Lammers: 'Wil heel graag horen van degene die op zaterdag pole pakt' Formule 1

Lammers: 'Wil heel graag horen van degene die op zaterdag pole pakt'

Door Christian Moerman 17 januari 2020 | 15:30


De NOS is in gesprek gegaan met Robert van Overdijk, de CEO van Circuit Zandvoort. De topman geeft ons een update van hoe het er met het circuit voor staat en wat er nog moet gebeuren. Ook komen sportief directeur Jan Lammers en circuitontwerper Jarno Zaffelli aan het woord.

Het gaat er tegen het einde van januari om spannen. De kombochten moeten opnieuw geasfalteerd worden, nadat de fundering gelegd is. Dit gaat niet zonder risico: 'Eind januari gaan we beginnen met het asfalteren, dat is het moeilijkste deel van de verbouwing. Het mag niet kouder zijn dan acht graden, want dan kunnen we het asfalt niet leggen.'

'De FIA moet het circuit nog goedkeuren, maar ze zijn hier twee keer per week om de voortgang te checken. De officiële goedkeuring zal vlak voor het evenement plaatsvinden, maar dat is niet meer dan een formaliteit', zo sluit van Overdijk zijn verhaal af. Het lijkt erop alsof ze het allemaal onder controle hebben in de kustplaats.

Lammers vol enthousiasme

Sportief directeur van het Circuit Zandvoort, Jan Lammers, is enorm enthousiast over het circuit en denkt dat met name de kombochten van het circuit veel spanning zullen opleveren: 'De hoogteverschillen zijn sensationeel, ik wil heel graag het commentaar horen van degene die op zaterdag pole pakt.'

Lees ook: 'Dit wordt de grootste Europese paddock die ooit gebouwd is'

Zaffelli heeft er vertrouwen in

Pirelli heeft al aangegeven dat ze bang zijn voor de effecten van het schuine wegdek. Er zal met de spanning van de banden gespeeld moeten worden om te zorgen dat ze succesvol door de kombochten heen kunnen komen. Ontwerper Zaffelli maakt zich echter totaal niet druk: 'De kwaliteitsdruk tijdens het bouwen ligt zo hoog dat we weten wat we kunnen verwachten.'

Maar niets is zeker, de effecten op het rubber zouden ook zomaar tegen kunnen vallen. Voordat er iemand ook daadwerkelijk in een bolide het circuit op mag, moet er eerst geëxperimenteerd worden. De ontwerpers gebruiken nu lasers om te kijken of het gewenste effect op de baan ook daadwerkelijk haalbaar is.

Lees ook: Ondertussen in de F1: 'Verstappen kan laatste bocht Zandvoort tackelen'

'Maar pas als je er met een auto overheen rijdt, weet je of er nog dingen aangepast moeten worden. Dat maakt de feedback van de eerste testrijders natuurlijk wel spannend', concludeert de Italiaan, die vertrouwen heeft in het project maar de spanning ook voelt. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws