor gaat.

Update 16.20 | Ferrari naar FIA na mogelijk gesjoemel met brandstof

De FIA heeft in een officieel persbericht laten weten dat Ferrari een werknemer van de renstal om 19.45 uur lokale tijd naar de FIA moet sturen. Dit is in Nederlandse tijd om 16.45. De oproep is het gevolg van een meting die voorafgaand aan de Grand Prix van Abu Dhabi gedaan werd.

Tijdens deze meting werd er geconstateerd dat het brandstofpeil van Charles Leclerc's Ferrari niet gelijk is aan de hoeveelheid die opgegeven is door Ferrari voorafgaand aan de race. Als Ferrari ongevraagd meer brandstof heeft meegenomen dan aangegeven zou Leclerc nog een straf kunnen krijgen.

Leclerc wist de Grand Prix van Abu Dhabi als derde af te sluiten. De Monegask bezet hiermee een vierde plaats in het kampioenschap na een seizoen vol pieken en dalen. In Monaco wist hij zijn thuisrace niet uit te rijden maar op Monza en Spa Francorchamps wist de jonge Ferrari-coureur zijn eerste Grands Prix te winnen.

Binotto licht toe

Mattia Binotto heeft toegelicht wat er precies misgegaan is volgens Formel1: 'Meestal weet je hoeveel brandstof er in de auto zit, de FIA voert steekproeven uit door: ze wegen de auto's en dan zonder brandstof. Ik ken de cijfers niet maar daar hebben ze blijkbaar een significant verschil in gemerkt.'

Update II 18.40u | Horner denkt alleen aan diskwalificatie

Christian Horner heeft gereageerd op de vermoedens rondom het brandstofpeil van de Ferrari van Charles Leclerc. 

De Brit denkt volgens Speedweek dat als de Monegask met te veel brandstof reed, diskwalificeren de enige optie is. Volgens de Red Bull-teambaas is een dergelijke overtreding erg genoeg om geen punten uit te delen aan de Italiaanse concurrenten: 'Als er iets mis is, dan kan er alleen maar sprake zijn van diskwalificatie.'

Update III 19.20u | Ferrari ontspringt weer de dans, punten Leclerc blijven staan

Ferrari komt wederom goed weg. Na eerder dit jaar vermoedelijk met de brandstoftoevoer naar de krachtbron geknoeid te hebben, zijn ze tijdens de laatste race van het seizoen weer de fout in gegaan.

De teams geven voorafgaand aan elke Grand Prix door hoeveel brandstof ze zullen gebruiken gedurende de race per auto. Bij de auto van Charles Leclerc werd er 4.88kg brandstof meer aangetroffen tijdens een weging dan doorgegeven.

Het komt het team duur te staan, een geldboete van 50.000 euro wordt als terechte straf gezien door de FIA. De vijftien punten die Charles Leclerc behaald heeft met de overtollige hoeveelheid brandstof in de tank blijven echter wel staan. (Foto: Ferrari F1 Team)

Update IV 07:10u| Masi legt uit waarom Leclerc niet gediskwalificeerd werd 

Het team van Ferrari en Charles Leclerc is in Abu Dhabi goed weggekomen met enkel een boete voor het foutief doorgeven van het brandstofpeil.

Hoewel er voorafgaand aan de race duidelijk werd dat de FIA onderzoek deed, werd Leclerc niet op voorhand al gediskwalificeerd. Hoewel veel teams dit toch anders hadden gezien. Wedstrijdleider Michael Masi ligt toe waarom dit niet gebeurd is: 'De processen laten zoiets niet toe', vertelt hij tegenover Motorsport-Magazin.com. 'Er moet een goede hoorzitting zijn en het team moet zichzelf kunnen verdedigen.'

Jo Bauer, technisch afgevaardigde van de FIA, rapporteerde om 16.22 uur lokale tijd een 'significante afwijking' aan de stewards. Omdat de pitlane enkele minuten later opende en de race om 17:10 begon, kon het incident niet voor de race worden afgehandeld. De stewards begonnen de hoorzitting om 19:45 uur en om 22:08 uur hebben ze eindelijk hun vonnis uitgesproken.

Update V 16.00u | Binotto over brandstofpeil: 'Zijn dit jaar minstens tien keer gecontroleerd'

Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft zich uitgesproken over het foutieve brandstofpeil in de auto van Charles Leclerc. De gevonden hoeveelheid brandstof kwam niet overeen met de hoeveelheid die het team had aangegeven bij de FIA. 

Binotto geeft aan dat het team gedurende het seizoen vaak gecontroleerd wordt op het brandstofpeil. 'Het is niet de eerste keer dat we gecontroleerd werden. We zijn dit seizoen ten minste tien keer gecontroleerd', vertelt hij aan GPToday. 'Dit was dus niet de eerste keer en tot nu toe was het altijd in orde, maar vandaag was er een verschil.'

De Ferrari-teambaas legt nog kort even het proces rond de brandstofcontrole van de FIA uit. 'Je geeft een bepaalde hoeveelheid brandstof op waarmee je de auto voor de start van de race gaat vullen. De FIA controleert dat af en toe of die opgave klopt door de auto simpelweg te wegen, de brandstof eruit te halen, hem opnieuw te wegen, het verschil bekijken en daarna proberen te verifiëren of er een verschil tussen de situatie en de opgave zit.'

