De RB16: Evolutie in plaats van revolutie Formule 1

De RB16: Evolutie in plaats van revolutie

Door Christian Moerman 13 februari 2020 | 11:36


Red Bull heeft de kampioenschapsauto voor 2020 onthuld. De nieuwe auto van Max Verstappen, RB16 genaamd, zal ongetwijfeld met aanpassingen verschijnen in Barcelona, maar de basis van de bolide geeft al details vrij. F1Maximaal heeft autosportjournalist Henk Wagenaar Hummelinck gevraagd de technische aspecten van de RB16 te ontcijferen en daarbij komen enkele interessante inzichten naar voren.

'Omdat de technische reglementen voor 2020 nagenoeg gelijk zijn aan die van 2019, kan de oppervlakkige kijker op dit moment nog weinig opwindende zaken verwachten. Die gaan pas volgend jaar aan bod komen, als het reglement geheel overhoop gehaald zal worden. Red Bull had seizoen 2019 in topvorm beëindigd. Altijd mooi als men op die basis ‘s winters aan het werk kan', zo opent Wagenaar Hummelinck zijn analyse van de nieuwe bolide.

De stabiliteit in het reglement kent de nodige gevolgen: 'Daarom was het logisch dat daar evolutie (het vervolmaken van bestaande systemen) de voorrang kreeg boven revolutie (het bedenken van geheel nieuwe systemen). Dat was bijvoorbeeld goed merkbaar bij het streven om overall op de auto het fenomeen air-flow separation aan te pakken. Dat is het punt waarop de tegen de carrosserie ‘klevende’ rijwind loslaat. Zodra dat gebeurt gaat die rijwind aerodynamisch-schadelijke wervelingen veroorzaken, wat natuurlijk zolang mogelijk moet worden uitgesteld.'

Newey moet herhaling van 2019 uitsluiten

'Adrian Newey had begin 2019 zijn vingers nogal gebrand aan een voorvleugel van eigen ontwerp die niet voldeed. Pas ten tijde van de Grand Prix van Oostenrijk was dat euvel uit de wereld, nadat Newey zijn trots had overwonnen en bij Ferrari was gaan kijken hoe men het daar deed. Red Bull's nieuwe voorvleugel heeft nog steeds boven de main plane vier elementen, maar de voor- en achtervleugel variëren sowieso per circuit', vervolgt hij.

'De verschillen ten opzichte van 2019 zijn gering. Zo heeft het (van onderaf gerekend) tweede element geen split meer en loopt het vierde (bovenste) element nu aan de binnenkant helemaal tot onderaan door. Belangrijker is waarschijnlijk, dat de verticaal onderaan de neus hangende keels (ooit door Sauver bedacht) nu zijn vervangen door capes, die qua vorm van horizontaal geleidelijk naar verticaal ombuigen en dus een kleine bijdrage kunnen gaan leveren aan het genereren van front-end downforce', merkt de aerodynamica-expert op.

Red Bull pakt de neus aan

'Opvallend is de neuspunt, die behalve de gebruikelijke snorkel nu aan weerszijden is voorzien van twee nostrils (neusgaten a la Force India 2015). We kunnen helaas niet zien wat er binnenin gebeurt met de daarin ‘gevangen’ rijwind, maar die twee nieuwe aspecten (nostrils en capes) hebben vast met elkaar te maken. Ik neem dus aan dat die capes via die nostrils rijwind aangeleverd krijgen om zo een ietsiepietsie extra neerwaartse kracht te genereren. Verder is de bovenkant van de neussectie achter de brievenbusvormige uitlaatopening van de S-duct gladder gemaakt om ook hier air-flow separation tegen te gaan.'

Versimpelde voorwielophanging

'De voorwielophanging bestond in 2019 nog uit een multi-link-constructie, die het mogelijk maakt om bij maximale stuuruitslag de rijhoogte driedimensionaal te beïnvloeden. Prima als het werkt, maar ook erg gecompliceerd en moeilijk af te stellen. Kennelijk vond men dat bij Red Bull ook, want voor dit jaar is men teruggekeerd naar de gebruikelijke tweedimensionale uitvoering.'

RB16 wacht met definitieve bargeboards?

Verder naar achteren blijkt er aan de bargeboards niet veel te zijn veranderd, maar misschien wil men op dat punt nog niet het achterste van de tong laten zien. Tussen de ‘achterkant’ van het voorwiel en de voorkant van de side pod is aerodynamisch buitengewoon ingewikkeld, omdat daar over een afstand van enkele tientallen centimeters wild rondwervelende rijwind tot de orde moet worden geroepen. Een deel moet immers terecht komen in de luchtinlaatopening van de side pod en de rest moet, ‘klevend’ aan de carrosserie, verder naar achteren worden geleid in de richting van de achtervleugel en/of de diffuser.'

Newey heeft ook op de RB16 zijn stempel weten te drukken: 'Aan de montage van allerhande aerodynamische liflafjes is de hand van meester Newey te herkennen - zo ook hier. Wat dat betreft kan je je afvragen wat er is gebeurd met de in 2009 opgelegde FIA-regel dat er zich op een Formule 1-auto niet teveel aerodynamische rommel mag bevinden. Misschien wordt het tijd om daar eens kritisch naar te gaan kijken?'

Honda blijft ambitieus

'Warmte is energie, dus motorkoeling (immers het wegwerken van motorwarmte naar de buitenlucht) kost per definitie motorvermogen. Het is voor een Formule 1-constructeur dus zaak om de motor nét niet te barsten te laten gaan. Het feit dat de inlaatopening aan de voorkant van de side pods wéér iets kleiner zijn wijst erop dat Honda deze winter zeer ambitieus bezig is geweest. Blijkbaar kan hun nieuwe motor overleven met nóg minder koeling dan voorheen.'

'In dat licht moeten we ook de vorm van de motorkap bezien, die bij dit soort auto’s uiterst strak om de motor is vormgegeven. McLaren was de eerste die daar destijds serieus werk van maakte. Bij Red Bull werd op dat punt overigens niet veel veranderd, hetgeen zeker niet wil zeggen dat daaronder ook alles bij hetzelfde is gebleven. Mogelijk heeft men voor de show even snel een 2019-motorkap gebruikt, wie weet? Even afwachten dus! Datzelfde geldt voor de achtervleugel, hoewel de end plates aan de voorste rand nu een verticale inkeping hebben die er in 2019 nog niet was.'

Red Bull houdt techniek achter

'Bij een lancering zoals deze moet je je altijd realiseren, dat de teams met de laatste fase van de voorbereiding op de wintertest bezig zijn. Dat betekent ten eerste dat ze eventuele slimme bedenksels liever nog een paar weken geheim houden, en ten tweede dat ze in dit soort PR-onzin eigenlijk helemaal geen zin hebben. Dat geldt niet voor de clubkleuren en de sponsorlogo’s waar weer wel veel werk van wordt gemaakt. Sponsoren hechten daar nu eenmaal aan en dit is min of meer hún feestje.'

'Vandaar dat er altijd veel wordt gerommeld met fris opgedirkte oude auto’s waarop wat (optisch) nieuwe onderdelen zijn geschroefd. Cyril Abiteboul van Renault gebruikte dit overigens als drogreden om helemaal geen officiële launch te doen. Dat zullen zijn sponsoren niet fijn vinden denk ik. Waarschijnlijk ligt Renault net als vorig jaar achter op schema. Het is dus de vraag of Renault ditmaal wel op tijd de spullen voor de wintertest klaar heeft. We gaan het zien, om met Max te spreken!' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Door Henk Wagenaar Hummelinck


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws