Update | Pirelli: 'Teams positief over speciale Zandvoort-banden' Formule 1

Update | Pirelli: 'Teams positief over speciale Zandvoort-banden'

Door Marnik Kok 03 maart 2020 | 18:57


Pirelli maakt de bandenkeuze voor de Grand Prix van Nederland bekend. In het weekend van 1 tot 3 mei wordt er gereden op de C1, C2 en C3-compound: de hardste banden die Pirelli voor het huidige seizoen heeft liggen.

Pirelli kiest voor elke Grand Prix individueel welke banden het beste zijn voor op het circuit. Er zijn vijf verschillende bandensets: C1 (hardste compound) tot en met C5 (zachtste compound). Met deze bandensets werd vorig jaar ook al gereden in de Formule 1, dit is dus niks nieuws voor de teams.

Alle races die vóór de GP van Zandvoort worden gehouden, wordt op de C2, C3 en C4-compounds gereden. De hardste band wordt dus voor het 2020-seizoen voor het eerst in Nederland gebruikt. Ook de bandenkeuze voor de GP van Canada is bekendgemaakt, hier worden de drie zachtste compounds gebruikt.

Pirelli ontwikkelde speciale Zandvoort-banden

Pirelli liet speciaal voor de GP van Zandvoort banden ontwikkelen. Deze Zandvoort-banden zouden voor de zekerheid gemaakt zijn om onder andere de hellingen in het Nederlandse circuit aan te kunnen.

De banden, die getest zijn tijdens de wintertests in Barcelona, zullen in de eerste instantie niet gebruikt gaan worden tijdens de race, meldde Pirelli-topman Mario Isola eerder. Wel liggen ze klaar als voorzorgsmaatregel.

Update 3-3-2020 19:00 uur | Pirelli: 'Teams positief over speciale Zandvoort-banden'

Tegenover Motorsport.com Italië laat Pirelli weten dat het met vertrouwen uitkijkt naar de Grand Prix van Zandvoort. Het Nederlandse circuit heeft een flinke banking, en daar moet de bandenfabrikant zich op voorbereiden. De Italiaanse oplossingen lijken de teams goed te bevallen.

Standaardband oppompen kan balans verstoren

Pirelli-chef Mario Isola heeft gezien in de data dat de belasting voor de voorbanden hoger ligt dan de achterbanden. 'Daarom probeerden we als eerste de bandendruk in de voorbanden op te voeren. Hierdoor ontstond er echter een verschil tussen de voorkant en achterkant van de wagen, wat kan leiden tot balansproblemen.'

De bandenfabrikant gooide het over een andere boeg. 'We bedachten een prototyperubber met een versterkte constructie, om een lagere druk te kunnen gebruiken. In de wintertest wilden we dit rubber vergelijken met de aangepaste standaardband om te zien hoe de balans en prestaties waren.'

Teams positief over oplossingen

De teams kregen twee setjes banden om in drie dagen uit te proberen. De standaardband had een druk van 26 psi, en het prototype 24. De teams waren positief over beide oplossingen, ze vonden geen grote verschillen. Daarom hebben we nu twee keuzes, al warmt de prototypeband iets langzamer op.'


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws