Op deze dag in de F1 | Contractloze Ayrton Senna zit thuis Formule 1

Op deze dag in de F1 | Contractloze Ayrton Senna zit thuis

Door Joshua Jacobs 10 februari 2020 | 08:54


Het is wintertijd voor de Formule 1. Terwijl het grootste deel van de fans languit in een winterslaap ligt, zijn er nog de nodige fanaten die hun dagen doorkomen met levendige herinneringen aan wat onlangs, of langer geleden gebeurde. Daarom presenteert F1Maximaal 'Op deze dag in de F1...' interessante momenten uit het recente en iets minder recente verleden.

10 februari | Contractloze Ayrton Senna zit thuis

'Op dit moment heb ik geen contract met iemand, ik zit thuis.' Wie had dat ooit kunnen denken: de machtige Braziliaan Ayrton Senna die zonder contract zou komen te zitten?  Wij in ieder geval niet, voor zover we er toen al mee bezig waren. In 1993 wil de drievoudig wereldkampioen maar wat graag emigreren naar Williams, wat op dat moment al twee jaar zéér dominant was. Senna likt zijn vingers af bij het idee om in te mogen stappen bij de Britten: het jaar ervoor nog waren zij even dominant als McLaren vijf jaar geleden was.

Probleem is wel dat zijn oude strijdmakker Alain Prost al bij Williams-Renault zit. De Fransman heeft absoluut geen trek in een herhaling van de ravage die de strijd tussen hem en Senna opleverde in de McLaren-Honda. In zijn contract staat een veto-recht, die hij maar wat graag gebruikt om de komst van de Braziliaan te blokkeren. Gevolg: Senna staat aan de zijlijn, zonder een competitieve wagen voor 1993.

McLaren toch maar dan? In eerste instantie zou hij liever vertrekken, en moet hij dat ook wel. Ron Dennis bevestigt namelijk dat Mika Hakkinen en de Amerikaan Michael Andretti (zoon van) voor het team komen te rijden. De Brit weet echter ook dat Senna een monster is achter het stuur, en Senna weet dat hij zonder McLaren al helemaal geen kans maakt op de baan: de twee partijen hebben elkaar overduidelijk nodig. Komt wel met een prijskaartje: één miljoen dollar per race richting de Braziliaanse bankrekening. Maar het sprookje gaat toch nog, tegen de verwachtingen in, een jaartje verder. (Foto: StuSeeger)

3 februari | Eerste Russische auto ooit op de grid

Het jaar is 2006. Michael Schumacher wil wereldtitel #7, Williams is een subtopper en Bernie Ecclestone regeert met ijzerharde hand over de Formule 1. In de categorie kleintjes zijn er de mindere goden zoals Jordan Grand Prix, wat zonder geld steeds verder verpieterde. Eind 2005 verkoopt Eddie Jordan als laatste privéteameigenaar aan miljardair Alex Schnaider die met de voorraad gaat racen onder de naam Midland.

Inclusief Britse licentie én Russische vlag voor de Midland M16. Verwar de M16 niet met het verfijnd machinegeweer, maar een log monster van de (tegenwoordig succesvolle) ontwerper James Key. Ook in de handen van 'ons' Christijan Albers en Tiago Monteiro was er geen beginnen aan, en voor Monza verkocht Schnaider zijn speeltje aan Michiel Mol van Spyker.

27 januari | Complete chaos in Brazilië

We zijn ondertussen wel wat gewend in Brazilië, met cliffhangers zoals de race in 2008 waar Felipe Massa zo'n dertig seconden wereldkampioen was. Maar ook wanneer het niet om de ultieme prijs ging, gebeurde er altijd wel iets op Interlagos. Zo gooiden in 1974 een aantal fans glas op het circuit, waar het betere bezemwerk aan te pas moest komen om de baan schoon te vegen.

Maar ook de natuur zelf was verwoestend. In de bloedhete zon begon het asfalt te scheuren, waarna een flinke regenbui hele randen van de baan wegspoelde. In ronde 31 van 40 was het genoeg voor de wedstrijdleiding: het was te onveilig om door te rijden. Emerson Fittipaldi ging er in zijn McLaren er met de winst van door, op weg naar het kampioenschap.

13 januari | Ene Alain Prost maakt debuut

Blijkbaar is het alweer 40 jaar geleden, maar op en zonnige zondagmiddag in Argentinië stond een baby-faced Alain Prost op de startgrid. We vinden een 25-jarige Prost terug op de 12e plaats in de McLaren-Ford, maar liefst een volledige seconde voor zijn meer ervaren teamgenoot John Watson (P17). Met een openbarstend wegdek en hoge temperaturen waren er legio uitvallers en coureurs die spinden, waardoor 'le Professeur' uiteindelijk een punt kon pakken. Wat een debuut, wat een begin!

23 december | Michael Schumacher keert terug

Op 23 december 2009, net na de verkoop van Brawn GP aan Mercedes wat na 55 jaar terug zou keren naar de Formule 1, was het de vraag wat het nieuwe team zou gaan doen met haar bezetting. Rubens Barrichello zou verhuizen naar Williams, en Jenson Button had na zijn kampioenschap moeite om zijn gewenste salarisverhoging rond te krijgen. Maar wie zou de zitjes dan op kunnen gaan vullen?

Het duurde niet lang voordat de naam van Nick Heidfeld de ronde begon te doen. De Duitser was op het sterkst van zijn kunnen en vaak in het kielzog te vinden van Robert Kubica bij BMW-Sauber. De man uit Mönchengladbach stond voor solide prestaties, weinig rellen, politieke correctheid. Daarmee een logische keuze voor een van oorsprong Duits team.

Maar ook de naam van ene Michael Schumacher was niet van de lucht. De 40-jarige Duitser zou eerder dit jaar al terugkomen bij Ferrari na de horrorcrash van Felipe Massa in Hongarije. Dat ging helaas voor Ferrari en Schumacher niet door, door de blessure die de zevenvoudig kampioen had opgelopen aan zijn nek toen hij op het circuit hard onderuit ging met een motor.

Wel had teambaas Ross Brawn de opleving in de ogen van zijn vriend gezien bij een interview waar Schumacher werd gevraagd over zijn terugkeer bij Ferrari: het was de hoogste tijd om eens een biertje te gaan drinken. Schumacher zou later toegeven dat, zodra hij het nummer van Brawn op het display zag, hij wist welke vraag er ging komen. En aldus geschiedde: de wereld zou snel genoeg weten dat Mercedes in 2010 aan de start zou staan met de succesvolste coureur aller tijden.

17 december | Toyota presenteert 'eerste' Formule 1-auto

Het is winter, 17 december 2001. Voor het oog van het publiek presenteert het Toyota-team met de TF102 een unicum: de eerste auto waarmee het Japanse automerk de sterren wil gaan bestormen in 2002. Eigenlijk is dit niet waar, de testezel genaamd 'TF101' blijft mooi in de garage.

De equipe heeft wel rechten verzameld om al in 2001 aan de start te staan, maar kiest er wijselijk voor om dit niet te doen. Men denkt data tekort te komen en wil meer ervaring op doen met afstellingen en simulaties. Formule 1 is duur, dan moet je investeren en echt goed voorbereid aan de start komen. Zo denken de grote bazen in Tokyo.

Rijders Allan McNish en Mika Salo zijn al sinds eind 2000 in dienst bij Toyota en maken de nodige kilometers om zich voor te bereiden. De Grand Prix van Australië is een goede graadmeter voor het seizoen: als snellere auto's uitvallen, heeft het imperfect werkende team een kans, tot Salo in de achtervolging op de Minardi van publiekslieveling Mark Webber van de weg spint en een kostbaar punt weggooit.

Tot zover 2002. Tegenvallende seizoenen volgen, met de nodige puntenfinishes en een incidentele podiumplaats, tot het moederbedrijf teleurgesteld de stekker uit het project trekt eind 2009, zonder ook maar ooit een overwinning behaald te hebben.


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws