Mercedes blijft verbazen: de unieke achterwielophanging van de W11 Formule 1

Mercedes blijft verbazen: de unieke achterwielophanging van de W11

Door Christian Moerman 20 februari 2020 | 17:12


Ted Kravitz is na de eerste testdag gaan kijken naar de technische details van de W11. De SkySports-man viel vooral op dat de achterwielophanging uniek is, hij licht toe wat er veranderd is.

'Mercedes gebruikt bij de W11 een achterwielophanging die uniek is, het is heel moeilijk om dit te doen', zo opent de Brit zijn analyse. Hij gebruikt beelden van de achterkant van de bolide en legt uit hoe de achterkant van een Formule 1-bolide aerodynamisch gezien in elkaar steekt.

'Aan de zijkant schiet de lucht over de vloer, waarna het het achterwiel raakt. Als je daar de vloer af kan sluiten, win je een enorme hoeveelheid downforce aan de achterkant', vervolgt hij. De reden hiervoor is omdat er dan geen lucht ontsnapt aan de onderkant van de bolide.

Hier fungeert de lucht als 'kauwgom', vandaar dat auto's die dicht achter een tegenstander rijden (en dus een verminderde luchtstroom ervaren aan de onderkant van de bolide, red.) in de bochten aan grip verliezen.

Mercedes verandert achterwielophanging

'De lucht wil je dus vrijuit langs de auto laten gaan, daarvoor moet je de vloer 'dichttimmeren'. Zoals we zien zit daar echter een ophangingsarm, die een bepaalde hoek heeft', vervolgt de praatgrage Formule 1-analist.

Het is belangrijk om deze wishbone in een bepaalde hoek te houden vanwege het feit dat het onderdeel extreme krachten te verduren krijgt: 'Deze hoek moet de laterale krachten aan kunnen en de fysieke kracht van de auto aan kunnen die loskomt als de bolide accelereert.'

'Wat Mercedes gedaan heeft, is de V-vormige ophanging, die vanaf de wielbasis naar het chassis loopt, verder naar achteren plaatsen. Zo liggen de twee armen van de wishbone dichter bij elkaar en kunnen ze meer kracht aan, waardoor je de hoek van de ophanging kan veranderen', merkt Kravitz op.

Mercedes weegt nadelen en voordelen af

Dit project komt niet zonder risico's. Het kost namelijk gewicht om de achterwielophanging zo te verstevigen, maar omdat de hoek van de ophanging voordeliger is, kunnen ze de vloer daar makkelijker isoleren. Zo winnen de Duitsers significant aan downforce.

Een afweging die volgens Kravitz het team ten goede zou kunnen komen: 'Het kost wat gewicht, maar wat ze aan gewicht verliezen qua tijd, winnen ze aan downforce.' (Foto: Mercedes AMG F1)

Koop nu jouw producten uit de nieuwe Red Bull collectie!


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws