NB: 'Teamgenoot Verstappen is beste van de slechten' Formule 1

NB: 'Teamgenoot Verstappen is beste van de slechten'

Door Sam Koster 02 december 2019 | 17:15


Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. Vandaag is het in deel 17 is het de beurt aan redacteur Wouter Hollemans, die niet denkt dat Red Bull Racing er goed aan doet om een eigen coureur naast Max Verstappen te zetten en die erg te spreken is over het eerste jaar van Charles Leclerc bij Ferrari. Lees hier hoe Wouter de Grand Prix van Abu Dhabi heeft beleefd en praat mee! 

Valtteri Bottas kwam in de race zonder DRS niet langs Nico Hulkenberg. Valt het dan misschien mee met de snelheid van de topteams en krijgen we in 2021 een veld dat werkelijk dichter bijeen zit?

'Ik vind dat Bottas er aanvankelijk nog behoorlijk makkelijk doorheen kwam zonder DRS. Daarna zag je echter dat DRS momenteel noodzaak is in de Formule 1. Hopelijk is het systeem na 2021 niet meer nodig. Maar nu is het zonder DRS toch wel veel lastiger om een inhaalactie te maken als je van achteren komt. Ik twijfel er echter wel aan of je het op het circuit in Abu Dhabi op twee rechte stukken nodig hebt.'

'Er worden ook op andere circuits steeds meer DRS-zones toegevoegd. Bij de introductie ervan in 2011 werd nog gekeken naar hoe lang DRS-zones moeten zijn en waar ze het beste kunnen liggen. Het idee zou moeten zijn dat DRS een hulpmiddel is, terwijl je nu vaak niet eens meer je tegenstander hoeft uit te remmen vanwege je openspringende achtervleugel.'

'Het circuit in Shanghai is daar het beste voorbeeld van. Achterop dat circuit ligt een recht stuk van maar liefst 1600 meter lang. Daar kun je over een groot deel van dat rechte stuk je achtervleugel openhouden. Dan ben je 200 meter voor de haarspeldbocht die erop volgt al voorbij je medecoureur gereden. Tussen geen DRS en heel veel DRS zit een middenweg die helaas is verlaten.'

De snelheid van Alexander Albon viel in de race in Abu Dhabi best tegen. Of leek dat alleen maar zo doordat Verstappen zo snel was?

'Dat is wel vaker de vraag bij Red Bull. Albon finisht steeds achter Verstappen, maar is dat dan omdat Verstappen zo snel is? Als je naar de raceuitslag van gisteren kijkt, zie je dat Albon 53 seconden achter Verstappen is geëindigd. Hij was dus een seconde per ronde langzamer, dat is wel erg veel. Al helemaal aangezien Albon en Verstappen allebei op dezelfde strategie zaten. Albon zit weliswaar pas een paar maanden in de auto bij Red Bull en Verstappen drieënhalf jaar, maar dit is echt te veel.'

'Albon heeft er inmiddels een half seizoen bij Red Bull opzitten. Als je hem vergelijkt met Pierre Gasly is hij een vooruitgang voor het team. Hij maakt ook meer inhaalacties en zit ook beter in de races dan Gasly toen hij bij Red Bull reed. Maar om heel eerlijk te zijn is Verstappen de enige coureur bij Red Bull en Toro Rosso waar ik van onder de indruk ben. Albon, Gasly en Daniil Kvyat zijn alle drie meer van hetzelfde. Bij Daniel Ricciardo, die vorig jaar nog in de Red Bull zat, komt geen van drieën in de buurt. Doordat Red Bull de rijderskeuze tot die drie heeft beperkt, is de tweede rijder van Red Bull nu de beste van de slechten.'

'Er zijn veel betere rijders in de Formule 1 om naast Verstappen te rijden bij Red Bull. Ik denk dat Hulkenberg, ook al is het een wat saaie rijder die weinig gevechten aangaat op de baan, beter was geweest als tweede rijder bij Red Bull. Hij zou Verstappen niet zomaar aanvallen of dicht bij hem zitten qua snelheid, maar wel dichter erop dan Albon, Gasly of Kvyat zou kunnen. Hij zou denk ik een hele goede tweede viool kunnen zijn, die soms als positieve uitschieter een race wint. Ik zou voor Hulkenberg hebben gekozen. Dat Red Bull dat niet deed, heeft waarschijnlijk met het aanzien van het talentenprogramma te maken.'

'Het Red Bull-programma heeft dan weliswaar Verstappen, Ricciardo, Carlos Sainz en Sebastian Vettel voortgebracht, maar er zitten er ook heel veel bij die gewoon niet goed genoeg zijn en de Formule 1 nooit halen. Het aandeel toptalenten van het totaal aantal rijders die in het talentenprogeamma hebben gezeten is helaas heel klein. Vettel en Verstappen zijn de enige grote toppers die eruit kwamen. In Duitsland en Brazilië bestond het hele podium dan wel uit huidige en voormalige rijders uit het programma, maar dat vind ik geen representatieve races. In een race als gisteren zou dat niet gebeuren.'

Bij Ferrari is de laatste tijd altijd wat: foute strategie, slechte pitstops, gedoe over de brandstoftoevoer, interne rivaliteit. Zijn dat wellicht niet te veel problemen om vooraan mee te doen, ongeacht hoe goed de auto blijkt?

'Als de tegenvallers in de tweede seizoenshelft echt te wijten zijn aan het wijzigen van de brandstoftoevoer en de auto van 2020 is gebaseerd op het inmiddels verboden systeem, dan wordt het een lastig verhaal voor ze. Er onstaat wel een beeld dat ze het de laatste maanden niet helder voor ogen hebben bij Ferrari. Als ze die rommelige instelling meenemen in de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar, dan komt het niet in orde.'

'Daar komt nog het dilemma bij of het team volgend jaar Charles Leclerc of Sebastian Vettel de voorkeur zal geven. Vrij laten racen en afwachten wie sneller blijkt te zijn, kan Ferrari met Vettel en Leclerc niet doen. Dan rijden die twee elkaar geheid eraf. Ferrari is heel erg gewend aan de structuur van een kopman en een wingman. Dat heeft Ferrari in de eerste races nog in stand proberen te houden ten faveure van Vettel. Maar momenteel is Leclerc de betere. Vraag is of Vettel zich daarin zal schikken of niet.'

'Ik kan me voorstellen dat de huidige situatie bij Ferrari heel lastig is voor een teambaas. Al helemaal voor Mattia Binotto. Die komt op me over als een heel goede techneut, maar een matige people manager. Die besluiten om Vettel voor te trekken aan het begin van het jaar waren trouwens heel vreemd. Ferrari weet duidelijk niet om te gaan met wat er momenteel tussen Vettel en Leclerc speelt. Dat is ook politiek binnen Ferrari, tussen topmannen die zich achter de ene of de andere coureur scharen.

Als we terugkijken naar het afgelopen seizoen, welke rijders zijn jou dan in positieve zin opgevallen en wie vielen je tegen?

'Van de coureurs is Leclerc het meest in positieve zin opgevallen. Voor dit seizoen had hij nog maar een jaar Formule 1 gereden, bij Alfa Romeo, dat toen nog Sauber heette. De overstap naar Ferrari na één jaar racen in de Formule 1 is echt wel heftig. Op de eerste paar races na heeft hij laten zien een heel stabiele coureur te zijn. In Oostenrijk zag Leclerc in dat hij in de race het gevecht soms wat harder aan mag gaan en dat heeft hij sindsdien ook vaker gedaan. Eigenlijk is Leclerc de revelatie van het seizoen. Je zou gewoon vergeten dat het zijn eerste jaar bij Ferrari is.'

'En wie er dan het meest tegenvalt, is eigenlijk zijn teamgenoot. Vettel heeft dit seizoen te weinig tegenwicht geboden aan Leclerc en heeft ook nog een aantal erg stomme fouten gemaakt. In Italië spon Vettel zichzelf en Lance Stroll bijna uit de race die uitgerekend door Leclerc werd gewonnen. Met dat contrast leek Vettel niet om te kunnen gaan. Sindsdien begon hij tegen teamtactieken in te gaan. En afgelopen zaterdag hield hij Leclerc op in Q3, waardoor die zijn laatste run miste. Dat is niet OK, Vettel toont zich een slechte verliezer.'

En welke teams hebben zich volgens jou van hun beste of slechtste kant laten zien?

'Bij de teams heeft McLaren opvallend goed gepresteerd, die hebben echt een grote stap gemaakt, al heeft Red Bull dat met de Honda-motor ook gedaan. Maar McLarens vooruitgang is echt onvoorstelbaar. Dat volgt niet alleen uit een nieuw, snel rijdersduo. Die voorwaartse sprong van het team is het gevolg van processen die al een paar jaar terug in gang zijn gezet, maar waarvan de uitwerking gewoon lang duurt. Zak Brown is er bijvoorbeeld een paar jaar. Die heeft behoorlijk schoon schip gemaakt binnen de organisatie. En Andreas Seidl aantrekken is ook een goede zet geweest.' 

'Haas is me bij de teams het meest tegengevallen. Daar grepen ze eerder al terug op onderdelen van de race in Australië, terwijl ze in Abu Dhabi zelfs reden met de vloer van de wintertests. Dat betekent dus dat alle updates van 2019 minder goed waren dan het eerste ontwerp. Ik vind dat raar. Haas is een redelijk geavanceerd team met een hoop knappe koppen. Hoe kan het dan dat ze hun auto niet hebben kunnen begrijpen? Of dat ze hun bandenmanagement niet goed onder de knie hebben kunnen krijgen?'

'Het enige wat ik kan bedenken, is dat Haas volgens mij het enige team is dat voor het bouwen van hun auto een externe partner heeft, namelijk Dallara. Misschien dat ze daardoor niet tot goede conclusies over kun auto komen. Als daar de oorzaak ligt, dan is dat trouwens niet de eerste keer. Voor HRT, een team dat inmiddels al jaren failliet is, heeft Dallara de auto voor 2010 gebouwd. Die was echt heel slecht in elkaar gezet, Bruno Senna viel daarmee eens uit wegens een kapotte slangklem.'

'Het kan dus zijn dat er te veel mensen iets te zeggen hebben over de auto. Daardoor kan er ook miscommunicatie optreden tussen Dallara en Haas, waardoor er ontwikkelingen langs elkaar gaan lopen. Je ziet bij Mercedes en Ferrari hoe belangrijk het is om niet met verschillende partijen te hoeven werken. Daardoor hoef je alleen maar intern op een lijn te zitten over de ontwikkeling van een auto. Hoe minder externe partijen daarin zitten, hoe beter het is.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Lees 1 reacties

Tags:

Reacties

Shrek
2 Dec 2019 om 17:59

Op het moment dat Verstappen junior in de eenwielers begon heeft RedBull een contract neergelegd, waarschijnlijk ook om Ferrari en Mercedes voor te zijn, zoals Marko toen opmerkte.
Je kunt niet met droge ogen beweren dat Verstappen "uit het RedBull opleidingsprogramma" komt.

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws