Update | Zo ziet het vernieuwde Vietnamese circuit eruit Formule 1

Update | Zo ziet het vernieuwde Vietnamese circuit eruit

Door Christian Moerman 11 december 2019 | 14:49


Terwijl ze druk aan het verbouwen zijn op Zandvoort, wordt er ook in Azië hard gewerkt. De Grand Prix van Vietnam zal volgend jaar voor de eerste keer verreden worden en er is nog werk aan de winkel om het circuit klaar te maken om te racen.

Volgens Motorsport heeft de organisatie van de Vietnamese Grand Prix aangegeven dat ze een extra bocht toevoegen aan het circuit. De reden hiervoor is dat ze het circuit veiliger willen maken. De aanpassing maakt het circuit een stuk langer, van 5.565km wordt het verlengt naar 5.607km en er wordt een 23ste bocht toegevoegd.

'We hebben aanpassingen gemaakt in bocht 22 en 23, het is een straatcircuit en je moet het aanpassen aan de uitdagingen van de ligging en zorgen dat het in lijn is met wat de FIA en F1 willen', aldus Le Ngoc Chi, CEO van de Vietnamese Grand Prix. Het verzoek om het circuit aan te passen is dus van buitenaf gekomen.

Veiligheid staat uiteraard voorop. Met name bij een straatcircuit dit het van groot belang dat elk hoekje goed te bereiken is: 'We werken nauw samen met FIA en de F1 om te zorgen dat het veilig is voor de coureurs, terwijl ze nog steeds de mogelijkheid krijgen om hun vaardigheden te tonen op het asfalt.'

Grand Prix van Vietnam in 2020

'We liggen op schema en eind 2019 zal het circuit af zijn. Een deel van het circuit ligt op bestaand afval, een deel wordt nieuw aangelegd, het nieuwe deel is al klaar', concludeert de CEO. De Grand Prix van Vietnam zal plaatsvinden op 5 april 2020. (Foto: Formula 1)

Update (11-12) 14.50u | Zo ziet het vernieuwde Vietnamese circuit eruit

In Vietnam wordt driftig gewerkt aan het straatcircuit waarop volgend jaar de eerste editie van de Grand Prix van Vietnam plaats zal gaan vinden. Er worden echter nog wel wijzigingen aangebracht aan het ontwerp.

Uit veiligheidsoverwegingen moest een van de bochten veranderd worden. Een mogelijk incident in die bocht werd waarschijnlijk te gevaarlijk geacht om de hoek aan te houden die in de eerste instantie aangehouden werd voor de bocht.

Het betreft bochten zes, zeven, twaalf en tweeëntwintig. Het circuit komt in het eerste gedeelte langs een soort stadion. Hier zitten veel toeschouwers en de tribune is als een kom om de bocht heen gebouwd. Deze kom wordt opgevolgd door een lang recht stuk. 

Lange rechte stukken en bochtensector GP Vietnam 

Aan het einde van dit rechte stuk wordt er een 360 graden draai gemaakt, de bochten die deze draai mogelijk maken (zes en zeven) zijn verscherpt, dit forceert de coureurs om meer snelheid te minderen. Vervolgens komt men op het langste rechte stuk van het circuit.

Aan het einde van dit lange rechte stuk is een bocht toegevoegd (bocht twaalf), vermoedelijk ook om na het rechte stuk de coureurs te forceren gas te minderen. Ten slotte is de hoek (van bocht 22) aan het einde van de meest bochtige sector (sector drie) ook verscherpt, vermoedelijk met hetzelfde doel.

Bekijk alle data van de Grands Prix in 2020 in de Formule 1-kalender


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren


Meer nieuws