Update VI 18.20u | Marko over brandstofpeil Ferrari: ‘Milde straffen zijn een grap’

Red Bull-adviseur Helmut Marko is niet te spreken over de straf die aan Ferrari is uitgedeeld in Abu Dhabi. De auto van Charles Leclerc had 4,8 kilo aan brandstof meer aan boord dan vooraf was opgegeven. Het Italiaanse team kreeg alleen een geldboete van 50.000 euro als straf. De Oostenrijker heeft voor de start van de wedstrijd het incident bewust gemeld aan verschillende media, om te voorkomen dat het onder het tapijt zou worden geveegd.

In gesprek met Autobild zegt Helmut Marko: ‘Er zijn duidelijke regels, deze milde straf voor deze overtreding is een grap. Het gaat om gelijke behandeling van alle teams. De motor van Ferrari zit in een grijs gebied, maar er is niets gedaan om dat te corrigeren.'

En ook nu is er weer een duidelijke dreiging vanuit Red Bull om protest aan te tekenen. Marko: 'Als we vermoedden dat er onregelmatigheden zijn, zullen we zeker in protest gaan. Dan zal Ferrari alles moeten onthullen en zal de FIA er adequaat mee om moeten gaan.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Update VII 11.00u | Nog meer kritiek op FIA: 'Ze scheppen een dubieus precedent'

Na de beslissing om Ferrari slechts een geldboete te geven voor de extra brandstof die ze meenamen naar Abu Dhabi, heeft de FIA het zwaar te verduren gekregen. Niet alleen de huidige grid heeft moeite met de keuze, ook voormalig Formule 1-teambaas Gary Anderson snapt er weinig van.

Anderson, die tussen 1991 en 2003 actief was binnen de sport, stond aan het roer bij Stewart/Jaguar en Jordan. Hij denkt dat het geven van een boete toekomstige overtredingen uitlokt: 'Door slechts een boete te geven, schep je een dubieus precedent dat kan leiden tot verder misbruik. Teams met veel geld vinden nog een extra manier om de kleinere teams af te troeven.'

Verder waarschuwt de Brit ook voor de wankelende structuur binnen Ferrari volgens Motorsport: 'Als Ferrari niet snel wat doet, dan weet ik dat het in 2020 weer net zo hard mis zal gaan.' Eerder gaf hij al aan dat hij Mattia Binotto totaal niet de geschikte man vindt om Ferrari te leiden.

Update VIII 14.45u | Mercedes: 'Ferrari heeft eigenlijk geen regels overtreden'

Ted Kravitz loopt tijdens zijn uitzending van The Notebook een rondje door de paddock na afloop van de race. De Brit meldde iets interessants over wat Mercedes gezegd heeft over met betrekking tot het Ferrari-fiasco rondom de geregistreerde brandstof.

Ferrari vulde de auto met 4.88 kilogram brandstof meer dan dat ze voorafgaand aan de FIA doorgegeven hadden. Volgens Kravitz een onverstandige actie: 'We weten niet waarom ze dat gedaan hebben, doorgaans doe je dat niet, want dan ben je zwaarder. Daarom lijkt het voorlopig een administratieve fout.'

'Als ze kunnen bewijzen dat er nog een liter of twee aanwezig was na afloop, dan is er niets aan de hand', vervolgt de Brit, die rennend, springend en vliegend met zijn cameraman over het terrein liep.

Mercedes denkt dat Ferrari niets fout deed

Tussen neus en lippen door zei de Formule 1-journalist iets heel interessants: 'Mercedes denkt eigenlijk dat Ferrari geen regels heeft gebroken met de actie. Een technische richtlijn is feitelijk gezien een procedure, geen regel. Het niet volgen van de procedure betekent niet per definitie dat ze een regel overtreden hebben.'

Lees ook:

- Horner: 'Volgend jaar gaan we Mercedes uitdagen, het gat wordt steeds kleiner'

- Ferrari kopieert Red Bull en experimenteert met dubbele turbo-uitlaat

Lees 6 reacties

Tags:

Reacties

Renealexander
6 Dec 2019 om 09:35
Quote van Rudy71
FIA heeft besloten na de race te onderzoeken. Denk dat LeClerck persé 3e moet worden in het kampioenschap want geen Ferrarri bij de 1ste drie dan kan en mag niet. Toch???

pffffffffff

Fastlane
5 Dec 2019 om 19:18

Jammer dat uit de berichtgeving niet blijkt of de maximaal toegestane hoeveelheid brandstof werd overschreden. Als dat niet het geval was, is de boete te begrijpen. Als dat wel het geval was, had de wagen moeten worden gediskwalificeerd en niet eens mogen starten wat mij betreft.

johnnybgood
1 Dec 2019 om 20:45

hahahahaaaaa 50.000$dat geven die pasta cowboys uit aan lunches tydens een gp weekend
belachelijke straf!!!

Ericciardo
1 Dec 2019 om 19:01

Maar een straf mogelijk: Diskwalificatie en 100 punten aftrek van de constructeurs

MisterT
1 Dec 2019 om 17:29

"Mocht Leclerc puntenaftrek of een diskwalificatie aan zijn broek krijgen, betekent dat dat Max Verstappen er met de derde plek in het kampioenschap vandoor gaat."

Max is sowieso 3de in het kampioenschap of Leclerc nou uit de score wordt geschrapt of niet.

Rudy71
1 Dec 2019 om 13:43

FIA heeft besloten na de race te onderzoeken. Denk dat LeClerck persé 3e moet worden in het kampioenschap want geen Ferrarri bij de 1ste drie dan kan en mag niet. Toch???

Reageren


Meer nieuws