NB: 'Renault was een leverancier, Honda is een partner' Formule 1

NB: 'Renault was een leverancier, Honda is een partner'

Door Christian Moerman 23 februari 2020 | 16:48


De eerste testweek zit er inmiddels op. We hebben innovatie gezien, we hebben dichte garagedeuren gezien en we hebben een ogenschijnlijk dominant Mercedes gezien. Marnik Kok heeft bij F1Maximaal elke minuut van de testweek gevolgd en velt zijn vonnis over de eerste drie dagen. In 'De Nabeschouwing' komen de topteams aan bod en uiteraard blijft Max Verstappen ook niet onbesproken.

Hoe heb jij over het algemeen de eerste testweek in Barcelona ervaren?

'Ik vond het best een verrassende start van het seizoen. We hebben mooie dingen gezien en vooral Williams lijkt weer terug te zijn. Ondanks dat ze wel problemen kenden ziet het er beter uit voor ze, we mogen hopen dat ze aansluiting vinden dit jaar.'

'Vooral een aantal teams op het middenveld hebben het beter op een rijtje. Bij Renault was het wel al snel duidelijk dat ze nu al problemen kennen, die zullen vast niet compleet open kaart spelen. Bij Renault is er meer aan de hand dan dat ze toegeven, maar je ziet nu al dat een Racing Point bijvoorbeeld grote stappen gemaakt heeft.'

'Ik vind het een slimme zet van Racing Point om naar Mercedes te kijken dit jaar. Ze hebben Mercedes-materiaal, waarom zou je dat niet combineren met andere Mercedes-onderdelen? Haas doet ditzelfde, die nemen veel van Ferrari over, Racing Point doet het echter beter. Bij Haas zie je die synergieën dit jaar in ieder geval nog niet echt terug.'

Vrijwel alle krachtbronleveranciers kenden in week één problemen. Wie staat er het slechtst voor?

'Naar mijn idee is dit Ferrari. Alle krachtbronnen zijn wel eens stilgevallen, maar bij Ferrari was de motor voorgaande seizoenen echt een kracht. Hij is supersnel maar als de motor in 2020 niet betrouwbaar is, dan hebben ze bij Ferrari een groot probleem.'

'Doorgaans zit bij Ferrari de krachtbron vaak goed, als ze nu na vier Grand Prix-afstanden al problemen kennen, dan gaan ze een heel zwaar seizoen krijgen. Ter vergelijking, Ferrari zit op 354 ronden en is daarmee de op drie na laatste qua gereden ronden. Red Bull zit op maar liefst 471 ronden en Mercedes zit op 494 ronden na één week. Ze hebben dus een aardige achterstand opgelopen.'

Welk team heeft indruk gemaakt?

'Voor mij is dat vooral Williams. Het feit dat ze in dag drie stilvielen, heeft vooral te maken met de Mercedes-motor. Als je tijden vergelijkt met vorig jaar en ziet dat ze nu in de eerste testweek al hun kwalificatietijd van Barcelona ruim verbeterd hebben, denk ik dat Williams de grootste stappen gemaakt heeft. Iedereen ziet graag dat ze aansluiten bij het middenveld. Zo'n drama als dat ze vorig jaar meegemaakt hebben gunt niemand de Britten.'

'Ook het DAS-systeem kan niet onbesproken blijven natuurlijk, niemand had dit aan zien komen. Je weet dat de teams de regels proberen te omzeilen en het randje opzoeken. Dit zag je vorig jaar op een hele slinkse manier bij Ferrari, nu probeert Mercedes zo veel mogelijk richting die actieve wielophanging te komen. De andere teams focusten zich op de sidepods en de vleugels, Mercedes komt in de tussentijd met een stuur wat een totaal nieuwe dimensie aan de sport geeft. Het laat zien hoe ver Mercedes voor loopt op de rest, met name als je beseft dat ze hier al meer dan een jaar mee bezig zijn.'

Verstappen reed enorm veel ronden maar reed ook zijn ophanging kapot. Een goede of een slechte week voor de Nederlander?

'Ik denk dat Verstappen een goede week kende. Ik denk dat het überhaupt niet zo heel slecht is als je een keer spint of crasht gedurende de testweken. Juist tijdens de testdagen zoek je dat limiet. In een race verlies je posities, tijdens de testdagen heeft een dergelijke spin veel minder gevolgen.'

'Het is natuurlijk jammer dat hij die kerbs raakte en dat je daardoor ronden verliest, maar over het algemeen heeft Red Bull het op één na meeste aantal ronden gereden. Ze doen het dus prima. Liever een spin en een gebroken ophanging tijdens de testdagen dan in het seizoen.'

Heeft Red Bull stappen gezet met de RB16?

'Red Bull heeft sowieso stappen gezet, maar elk team is erop vooruit gegaan. Ik betwijfel echter of ze genoeg stappen hebben gezet om een gooi naar de wereldtitel te doen. Elk seizoen zeggen Helmut Marko en Christian Horner dat ze competitief zijn, maar momenteel lijkt het erop dat Mercedes te ver voorloopt.'

'Red Bull moet zich focussen op 2021. Mercedes is regerend kampioen en kan door de voorsprong die ze hebben de focus al leggen op 2021, dit moet Red Bull dus ook proberen. Wel heb ik veel vertrouwen in de Honda-motor. Qua vermogen zit het denk ik wel goed dit jaar, maar ik denk dat qua auto Mercedes er een stap voor zit. Ferrari pakken ze denk ik wel dit jaar.'

Voelt het alsof Honda alles op een rijtje heeft?

'Ja, dat is denk ik het grootste verschil wat je ziet bij de Oostenrijkse renstal. Renault was een leverancier, Honda is een partner. De Japanners die bij Honda werken steken er zó veel moeite in, ze gaan elke race weer tot het gaatje. Je merkt dit in de omgang en je ziet het bij Red Bull heel duidelijk terug in de resultaten. De samenwerking is uitstekend en Honda levert gewoon erg goed materiaal. Ze hebben nóg meer ontwikkeld dan vorig jaar, en toen ging het ook al goed.'

Wat verwacht je van testweek twee?

'Ik verwacht vooral dat de tijden omlaag gaan. De teams schroeven de motoren open dus ik verwacht ook meer rode vlaggen. Ze gaan het randje opzoeken. Er zullen heel veel nieuwe onderdelen verschijnen, nieuwe frontwings, nieuwe bargeboards, er komt van alles nieuw aan. Daarom worden de laatste twee dagen het meest interessant.'

'De tijden zeggen ook na week twee weinig. Vorig jaar zagen we Ferrari als absolute favoriet uit de testweek komen en ging Mercedes er weer met de titel vandoor. Dingen zoals DAS-systeem en sectortijden geven echter wel een klein voorproefje van het seizoen. Het is een cliché, maar het is waar: In Australië zie je waar de teams staan.'

'Volgende week gaan we een bevestiging zien van Williams dat erbij zit en op het middenveld moet het spannender dan ooit worden. McLaren kruipt denk ik langzamerhand richting de topteams, niet richting het middenveld. Tussen Racing Point en McLaren wordt het volgens mij McLaren dat het beste uit de verf zal komen. Vorig jaar hebben de Britten enorme stappen gemaakt en zijn ze knap vierde geworden.'

'Ze hebben de bedrijfsfilosofie omgegooid en rijden nu met twee topcoureurs. McLaren zal naar mijn idee dus aansluiting vinden, ik verwacht zeker een podium voor ze. Red Bull hoeft echter niet te vrezen, hoewel het natuurlijk wel nadelig is dat er een vierde team voor podiums kan gaan.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws