Update IV | 'Stonden klaar om de SF90 te herstellen, Ferrari trok de stekker eruit' Formule 1

Update IV | 'Stonden klaar om de SF90 te herstellen, Ferrari trok de stekker eruit'

Door Christian Moerman 06 december 2019 | 19:43


Het seizoen van Charles Leclerc zit er inmiddels op. Hij mocht vandaag nog deelnemen aan de bandentests in Abu Dhabi, die altijd na afloop van de Grand Prix verreden worden. Het jaar sluit hij echter dramatisch af.

Leclerc werd in de laatste twee Grands Prix afgetroefd door Max Verstappen, die er in zijn Red Bull met de derde plaats in het wereldkampioenschap vandoor ging. Ongetwijfeld een domper voor de Monegask, maar de matige prestaties tijdens de bandentests in Abu Dhabi zullen ook lastig weg te slikken zijn.

Wat gebeurde er met Leclerc?

Tussen bocht twaalf en dertien verloor de Ferrari-coureur de controle over het stuur. Dit resulteerde in een touché met de muur, die dusdanig heftig was dat er een rode vlag aan te pas moest komen. Er wordt door Speedweek gesuggereerd dat dit ook meteen het einde van de sessie betekent voor Leclerc.

Leclerc bezet momenteel wel de op één na snelste tijd op het scorebord, met de meest recent doorgegeven tijd een 1:37.401. De jonge coureur, die volgend jaar wederom naast Sebastian Vettel zal gaan strijden om de positie als eerste coureur, heeft hoogstwaarschijnlijk wel ongeveer 100 ronden kunnen voltooien op het Yas Marina Circuit. (Foto: Ferrari F1 Team)

Update 14.40u I | Einde test voor Leclerc, Ferrari onherstelbaar beschadigd

Er is meer informatie naar buiten gekomen over wat er nou precies met Charles Leclerc gebeurde tijdens de trainingssessie die in het teken stond van Pirelli. De Ferrari-coureur moet vroegtijdig het Yas Marina Circuit verlaten.

De SF90 van de Monegask was onherstelbaar beschadigd. We gaan Leclerc niet meer terug zien. Ook is er meer duidelijk geworden over wat er precies gebeurd is in Abu Dhabi waardoor er een rode vlag aan te pas moest komen. Leclerc liep daarna wel het circuit nog over dus de rijder is gelukkig ongedeerd.

In bocht veertien spinde Leclerc, hij schoot achteruit van het circuit af. De achterwielophanging en de achtervleugel zijn er na het incident zo slecht aan toe, dat het niet mogelijk meer is om met de bolide het circuit op te gaan. Ze hadden 130 ronden ingepland en hebben er dus uiteindelijk maar 103 kunnen rijden.

Update 18:00u II | Leclerc pijnloos na harde crash: 'Wel nog een productieve dag gehad'

Charles Leclerc laat woensdagmiddag tegenover de media in Abu Dhabi weten dat hij oké is na de crash op het Yas Marina Circuit. De Ferrari-coureur maakte een flinke schuiver, maar kon pijnloos uit de auto stappen.

Ondanks de crash denkt Leclerc een erg productieve dag te hebben gehad. 'Voor de crash hebben we ontzettend veel data verzameld over de banden van volgend jaar en dat was erg fijn. We hebben veel geleerd over hoe het rubber van 2020 in elkaar zit en dus hebben we, al met al, wel een productieve dag gehad', aldus de Monegask tegenover Speedweek

Update 08.00u III | Leclerc geïrriteerd na testdag: 'Moet weer op het goede spoor zitten'

Charles Leclerc maakte er geen groot probleem van vlak na het ongeval tijdens de Pirelli-testdag. Nu lijkt het echter alsnog alsof hij er de pest in heeft dat hij het seizoen af moest sluiten met een domper.

'De gegevens die we wel verzameld hebben, gaan we zeer uitgebreid analyseren. Maar voorlopig moet in even afstand nemen, ik weet in ieder geval wel dat ik dit eerste seizoen voor Ferrari nooit zal vergeten', aldus de Monegask volgens F1-news.

Het einde van het seizoen was voor de Ferrari-coureur zeker niet het beste gedeelte. In de laatste vijf races van het seizoen wist hij slechts één podiumplek te verzilveren, tot overmaat van ramp eindigde hij vervolgens het seizoen in de vangrail: 'Ik moet weer op het goede spoor zitten, ik kan niet wachten om in 2020 te bewijzen dat ik het in me heb.'

Update 15.20u IV | 'Monteurs stonden klaar om SF90 te herstellen maar Ferrari trok de stekker eruit'

De sportkrant Corriere dello Sport heeft aangegeven dat Ferrari na de crash van Charles Leclerc nog heeft overwogen om de SF90 in ere te herstellen. Omdat er al relatief veel ronden gereden waren door de Ferrari-coureur werd echter besloten om de boel in te pakken.

De Italianen slaan het incident niet in de wind: 'Het is beter om de luiken te sluiten bij Ferrari en dit snel te vergeten. Het incident van Charles Leclerc op de laatste testdag in Abu Dhabi forceerde het team uit Maranello om vroegtijdig de biezen te pakken. De Monegask was in bocht veertien het circuit niet de baas en beschadigde de SF90.'

'De monteurs stonden klaar om de auto te repareren, maar Ferrari trok de stekker eruit. Leclerc had al 103 ronden verreden dus er was al een duidelijk beeld gevormd van hoe de 2020-banden van Pirelli werken. 9 december wordt door Pirelli de keuze gemaakt of ze met de 2019 of met de 2020-compound aan de slag moeten', concludeert de Italiaanse sportkrant.

Eindstand Pirelli-bandentests Formule 1

Zo zag de eindstand van de tweede testdag eruit. Net als tijdens de eerste sessie eindigde de Red Bull op P7, Alexander Albon reed zijn snelste tijd op de 2019-band. George Russell mocht de W10 besturen en zette daarin de snelste tijd neer. Leclerc zetten ondanks zijn crash nog steeds de op één na snelste tijd neer.


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren


Meer nieuws