'Red Bull heeft de voorwielophanging van de RB16 onder de loep genomen' Formule 1

'Red Bull heeft de voorwielophanging van de RB16 onder de loep genomen'

Door Christian Moerman 20 februari 2020 | 12:14


Red Bull is bij de RB16 voor een volledig nieuwe voorkant van de bolide gegaan. Motorsport analyseert in samenwerking met Italiaanse motorsportjournalist Giorgio Piola de techniek achter voorwielophanging van de RB16.

'Red Bull is voor een volledige nieuwe voorkant gegaan en heeft de voorwielophanging aan de voorkant onder de loep genomen', zo opent het Italiaanse motorsportmedium.

Wat duidelijk te zien is, is dat het interne mechanisme dat de banden stuurt lager ligt en dat de rocker (het onderdeel dat het duw- en trekwerk verricht om de banden een bepaalde kant op te sturen, red.) een zeer gecompliceerd aluminium omhulsel heeft.

De rocker ligt echter relatief open, terwijl dit hydraulische element doorgaans verschuild zit achter een zuiger en twee 'kamers' waarin de rocker zich doorgaans bevindt. Een open suspensie voor de RB16 dus die vermoedelijk minder luchtweerstand veroorzaakt.

Newey met een simpel, verfrissend ontwerp

'Newey heeft alles uit de kans gehaald, hij moest met iets revolutionairs komen om te compenseren voor het feit dat Red Bull teruggegaan is naar een simpeler model qua ophanging', zo wordt het verhaal vervolgd. De ophanging bestaat wederom uit twee driehoeken, waarvan één hoog ligt en één lager.

De onderste driehoek, die de ophanging verbindt met het chassis, is veel nauwer. Dit houdt in dat de twee uitsteeksels die het chassis met de ophanging verbinden, veel dichter bij elkaar liggen dan voorheen. Meerdere 2020-bolides experimenteren met deze aanpassing.

Twee vliegen in één klap voor Red Bull

Een foto die in Barcelona genomen is van de RB16 toont de perfect gestroomlijnde ophanging en de verbinding aan het chassis. Doorgaans zijn dit elementen die enkel nuttig zijn voor het versterken van een al vrij dunne neus, Red Bull gebruikt dit als een voordeel.

'Ze gebruiken de versterkte ophanging rondom de neus om de crashtest door te komen', concluderen de Italianen. Dit staat toe dat het team van Max Verstappen voor een bijzonder smalle neus kon kiezen in 2020. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Koop nu jouw producten uit de nieuwe Red Bull collectie!


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws