Red Bull neemt updates mee: 'Maar bij Red Bull weet je het nooit' Formule 1

Red Bull neemt updates mee: 'Maar bij Red Bull weet je het nooit'

Door Christian Moerman 27 februari 2020 | 12:51


F1TV-pitreporter Ted Kravitz is een kijkje gaan nemen in de Red Bull-garage. De praatgrage Brit merkt op dat Red Bull een hoop nieuwe details meegenomen heeft op dag vijf. De grootste aanpassingen die momenteel te zien zijn lichten we uit.

'Het is inmiddels droog genoeg om met de aero-rigs het circuit op te gaan, we zien op de RB16 het een en ander aan nieuwe onderdelen', zo opent Kravitz over de Red Bull-bolide. Aero-rigs zijn de 'wasrekken' die gebruikt worden om luchstromen te meten.

Red Bull blijft het de concurrentie moeilijk maken om alle updates mee te krijgen, merkt Kravitz op: 'Het is moeilijk om te zien, maar voorlopig lijkt het alsof de meeste updates rondom de cape zitten.'

De cape is het onderdeel onder de neus. McLaren ging hier vorig jaar voor het eerst mee aan de haal en Red Bull probeert op dit gebied ook voordelen te halen. We zien een soort 'haaientand' aan het uiteinde waarmee de Oostenrijkers de aerodynamica proberen te optimaliseren.

Is dit de definitieve RB16?

Ook zien we op de bargeboards veel aanpassingen. Het is de pientere pitreporter niet ontgaan: 'De bargeboards kennen veel meer detail. Ik denk dat we nu de Red Bull zien die we in Melbourne tegen zullen komen.'

We zien dat de onderdelen van het bargeboard veel gestroomlijnder lijken dan eerst. De geribbelde zijkant van de RB16 oogt wat kleiner en de stang die het zijdeel van de bolide vasthoudt lijkt aerodynamisch geoptimaliseerd.

Later komt Kravitz terug op zijn uitspraak. Het is toch niet zo vanzelfsprekend dat dit de definitieve RB16 is, maar zal hij in ieder geval veel op de huidige bolide lijken: 'Ik kan me voorstellen dat dit ongeveer de definitieve versie is, maar bij Red Bull weet je het nooit.'

Red Bull vernieuwt sidepods

Verstappen reed de eerste ronden met die aero-rigs dus. Dit doen de teams doorgaans in de eerste testweek, maar omdat er zoveel aerodynamische updates meegenomen zijn door de Oostenrijkse renstal, moest opnieuw gekeken worden naar de luchtstromen.

Als laatste lichten we de sidepods uit. De sidepods kennen een soort bescherming aan de zijkant. Dit plakaat complementeert de ingangen aan de zijkant van de RB16. In plaats van een dicht plakaat, kiest Red Bull voor een open plakaat, waar ze aerodynamische voordelen uit willen halen.

Verstappen oogst tulpen

Kravitz maakte aan het einde van zijn analyse nog een mooie Nederlandse opmerking. Hij lichtte nog even toe waar de wasrekken voor gebruikt worden: 'Je moet natuurlijk zien hoe de nieuwe aerodynamische opstelling in zijn werking treedt.'

'Vandaar dat ze met een soort rig rijden waar je in Nederland zomaar tulpen mee zou kunnen oogsten', zo concludeert de Brit gevat zijn analyse van de RB16. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Koop nu jouw producten uit de nieuwe Red Bull collectie!


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws