Waarom gaf de FIA Ferrari slechts een boete in Abu Dhabi? Formule 1

Waarom gaf de FIA Ferrari slechts een boete in Abu Dhabi?

Door Christian Moerman 11 december 2019 | 14:37


Charles Leclerc startte de Grand Prix van Abu Dhabi met 4,88 kilogram extra brandstof in de tank. Ferrari suggereert dat de FIA een meetfout heeft gemaakt, de FIA suggereert dat het probleem bij de renstal ligt. Hoe is Ferrari uiteindelijk weggekomen met een boete?

Auto Motor und Sport heeft een analyse gemaakt van het incident en komt tot de conclusie dat de FIA racedata gebruikt heeft om de beslissing te nemen. Er zijn enkele mogelijkheden die zouden kunnen verklaren waarom de meting afweek, maar die zijn allemaal onwaarschijnlijk.

De FIA neemt per Grand Prix bij een of twee auto's een steekproef af. Bij deze steekproef wordt gecheckt of de inhoud van de tank overeenkomt met de door het team opgegeven hoeveelheid. De procedure duurt ongeveer 30 tot 40 minuten. 

De meting vindt plaats vóór dat de race verreden wordt. Dit betekent dat - als er een probleem gedetecteerd wordt - voor aanvang van de race de discrepantie doorgegeven moet worden aan de stewards én dat de accuraatheid van de informatie gecontroleerd moet worden. Hier hadden de stewards echter niet genoeg tijd voor.

Waarom nam Ferrari meer brandstof mee?

De vraag is nu waarom Ferrari op het Yas Marina Circuit ineens meer brandstof zou meenemen. Het ging de rest van het seizoen goed met de meting en er viel weinig meer te halen in het kampioenschap. Bovendien is het onlogisch om meer brandstof mee te nemen, je auto wordt namelijk zwaarder en dus trager.

De enige mogelijkheid om het verschil te verklaren is dat tijdens het leeg tanken niet alle brandstof is meegenomen. Dit zou de schuld van het team zijn maar zij tanken de bolide leeg onder toezicht van de FIA, dus het motorsportorgaan zou dan ook blaam treffen.

FIA gebruikt racedata om oordeel te vellen

Als Ferrari meer brandstof had verbruikt tijdens de race, dan had dit in de data van de FIA naar voren moeten komen en zij hebben verder niets gezien. Maar het is onwaarschijnlijk dat er brandstof achterbleef in de tank toen hij leeg werd gepompt. Dit is het dilemma dat de FIA te wachten stond toen zij moesten bepalen of Ferrari de richtlijnen had verbogen.

De conclusie is dat het brandstofverbruik van de auto van Leclerc tijdens de race is gemeten en dat deze niet afwijkt van het gebruik dat berekend wordt door de FIA per race. Daarom wist Ferrari weg te komen met een boete en leek een diskwalificatie een te zware straf. (Foto: Ferrari F1 Team)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageren


Meer nieuws