Blunderende Binotto, valse Vettel en listige Leclerc: de eerste seizoenshelft Formule 1

Blunderende Binotto, valse Vettel en listige Leclerc: de eerste seizoenshelft

Door Christian Moerman 24 december 2019 | 16:00


Het meest controversiële team van dit seizoen is ongetwijfeld Ferrari. De Italiaanse renstal kende twee sterrijders die vanaf het begin van het seizoen elkaar het vuur aan de schenen legden voor het plekje als eerste coureur in het team. Meer dan eens eindigde het in tranen voor Sebastian Vettel, Charles Leclerc of allebei de coureurs. In Blunderende Binotto, Valse Vettel en Listige Leclerc blikken we in twee delen terug op het seizoen van Ferrari, kijken we naar waar het fout ging, wie er schuldig was en hoe ook het team een grote rol gespeeld heeft in de malheur die beide coureurs geregeld overkwam.

In deel één bespreken we het seizoen tot en met de Grand Prix van Duitsland. De eerste helft van het jaar was voor Ferrari geen succesverhaal. Terwijl ze na een ijzersterke wintertest als lichte favoriet aan het seizoen begonnen, werd in Australië al pijnlijk duidelijk dat ook dit jaar de Scuderia een flinke uitdaging stond te wachten. Het licht sprong op groen met twee rode bolides op de tweede startrij.

Stroeve aftrap voor Ferrari gevolgd door verrassing

In Australië was eigenlijk al te merken dat Vettel dit seizoen niet goed in zijn vel zat. Max Verstappen wist met een schitterende tweedelige inhaalactie de Ferrari-coureur te verschalken en de twee rode bolides reden kalm achter elkaar naar de eindstreep, Vettel op P4 en Leclerc op P5.

In Bahrein bleek dat Ferrari in 2019 toch serieus wat in te brengen had. Vanaf P1 en P2 startte het Ferrari-duo. Vettel kende een uitstekende start, Leclerc kwam moeizaam weg en moest in de openingsfase Valtteri Bottas voor zich dulden. Leclerc bleek echter de betere coureur nadat hij Bottas én zijn teamgenoot in wist te halen. Het eerste scheurtje in het dramaseizoen van Ferrari toonde zich echter snel, de eerste fout kwam op naam van het team te staan.

Leclerc leek af te stevenen op een gemakkelijke overwinning, totdat zijn krachtbron begon te haperen. Per ronde verloor de Monegask nu tijd vergeleken met de Mercedes-coureurs en het was hartverscheurend dat de jonge coureur uiteindelijk genoegen moest nemen met een derde plek. Een spin van Vettel in gevecht met Hamilton verslechterde de uitgangspositie van Ferrari en in de tweede race van het seizoen werden al punten verspeeld.

Ferrari teamorders lang niet altijd voordelig

Na het drama in Bahrein liet Leclerc in China in de eerste bocht wederom zijn spierballen zien. Vettel moest hem laten passeren aan de binnenkant, maar mocht in ronde elf zijn teamgenoot weer inhalen: 'Laat Sebastian erlangs', zo klonk het op de boordradio van Leclerc. 'Maar, ik ben sneller', reageerde Leclerc gefrustreerd. De teamorder kostte Ferrari punten. Vettel behaalde ten koste van Leclerc een derde plek maar Max Verstappen wist van de wissel te profiteren en snoepte de eerste puntjes van Ferrari af die ze nu niet door technische mankementen, maar door eigen toedoen misten. Wederom was het het team dat in de fout schoot.

De achilleshiel van Leclerc

Azerbeidzjan toonde aan dat Leclerc - hoe getalenteerd hij ook is - toch nog onder de rookies valt. Tijdens de kwalificatie parkeerde Leclerc zijn SF90 in de muur: 'Ik ben zo dom, ik ben zo dom.' Het werd een inhaalrace voor Leclerc. Na een matige strategie van Ferrari eindigde Leclerc weer achter twee Red Bulls. Ze hadden hem op een éénstopper gezet, de safety car gooide roet in het eten voor Leclerc en nadat hij zijn laatste pitstop had gemaakt, keek hij tegen de achtervleugels van allebei de Red Bulls aan. Na het uitvallen van Pierre Gasly eindigde Leclerc op P5, Verstappen wist wederom een van de Ferrari's achter zich te houden.

De Grand Prix van Monaco was wederom niet vlekkeloos voor Ferrari. Door technische mankementen kon Leclerc in Q2 van de kwalificatie geen tijd zetten. Hij reageerde in zijn thuisrace met een agressieve openingsfase vol passeerbewegingen. Hij haalde brutaal in en in ronde 9 kwam het hem duur te staan. Hij poogde Nico Hülkenberg te passeren en werd geraakt door de Duitser. In plaats van naar binnen te duiken bleef hij doorrijden, hij beschadigde zijn vloer met het losse rubber en moest zijn thuisrace vroegtijdig staken. Een pijnlijk slot voor de Ferrari-coureur, die zich duidelijk nog niet thuis voelde op de straatcircuits en twee fouten op naam schreef.

Vettel's overwinning wordt gestolen

Vettel begon de Grand Prix van Canada vanaf de eerste stek, het leek dan eindelijk tijd voor de eerste overwinning van de Italianen. De strategie klopte deze keer, maar Vettel verloor tegen het einde van de wedstrijd de controle over zijn bolide en sneed Hamilton af toen hij terugkwam op het circuit, de eerste fout van Vettel in 2019.

De Heppenheimer kreeg een tijdstraf van vijf seconden ten gevolge van het incident waardoor Ferrari de overwinning mis liep. Vettel mocht aan de overwinning ruiken en zorgde voor enorme ophef na afloop toen hij de bordjes wisselde die voor de bolides staan. Hij gaf Hamilton het bord met nummer twee en kende zichzelf het bordje met nummer één toe. De Ferrari-coureurs belandden wel voor het eerst dat seizoen samen op het podium.

Verstappen laat ellebogen zien tegen Leclerc

Oostenrijk kondigde een tijdperk aan waarin het ellebogenwerk weer terugkeert naar de Formule 1. Ferrari mocht na een matige start van Verstappen wederom aan de overwinning ruiken maar de Red Bull-coureur vloog over de baan. Met twee ronden te gaan passeerde de Nederlander - die na een matige start geforceerd werd een inhaalrace te rijden - de Ferrari van Leclerc met een touché. Na Canada moest nu ook in Oostenrijk genoegen genomen worden met een P2 bij Ferrari. Weliswaar geen grote blunder van Ferrari, maar wel een inferieure vertoning van Leclerc, die zijn meerdere moest erkennen in Verstappen.

Vettel schept Verstappen, Leclerc glijdt uit

De Grand Prix van Groot-Brittannië ging de boeken in als één van de meeste bloedstollende races van het afgelopen decennium. Met schitterende gevechten tussen de Mercedes-coureurs, tussen Leclerc en Verstappen en tussen Leclerc en Gasly werd het publiek getrakteerd op een waar spektakel.

Alhoewel Leclerc wederom een podiumplek wist te verzekeren, verprutste Vettel het weer. Met een overmoedige inhaalpoging op Verstappen schepte hij de Limburger van achteren, beide coureurs verloren tijd maar bleven in de race. Een vrijwel zekere derde plek voor Vettel eindigde op Silverstone in tranen. Wel gaf de Duitser netjes toe dat hij mis zat en schreef hij wederom een fout op naam.

In Duitsland waren de rollen omgekeerd. Tijdens een regenrace in Hockenheim vloog Leclerc uit de bocht en belandde hij in het grind. Onder grof gescheld op de boordradio zagen we de steentjes van zijn achterwielen vliegen maar er was geen beweging meer te krijgen in zijn Ferrari. De derde keer dit seizoen dat de Monegask met een rijdersfout zijn Ferrari beschadigde.

De rest van de race moest Vettel het laten zien, in zijn thuisrace wist hij schitterend naar een tweede plek te rijden terwijl de rest van het veld - op Verstappen na - naar grip zocht. De veranderende gladheid van het circuit zorgde voor pitstop-chaos waarin soms handenvol coureurs tegelijkertijd naar binnen doken. Nadat men voor de laatste keer naar binnen dook was het Vettel die met nog enkele ronden op de teller zich knap naar P2 wist te manoeuvreren.

Maak de Ferrari-balans maar op

De eerste seizoenshelft kende vooral dalen voor Ferrari. Vettel kende drie persoonlijke fouten, in Bahrein spinde hij, in Canada sneed hij Hamilton de pas af en op Silverstone vaagde hij vakkundig de podiumkansen van Verstappen weg. Leclerc wist in Oostenrijk geen indruk te maken maar zat daar niet fout, in Monaco had hij zijn hoofd koel moeten houden, in Hockenheim en Baku schemerde de onvolwassenheid duidelijk door. Drie fouten zijn op naam van Leclerc te schrijven.

Maar de pijnlijkste factor in dit matige seizoen is Ferrari zelf. In Bahrein was de motor niet in orde, in China beroofden ze Leclerc van een podiumplek (en de kijker van een gevecht), in Monaco zorgde technische problemen voor drama bij Leclerc en ook in Hockenheim had het team Leclerc op de regenbanden kunnen zetten om puntenverspilling te voorkomen. Maar liefst vier keer ging het team de fout in en in het tweede deel van het seizoen wordt het alleen maar erger.. (Foto: Ferrari F1 Team)

Christian Moerman | info@f1maximaal.nl


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws