Nederlandse F1-insider: 'Wil je in de F1 werken? Verhuis naar het VK' Formule 1

Nederlandse F1-insider: 'Wil je in de F1 werken? Verhuis naar het VK'

Door Dave van Aken 21 januari 2020 | 16:29


We kennen allemaal de namen Olav Mol, Jack Plooij en Max Verstappen: Nederlanders die werkzaam zijn in de Formule 1. Maar zij zijn niet de enige landgenoten die rondlopen in de koningsklasse. F1Maximaal ging op zoek naar de minder bekende Nederlandse helden in de F1. Vandaag spreken we met Daan Schreuders (46 jaar), die senior design ingenieur is bij Williams Racing.

Jij woont niet meer in Nederland?

'Dat klopt. Ik kom uit Borne in Overijssel, maar op dit moment woon ik in Finmere, onder de rook van Silverstone. Daar woon ik met mijn vrouw en twee kinderen.'

Hoe ben je daar beland?

'In 1998 was ik klaar met mijn studie HTS autotechniek. Mijn droom was een mooie baan in de motorsport, dus ik heb meteen mijn biezen gepakt en ik ben naar Groot-Brittannië vertrokken. Daar ben ik begonnen bij een bedrijf dat rolkooien maakt voor rallyauto’s. Later heb ik nog voor het team van Skoda in Tsjechië gewerkt.'

'Uiteindelijk kwam ik in 2006 in de Formule 1 terecht bij Red Bull Racing. Vervolgens heb ik gewerkt als consultant bij Renault, Force India en Mercedes. Mijn laatste klus was bij Honda F1, daar heb ik geholpen met hun battery pack voor 2020.'

Hoe makkelijk is het voor een Nederlander om in de F1 te komen?

'Het maakt niet uit wat je kan, als je in de Formule 1 wil werken en je hebt de juiste ‘skill set’ dan kan dat. Mijn tip is wel dat je moet verhuizen naar Groot-Brittannië. Sollicitanten in het buitenland worden een stuk minder serieus genomen, ze vragen zich dan toch meteen af of je echt wil emigreren. Als je hier gaat wonen, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker. En er is werk zat.'

Wat is er zo leuk aan werken in de F1?

'Het is een heel snel gebeuren, als er een probleem in de race is moet het worden opgelost voor de volgende race. Het is dus echt nooit saai. De F1 is een kleine wereld waar iedereen elkaar kent; de laatste contracten die ik uit heb gezeten waren volledig geregeld via mijn netwerk. Dus als je eenmaal in het wereldje zit, kan je echt alle kanten op.'

Zijn er ook minder leuke kanten aan de F1?

'De lange dagen die je maakt. Er is altijd meer werk dan mensen aankunnen, dus het is vaak nachten doorwerken, soms 6 of 7 dagen per week. Vaak worden beslissingen te laat genomen, met als gevolg dat je te maken hebt met enorme tijdsdruk. Voorheen was de winter vooral hectisch omdat er dan werd gewerkt aan de nieuwe auto. Tegenwoordig is het de hele jaar door een heksenketel vanwege de hoeveelheid updates voor iedere race.'

Volg je de F1? Heb je contact met de coureurs? 

'Ik zie meestal de hoogtepunten van een raceweekend. Als je zoveel uren aan een auto besteedt, wil je ook wel iets anders zien. Contact met de coureurs heb ik weinig. Bij Mercedes kwam Lewis Hamilton weleens langs toen we een ‘brake duct’ (een soort happer om lucht naar de remmen te leiden als afkoeling, red.) aan het testen waren op lekkage. Hamilton weet als geen ander dat details zoals dit het verschil kunnen zijn tussen winnen of verliezen.'

Juich je voor Max Verstappen? 

'Nee, dat doe ik niet. Ik heb geen voorkeur. Max moet wel zijn wilde haren kwijtraken als hij wereldkampioen wil worden. De Britten noemen hem Mad Max met een reden. Hij probeert het te hard en verlaat daarom ook regelmatig de race zonder punten. Een groot verschil met Lewis. Die weet wel wanneer hij van het gas af moet. Als Max dat ook leert, dan is het een toekomstig wereldkampioen.'

Hoe zit voor jou de toekomst eruit?

'Ik werk nu bij Williams Advanced Engineering; hier wordt veel gedaan aan de elektrische auto. De technologie van de Formule 1 moeten we toepassen op de auto’s voor op de weg. Maar ze werken hier ook aan oplossingen voor de luchtvaart, urban mobility en zelfs koelkasten voor supermarkten.  Na meer dan 10 jaar in Formule 1 wil ik meer die kan op. Het bevalt me gewoon beter, minder stress, minder uren en dus meer tijd voor mijn gezin.' (Foto: F1Maximaal)

Dave van Aken


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws