Update | Waarom wil Symonds deze 'verouderde' techniek gebruiken? Formule 1

Update | Waarom wil Symonds deze 'verouderde' techniek gebruiken?

Door Maurits Kappetijn 15 januari 2020 | 09:44


De kans is groot dat de Formule 1 op den duur over zal gaan stappen naar tweetaktmotoren, denkt Pat Symonds, 'chief technical officer' bij de FOM. Om de duurzaamheid en het entertainment van de sport te verbeteren is men opzoek naar nieuwe aandrijfmogelijkheden en volgens de persoon die er veel in te zeggen heeft wordt het de tweetaktmotor. 

Symonds is met zijn team verantwoordelijk voor de technische reglementen en vooruitzichten van de Formule 1. Zo ontwierp hij in samenwering met de FIA de 'halo', maar was hij ook tot in de details betrokken bij het samenstellen van het nieuwe reglementenpakket voor 2021. Een nieuwe stap na 2021 zou het overstappen naar nieuwe motoren zijn, zo stelt hij tijdens de Motorsport International show, waar Motorsport-magazine hem citeert. 

Eerder deze week liet Symonds al weten dat de Formule 1 hoogstwaarschijnlijk afstand doet van de V6 met elektrische turbo, die volgens veel fans te weinig spektakel oplevert. Bovendien zouden de kosten voor de productie en ontwikkeling van die krachtbron de pan uitreizen. Er zouden inmiddels gesprekken gevoerd zijn tussen de FOM, Honda, Mercedes, Ferrari en Renault. 

Geen zorgen om 'oude problemen' tweetaktmotor in F1

'Op dit moment kijken we naar de krachtbron-kwestie', geeft Symonds toe. 'Ik verwacht dat het een tweetaktmotor zal gaan worden, of in ieder geval een variant daarop. Die motoren zijn veel efficiënter en bovendien zal er veel meer geluid geproduceerd worden.'

De meesten zullen de tweetaktmotoren associëren met oude Amerikaanse pickups of karts en dus was het voor veel technisch aangelegde mensen op het motorsportevenement even slikken toen Symonds de 'verouderde' woorden in de mond nam. 'Maar de oude problemen van de tweetaktmotor zijn nu niet meer relevant', zo stelde de Brit het publiek gerust. 'Nieuwe technieken met motordruk en het ontbrandingsysteem zullen de motor erg indrukwekkend maken.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Update 10.00u | Marko reageert op tweetaktmotoren-voorstel: 'Alsof we op de kermis staan'

In een reactie op het verhaal dat de Formule 1 wellicht met tweetaktmotoren gaat rijden, heeft Helmut Marko zijn kritiek geuit op het voorstel. Hij vindt klaarblijkelijk dat er geen toekomst in de tweetaktmotoren zit.

'Het klinkt op dit moment alsof we op de kermis staan en er iemand speecht', zo opent de Oostenrijker volgens Auto Bild vrij direct, zoals we van hem gewend zijn. Hij slaat het idee van Symonds zonder pardon in de wind, maar daar is niet alles mee gezegd.

Marko gaat toch navragen

De Red Bull-adviseur vindt het idee wel een vragenrondje waard binnen zijn team. Symonds heeft veel invloed binnen de FIA en zou - mits hij genoeg voorstanders weet te creëren - het voorstel door kunnen drukken.

Marko weet dit en zal daarom zeker bij het team indexeren hoe realistisch het voorstel is: 'Ik ga mijn technici er serieus naar vragen. We moeten een paar dingen weten: hoeveel PK's kunnen we halen en hoe efficiënt zijn ze?'

'Kunnen deze motoren zoveel vermogen halen met alternatieve brandstoffen?', is volgens Marko ten slotte een van de belangrijke vragen. Een krachtbron aangestuurd door biobrandstof zou het huidige imago van de sport goed doen, duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda bij de Formule 1.

Update 09.45u | Tweetaktmotor uitgelicht: waarom wil Symonds deze 'verouderde' techniek gebruiken?

Nu de verhalen rondom de tweetaktmotor sterker worden is het hoog tijd om een aantal dingen op een rijtje te zetten. Waarom heeft Pat Symonds de tweetaktmotor aangehaald, wat is het verschil tussen een tweetakt en een viertaktmotor en waarom zou deze 'verouderde' methode nu ineens weer aantrekkelijk zijn?

Echt concrete plannen rondom de tweetaktmotoren zijn er nog niet, volgens een informant van Motorsport-Magazin. 'Symonds wil hiermee aanduiden dat het geen taboe is om een nieuw concept te ontwikkelen binnen de sport.'

'Een viertakt benzinemotor met een turbo hoeft niet langer de standaard te zijn in de Formule 1', vervolgt de informant. Laten we een stapje terug nemen en kijken naar het verschil tussen tweetakt- en viertaktmotoren.

Verschil tussen tweetakt- en viertaktmotoren

De Formule 1-motoren gebruiken krukassen om brandstof aan te zuigen, tot ontbranding te laten komen en om de uitlaatgassen weer te laten ontsnappen. Dit wordt bij een viertaktmotor in vier fases gedaan. In de eerste fase zuigt het het benzinemengsel aan, in de tweede fase wordt het mengsel samengeperst.

In de derde fase - als de krukas dus voor de tweede keer op en neer gaat - komt het mengsel tot ontbranding en in de vierde fase worden de uitlaatgassen weer afgevoerd. Een viertaktmotor heeft dus vier handelingen nodig om één verbrandingscyclus af te leggen. 

In tweetaktmotoren vinden deze processen plaats in slechts één krukasomwenteling (twee handelingen), aanzuigen en compressie gebeurt gelijktijdig en ook de ontbranding en afvoering van uitlaatgassen vindt plaats in slechts één handeling. Logischerwijs zou dit dus een efficiëntere methode van aandrijven zijn.

'Het is duidelijk dat als de zuiger (bij een tweetaktmotor, red.) op en neer geduwd wordt, je er elke keer wat uit kan halen, in plaats van alleen bij elke tweede handeling', legt Symonds uit. Het onderstreept het fundamentele verschil tussen twee- en viertaktmotoren.

Wat is het voordeel?

Niet alleen is een tweetaktmotor eenvoudiger in het ontwerp, een dergelijke motor levert in theorie dezelfde hoeveelheid prestaties met de helft van de moeite. Tot 1984 mochten dit soort motoren gebruikt worden in de Formule 1, maar omdat er ook nadelen aan vast zitten werden tweetaktmotoren afgeschaft.

De nadelen van deze constructie zitten hem in het scheiden van de benzine die de krachtbron in moet, en de afvalstoffen. Dit is lastig en kan voor problemen in een motor zorgen. Ook komt er olie in de verbrandingskamer die bedoeld is voor smering, niet voor verbranding. Dit vervuilt het mengsel en olie verbrandt slecht.

Symonds wil experimenteren

In conclusie: het leidt tot meer benzineverbruik, meer olieverbruik en vuilere uitlaatgassen. Symonds denkt echter dat de 'verouderde' techniek, in combinatie met een elektrisch aangedreven krachtbron, zomaar een oplossing zou kunnen zijn.

De tweetaktmotor wordt dan gebruikt als prestatieverhogend onderdeel, terwijl de simpele motor toch nog voor een hoop lawaai zorgt, een must voor menig Formule 1-fan. Zo wil Symonds experimenteren om tot een duurzame en toch aantrekkelijke oplossing te komen voor de Formule 1.

 
Lees 6 reacties

Tags:

Reacties

roel
vandaag om 11:19

zoals gesteld wordt worden dus de rollen omgedraaid, nu is de v6 met turbo de hoofdmotor met elektrische ondersteuning.
en dat wordt dan dus:
een elektrische hoofdmotor met een 2-takt verbrandingsmotor ter ondersteuning.
gaan we dan niet teveel richting formule-E.
want wie dat wil zien kijkt toch daar naar .
en de F1 fan zit daar niet op te wachten

BIForcer
14 Jan 2020 om 12:26

En wie heeft de meeste ervaring met 2takt ? Niet Mercedes, niet ReNo, oeps Honda :)

Lotus JPS
14 Jan 2020 om 09:26

Wat emissie-eisen betreft, sla daar de gegevens van de Eveinrude E-tec buitenboordmotoren maar op na en zie wat er al mogelijk is. Zoek maar op in combinatie met Bodensee en carb-3 norm dan blijkt wat nu al mogelijk is met een buitenboordmotor. Lijkt me dat de F1 dit wel fijntjes kan doorontwikkelen. Nog buiten beschouwing gelaten hoe relevant emissienormen in een sport als F1 überhaupt zijn maar dat is een andere discussie.

Lotus JPS
14 Jan 2020 om 09:25

Wat emissie-eisen betreft, sla daar de gegevens van de Eveinrude E-tec buitenboordmotoren maar op na en zie wat er al mogelijk is. Zoek maar op in combinatie met Bodensee en carb-3 norm dan blijkt wat nu al mogelijk is met een buitenboordmotor. Lijkt me dat de F1 dit wel fijntjes kan doorontwikkelen. Nog buiten beschouwing gelaten hoe relevant emissienormen in een sport als F1 überhaupt zijn maar dat is een andere discussie.

erikhobijn
14 Jan 2020 om 07:54

waar zijn de publicaties dat tweetakt motoren aan de moderne emissie-eisen voldoen ?
je geeft wel aan dat je los staat van de rest van de ontwikkelingen in de wereld zeker rond mobiliteit en duurzaamheid.
Alles voor het geluid ? tweetakt geeft zeer hoge tonen, mooi is anders
draagt wat minder ver dan lage frequenties, maar voor Zandvoort zie ik dan extra rechtszaken over omgeving belasting.
Zet een speaker in de bolide, right ! net als
Ellen Musk met zijn Tesla , dat spreekt (letterlijk) meer aan .
Neem de oude tweetakt imitatie van Sav Martino en Daniel Malmedahl in 1997 met "The Annoying Thing" past goed bij .

MastorPaldonado
13 Jan 2020 om 20:09

Eindelijk hebben ze het door... beter laat dan nooit!

Reageren


Meer nieuws