Op deze dag in de F1 | Vettel en Webber clashen met elkaar in Turkije Formule 1

Op deze dag in de F1 | Vettel en Webber clashen met elkaar in Turkije

Door Gino Haverkamp 30 mei 2020 | 16:20


Het is wintertijd voor de Formule 1. Terwijl het grootste deel van de fans languit in een winterslaap ligt, zijn er nog de nodige fanaten die hun dagen doorkomen met levendige herinneringen aan wat onlangs, of langer geleden gebeurde. Daarom presenteert F1Maximaal 'Op deze dag in de F1...' interessante momenten uit het recente en iets minder recente verleden.

30 mei | Vettel en Webber clashen met elkaar in Turkije

De Grand Prix van Turkije 2010, vandaag (zaterdag) precies tien jaar geleden. Zoals wel vaker dat jaar was het Red Bull Racing dat de dans leidde in de race. Mark Webber voerde het veld aan met teamgenoot Sebastian Vettel vlak achter zich. In de 41e ronde van de wedstrijd opende de Duitser de aanval op zijn meer ervaren teammaat, maar de inhaalactie ging op het lange rechte stuk faliekant mis. Beide coureurs reden zij aan zij, maar Vettel sneed iets te enthousiast naar binnen.

Het resultaat: beide coureurs raken elkaar en vliegen van de baan. Voor Vettel betekende het einde race, voor Webber betekende het een overwinning die in rook opging en voor lachende derde Lewis Hamilton betekende het zijn twaalfde carrièrezege. Vandaag tien jaar geleden dus.

https://youtu.be/JlxA2nEe0gM

25 mei | Bianchi haalt eerste punten Marussia

Het is 2014 waarop Marussia haar absolute hoogtepunt in F1 beleeft na jaren zwemmen in de achterhoede. In een volledig droge race rijdt Jules Bianchi een dijk van een wedstrijd om het team te belonen voor haar harde werk op een bijzonder klein budget, ook al moest hij van de laatste plaats vertrekken door een weigerende versnellingsbak.

De race begon dus slecht voor de jonge Italiaan. Wel kon hij met een enorm gewaagde inhaalactie Kamui Kobayashi in zijn Caterham verrassen in de zeer krappe Rascasse-bocht. De Marussia klom steeds verder omhoog toen rijders als Kimi Raikkonen en Esteban Gutierrez de fout in gingen en crashten, of uitvielen met pech zoals Jean-Eric Vergne. Zelfs Mercedes kreeg niet zo veel aandacht als het kleinste team op de grid, wat een dag en wat een verdienste.

18 mei | Taruffi wint Formule 1 met Formule 2-spelregels

In 1952 was het circus nog niet zo uitgekristalliseerd zoals het nu is, en de teams hadden de opdracht om Formule 2-regels te volgen. De Zwitserse GP was de eerste van dit seizoen, één waar Alfa Romeo zich uit terugtrok. Met de nieuwe regels vielen de zwaargewichten weg, en had Ferrari het opeens voor het zeggen met haar veel lichtere Formule 2-auto, de Ferrari 500. Nadat teamgenoot Nino Farina uitviel vanuit leidende positie, reed Taruffi op dominante wijze naar zijn enige winst in een scharlaken rode bolide. (Foto: Morten Brunbjerg Bech CC2.0)

8 mei | Legende Gilles Villeneuve verongelukt op Zolder

Het is vandaag (vrijdag) precies 38 jaar geleden dat Formule 1-coureur Gilles Villeneuve overleed tijdens de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix van 1982. De geliefde Canadees, vader van ex-wereldkampioen Jacques Villeneuve, botste in de slotfase van de sessie op de langzaam rijdende Jochen Mass, waarna de Ferrari van Villeneuve over de kop sloeg. Mass probeerde nog uit te wijken voor de aanstormende coureur, maar kwam toch in aanraking met de Ferrari-rijder, die bij het ongeluk uit zijn bolide werd geslingerd en de avond na de kwalificatie overleed aan zijn verwondingen.

Villeneuve is één van de populairste Formule 1-coureurs aller tijden en wordt gezien als één van de beste rijders die geen wereldkampioen wist te worden. Hij was van 1977 tot en met 1982 actief in de koningsklasse van de autosport en was actief voor McLaren en Ferrari. Namens de Italiaanse renstal mocht hij zes keer de bovenste trede van het podium betreden. De Canadees was erg geliefd vanwege zijn 'alles of niets'-mentaliteit, die hem zowel zeges kostte als opleverde in zijn te korte carrière.

 

20 april | Schumacher draagt winst op aan overleden moeder

Vóór het weekend in San Marino 2003 had de ooit dominante F2002 het zwaar tegen Williams en McLaren, Michael Schumacher lag hopeloos achter met punten en de moeder van beide Schumacher-broers kwam vóór de race na een kort ziekbed te overlijden: alles zat tegen.

Onder de zwaarst mogelijke druk moest Schumacher zien te presteren. Eerst deed hij dat door ternauwernood de pole positie te stelen van zijn broer, waarna de Duitser een race lang moest vechten om die eerste plek vast te houden door een zee van tranen. Een oprecht bizar weekend in de Formule 1.

13 april | Schumacher torpedeert teamgenoot op weg naar eerste podium

Vandaag is het niet Michael, maar Ralf die de show steelt in deze categorie. In zijn eerste jaar in 1997, bij het opkomende Jordan F1, hebben hij en teamgenoot Giancarlo Fisichella kans op heel dikke punten. Met veel uitvallers in de top liggen de Jordans zelf op podiumkoers voor P2 en P3! Totdat Ralf Schumacher te ambitieus is en zijn stalgenoot van de weg tikt (op 4:22), maar wel door kan en alsnog een mooie derde plaats kan behalen.

'Ik probeerde hem in te halen. Het leek alsof hij me eerst ruimte gaf, en vervolgens alsnog de deur dichtgooide. Later zal ik met hem praten', aldus een schaapachtig lachende Ralf die niet weet waar hij kijken moet. Verder hoeft ook niet, gezien de furie van zijn teambaas Eddie Jordan, die niet heel erg veel geduld heeft met crashende coureurs is er geen ontkomen aan.

[social-post platform="youtube" id="etdWo9dUtsE"]

30 maart | Oom Jules Bianchi komt om in testcrash

Als de voor die tijd ervaren Formule 1-coureur Lucien Bianchi zich opmaakt om de Alfa Romeo T33-racewagen te testen voor de 24 uur van Le Mans in 1969, weet hij nog niet dat het zijn laatste testsessie zal worden. De oom van Jules Bianchi begon in de F1 alweer tien jaar daarvoor, in een tijd waarbij hooibalen de vangrails vormden.

Het is onbekend of het ongeluk is veroorzaakt door menselijk of technisch falen. Succes voor de 34-jarige rijder in de hoogste takken van de autosport, met winsten in Le Mans, rally's en een podiumplaats voor Cooper in Monaco, geeft echter aan dat de Italiaan een aardig potje kan sturen.

Ooggetuigen schrijven: 'De auto liep over richting de rechterkant van de baan, waarna het plotseling linksaf spinde.' Na een fatale klap tegen een telegraafpaal overleed Bianchi onmiddelijk, en de auto was afgeschreven.

Het ongeluk naast nog twee andere crashes zorgde ervoor dat de familie zwoer nooit meer actief te worden in de autosport, een belofte die bleef staan totdat Jules Bianchi met de zegen van zijn grootvader in karts mocht beginnen.

17 maart | Raikkonen magistraal in Melbourne

In een tijd láng voor Max Verstappen en Lando Norris regeerden de huidige helden met een ijzeren vuist over de Formule 1. Heel soms was er een outsider die de gevestigde orde kon bedreigen. Toevallig was 17 maart 2013 precies zo'n dag. Een agressieve start van Fernando Alonso en Felipe Massa in hun Ferrari's, met een vroege pitstop voor Sebastian Vettel in de Red Bull zorgde dat de Duitser in de achtervolging moest.

Terwijl de drie duelleerden, en Lewis Hamilton langzaam wegzakte uit de top in zijn bandenvretende Mercedes, wist Kimi Raikkonen in de Lotus gestaag door te rijden en een pitstop uit te sparen op zijn concurrenten. Met twee stops kon de Iceman een aanstormende Alonso van zich af te houden: een supersterke seizoensstart voor de Fransen lieten hen weer weten wat het was om te strijden voor de eerste posities. (Foto: Morio, CC 3.0)

16 maart | Renault en Briatore nemen Benetton over

Nadat het Renault-team als motorenmaker F1 liet voor wat het was op het einde van 1997, was er plotseling een bevestiging van het nieuws: de Fransen zouden terugkomen als constructeur. Renault nam de controle over kledingfabrikant Benetton over op deze dag, en stelde Flavio Briatore als teammanager aan. We weten allemaal hoe dat avontuur rond is gekomen in 2009, maar voor die tijd scoorde de outfit nog wel twee titels met Fernando Alonso aan het stuur.

9 maart | David Coulthard brengt McLaren onverwachte glorie

Voor deze episode kunnen we het hebben over de tijd dat de Schot David Coulthard, tegenwoordig BBC F1-commentator, rondreed in de Zilveren Pijlen van McLaren-Mercedes. Hoewel hij in deze jaren continu omcirkeld werd door supergetalenteerde Finnen in de vorm van Mika Hakkinen en Kimi Raikkonen, lukte het hem om tegen alle verwachtingen in de Grand Prix van Melbourne niet één maar twee keer te winnen, op deze datum!

In 1997 moest hij Williams-rijder Jacques Villeneuve voor laten gaan in de kwalificatie. De Canadees bleek maar liefst 2 seconden seconden sneller dan welke andere auto ook. Helaas voor Villeneuve torpedeerde Ferrari-rijder Irvine hem in de eerste bocht, en vloog de andere Williams met remproblemen in bocht één van de weg vlak voor het einde van de race.

Zes jaar later kon de Schot opnieuw zijn opwachting opmaken. Niet omdat hij het snelste was, maar wel de slimste. De Ferrari-rijders Michael Schumacher en Rubens Barrichello reden schade, en Williams-rijder Juan-Pablo Montoya elimineerde zichzelf vanuit de leiding van de wedstrijd in de eerste bocht. Ironisch, niet?

Denk jij dat Max Verstappen de GP van Australië wint? Zet in en krijg 4,40 keer je inzet terug!

Denk jij dat Lewis Hamilton de Australische GP wint? Zet in en krijg 2,60 keer je inzet terug!

 

3 maart | Mark Webber haalt heldenstatus met debuut

Koude rillingen vandaag! We gaan terug naar 3 maart 2002, waar Michael Schumacher continu de voorpagina's domineert. Vandaag echter niet, ondanks dat de Duitser naar een klinkende zege rijdt. Het is debutant Mark Webber in de ronduit inferieure Minardi die Melbourne in extase brengt.

Na een monsterklapper in de eerste bocht waarbij maar liefst acht van de twintig wagens uitvielen, was het meer een kwestie van blijven rijden dan hard gaan om punten te pakken. Die waren er alleen voor de eerste zes finishende rijders. Precies wat Webber deed: zijn rondjes stampen.

In de slotfase rijdt hij op de vijfde plaats, met Mika Salo van het debuterende Toyota hijgend in zijn nek. Zonder hoogste versnelling en stuurbekrachtiging lijkt het een kwestie van tijd, totdat de Japanse auto in de rondte gaat. Het publiek is uitzinnig, een mooier debuut kan je je bijna niet voorstellen voor je thuisland.

10 februari | Contractloze Ayrton Senna zit thuis

'Op dit moment heb ik geen contract met iemand, ik zit thuis.' Wie had dat ooit kunnen denken: de machtige Braziliaan Ayrton Senna die zonder contract zou komen te zitten?  Wij in ieder geval niet, voor zover we er toen al mee bezig waren. In 1993 wil de drievoudig wereldkampioen maar wat graag emigreren naar Williams, wat op dat moment al twee jaar zéér dominant was. Senna likt zijn vingers af bij het idee om in te mogen stappen bij de Britten: het jaar ervoor nog waren zij even dominant als McLaren vijf jaar geleden was.

Probleem is wel dat zijn oude strijdmakker Alain Prost al bij Williams-Renault zit. De Fransman heeft absoluut geen trek in een herhaling van de ravage die de strijd tussen hem en Senna opleverde in de McLaren-Honda. In zijn contract staat een veto-recht, die hij maar wat graag gebruikt om de komst van de Braziliaan te blokkeren. Gevolg: Senna staat aan de zijlijn, zonder een competitieve wagen voor 1993.

McLaren toch maar dan? In eerste instantie zou hij liever vertrekken, en moet hij dat ook wel. Ron Dennis bevestigt namelijk dat Mika Hakkinen en de Amerikaan Michael Andretti (zoon van) voor het team komen te rijden. De Brit weet echter ook dat Senna een monster is achter het stuur, en Senna weet dat hij zonder McLaren al helemaal geen kans maakt op de baan: de twee partijen hebben elkaar overduidelijk nodig. Komt wel met een prijskaartje: één miljoen dollar per race richting de Braziliaanse bankrekening. Maar het sprookje gaat toch nog, tegen de verwachtingen in, een jaartje verder. (Foto: StuSeeger)

3 februari | Eerste Russische auto ooit op de grid

Het jaar is 2006. Michael Schumacher wil wereldtitel #7, Williams is een subtopper en Bernie Ecclestone regeert met ijzerharde hand over de Formule 1. In de categorie kleintjes zijn er de mindere goden zoals Jordan Grand Prix, wat zonder geld steeds verder verpieterde. Eind 2005 verkoopt Eddie Jordan als laatste privéteameigenaar aan miljardair Alex Schnaider die met de voorraad gaat racen onder de naam Midland.

Inclusief Britse licentie én Russische vlag voor de Midland M16. Verwar de M16 niet met het verfijnd machinegeweer, maar een log monster van de (tegenwoordig succesvolle) ontwerper James Key. Ook in de handen van 'ons' Christijan Albers en Tiago Monteiro was er geen beginnen aan, en voor Monza verkocht Schnaider zijn speeltje aan Michiel Mol van Spyker.

27 januari | Complete chaos in Brazilië

We zijn ondertussen wel wat gewend in Brazilië, met cliffhangers zoals de race in 2008 waar Felipe Massa zo'n dertig seconden wereldkampioen was. Maar ook wanneer het niet om de ultieme prijs ging, gebeurde er altijd wel iets op Interlagos. Zo gooiden in 1974 een aantal fans glas op het circuit, waar het betere bezemwerk aan te pas moest komen om de baan schoon te vegen.

Maar ook de natuur zelf was verwoestend. In de bloedhete zon begon het asfalt te scheuren, waarna een flinke regenbui hele randen van de baan wegspoelde. In ronde 31 van 40 was het genoeg voor de wedstrijdleiding: het was te onveilig om door te rijden. Emerson Fittipaldi ging er in zijn McLaren er met de winst van door, op weg naar het kampioenschap.

13 januari | Ene Alain Prost maakt debuut

Blijkbaar is het alweer 40 jaar geleden, maar op en zonnige zondagmiddag in Argentinië stond een baby-faced Alain Prost op de startgrid. We vinden een 25-jarige Prost terug op de 12e plaats in de McLaren-Ford, maar liefst een volledige seconde voor zijn meer ervaren teamgenoot John Watson (P17). Met een openbarstend wegdek en hoge temperaturen waren er legio uitvallers en coureurs die spinden, waardoor 'le Professeur' uiteindelijk een punt kon pakken. Wat een debuut, wat een begin!

23 december | Michael Schumacher keert terug

Op 23 december 2009, net na de verkoop van Brawn GP aan Mercedes wat na 55 jaar terug zou keren naar de Formule 1, was het de vraag wat het nieuwe team zou gaan doen met haar bezetting. Rubens Barrichello zou verhuizen naar Williams, en Jenson Button had na zijn kampioenschap moeite om zijn gewenste salarisverhoging rond te krijgen. Maar wie zou de zitjes dan op kunnen gaan vullen?

Het duurde niet lang voordat de naam van Nick Heidfeld de ronde begon te doen. De Duitser was op het sterkst van zijn kunnen en vaak in het kielzog te vinden van Robert Kubica bij BMW-Sauber. De man uit Mönchengladbach stond voor solide prestaties, weinig rellen, politieke correctheid. Daarmee een logische keuze voor een van oorsprong Duits team.

Maar ook de naam van ene Michael Schumacher was niet van de lucht. De 40-jarige Duitser zou eerder dit jaar al terugkomen bij Ferrari na de horrorcrash van Felipe Massa in Hongarije. Dat ging helaas voor Ferrari en Schumacher niet door, door de blessure die de zevenvoudig kampioen had opgelopen aan zijn nek toen hij op het circuit hard onderuit ging met een motor.

Wel had teambaas Ross Brawn de opleving in de ogen van zijn vriend gezien bij een interview waar Schumacher werd gevraagd over zijn terugkeer bij Ferrari: het was de hoogste tijd om eens een biertje te gaan drinken. Schumacher zou later toegeven dat, zodra hij het nummer van Brawn op het display zag, hij wist welke vraag er ging komen. En aldus geschiedde: de wereld zou snel genoeg weten dat Mercedes in 2010 aan de start zou staan met de succesvolste coureur aller tijden.

17 december | Toyota presenteert 'eerste' Formule 1-auto

Het is winter, 17 december 2001. Voor het oog van het publiek presenteert het Toyota-team met de TF102 een unicum: de eerste auto waarmee het Japanse automerk de sterren wil gaan bestormen in 2002. Eigenlijk is dit niet waar, de testezel genaamd 'TF101' blijft mooi in de garage.

De equipe heeft wel rechten verzameld om al in 2001 aan de start te staan, maar kiest er wijselijk voor om dit niet te doen. Men denkt data tekort te komen en wil meer ervaring op doen met afstellingen en simulaties. Formule 1 is duur, dan moet je investeren en echt goed voorbereid aan de start komen. Zo denken de grote bazen in Tokyo.

Rijders Allan McNish en Mika Salo zijn al sinds eind 2000 in dienst bij Toyota en maken de nodige kilometers om zich voor te bereiden. De Grand Prix van Australië is een goede graadmeter voor het seizoen: als snellere auto's uitvallen, heeft het imperfect werkende team een kans, tot Salo in de achtervolging op de Minardi van publiekslieveling Mark Webber van de weg spint en een kostbaar punt weggooit.

Tot zover 2002. Tegenvallende seizoenen volgen, met de nodige puntenfinishes en een incidentele podiumplaats, tot het moederbedrijf teleurgesteld de stekker uit het project trekt eind 2009, zonder ook maar ooit een overwinning behaald te hebben.


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws