Van de Grint: 'Je gaat geen benzine meeslepen die je niet hoeft te gebruiken' Formule 1

Van de Grint: 'Je gaat geen benzine meeslepen die je niet hoeft te gebruiken'

Door Christian Moerman 02 december 2019 | 21:40


In Slipstream blikken Allard Kalff en Kees van de Grint terug op de verreden Grand Prix. Deze week werd de Grand Prix van Abu Dhabi onder de loep genomen en de heren waren niet onder de indruk van de afsluiting van het seizoen.

'Ik had moeite om niet in slaap te vallen', zo opent van de Grint, die toch meer spektakel nodig heeft om twee uur lang vermaakt te worden. Kalff voegde aan deze opmerking toe: 'Het was zeker niet de meest spannende race van het jaar.'

Ferrari wordt geanalyseerd

Ferrari nam teveel brandstof mee naar de race, een vergrijp waarvoor ze 50.000 euro boete gekregen hebben. Dit heeft aan de uitslag van Charles Leclerc echter niets veranderd. De heren analyseren waarom Ferrari dit gedaan heeft: 'Er was wel iets meer aan de hand, je gaat geen benzine meeslepen die je niet hoeft te gebruiken, dat kost allemaal rondetijd.'

'De topsnelheid was weer niet helemaal wat we ervan verwachtte. Het is toch duidelijk dat sinds de FIA er bij betrokken is geraakt, dat Ferrari gewoon weer één van de drie teams is. Leuk en aardig dat dit geen technisch vergrijp is, maar het is wel een vergrijp tegen het reglement. (Max, red.) Verstappen liet Leclerc zien wie de baas is, maar voor hetzelfde geld gaan ze er in die bocht af', concludeert van de Grint. (Foto: Ferrari F1 Team)

Lees 1 reacties

Tags:

Reacties

Fastlane
3 Dec 2019 om 08:59

Twee antwoorden zijn van belang: 1) was er meer brandstof in de tank dan toegestaan en 2) werd er per tijdseenheid meer verbruikt dan toegestaan. De FIA kan beide meten, het eerste kennelijk steekproefgewijs, het tweede continu.

Brandstofmanagement is nodig, omdat het verbruik niet de gehele race maximaal kan zijn als aan de voorraadeis wordt voldaan.

Meer brandstof meenemen dan nodig is nadelig voor de snelheid. Maar als die extra brandstof in de eerste paar ronden wordt verbruikt, dan kan op bepaalde circuits waarop het moeilijk inhalen is, een voordeel worden opgebouwd.

Neem bijvoorbeeld Lewis in de Mercedes, rijdt de eerste paar ronden weg en cruised dan naar de finish. Dat kan ook komen omdat zijn motor efficienter is, haalt meer watt uit een kg brandstof.

Ik vind het jammer, dat Kees en Ernest niet dieper op de materie zijn ingegaan. Want ik vind het jammer dat het blijft bij je neemt die kilo’s niet voor niets mee en Ferrari maakt geen administratieve vergissing. Naar mijn idee gaat het erom of je gesjoemel kunt aantonen of van een afstand, zoals wij, kunnen beredeneren.

Mijn conclusie blijft vooralsnog, er was weinig aan de hand, tenzij je fraude kunt aantonen met het maximaal toegestane verbruik.

Reageren

Om een reactie te kunnen schrijven dien je ingelogd te zijn. Login/Registreer je hier direct!

Meer nieuws