Krijgt de Honda-motor genoeg koele lucht in het RB16-ontwerp? Formule 1

Krijgt de Honda-motor genoeg koele lucht in het RB16-ontwerp?

Door Christian Moerman 13 februari 2020 | 16:24


Adrian Newey heeft een auto op het circuit gezet met bijzondere oplossingen en zonder extreme aanpassingen die mogelijk de betrouwbaarheid van de bolide aan zouden kunnen tasten. Staat de Honda-krachtbron betrouwbaarheidsproblemen te wachten?

'Red Bull gebruikt de filosofie van wereldkampioen Mercedes. De snelheid van de RB16 zal hoger liggen vanwege de smallere neus, het meesterwerk van Newey. Met de nauwe voorkant vermindert de luchtweerstand drastisch', zo wordt de analyse van Motorsport geopend.

Een indrukwekkend staaltje ingenieurswerk, wat inhoudt dat Red Bull ver is gegaan in de micro aerodynamica. Ze zijn door de FIA-crashtest gekomen met een minimale voorkant, die nog extremer is dan de neus van de W10 vorig jaar.

Red Bull mikt op zekerheid in de ophanging

Red Bull wil de voorwielophanging gebruiken om dit project te laten slagen. In Milton Keynes hebben ze besloten om terug te gaan naar een klassiekere ophanging: 'Zo wil Newey zekerheid creëren rondom de voorbanden, die met de Pirelli-banden van 2019 lastig op temperatuur te krijgen waren.'

Het is indrukwekkend hoeveel gas terug Newey heeft genomen qua koeling van de Honda RA620 krachtbron. De luchttoevoer is minimaal, Motorsport heeft een vergelijking gemaakt van de RB16 en de SF1000.

De vraag blijft of de Japanse krachtbron genoeg koele lucht gaat krijgen om niet te oververhitten. Vorig jaar moesten de Honda-motoren gebruik maken van vijf krachtbronnen in plaats van de toegestane drie. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws