Mercedes test nieuwe achtervleugel die auto mogelijk zwaarder maakt Formule 1

Mercedes test nieuwe achtervleugel die auto mogelijk zwaarder maakt

Door Sam Koster 28 februari 2020 | 21:56


Mercedes reed op de laatste testdag in Barcelona met een andere achtervleugel dan op de eerdere dagen. Voormalig racewagenontwerper Gary Anderson legt bij The Race uit welke verandering Mercedes heeft uitgeprobeerd op de laatste testdag, en wat de effecten ervan zijn aan de achterkant van de auto.

Het belangrijkste verschil tussen de twee vleugels is dat de nieuwe achtervleugel van de Duitse renstal met één pilaar middenin aan de auto vastzit, terwijl dit er oorspronkelijk net als bij Red Bull Racing twee waren. De reden hiervoor is een aerodynamische, maar hangt daarnaast ook samen met het DRS dat de achtervleugels open laat klappen.

Op de achtervleugel ligt prominent in het midden de activator van het DRS. Door hier maar één pilaar onder te zetten, wordt de luchtstroom over de auto aan de achter kant maar op één plek onderbroken. Die plek is dan ook nog eens keurig halverwege de breedte van de wagen, zodat er aan de linker- en rechterkant geen ongelijke luchtstromen ontstaan.

Toch kleven er nadelen aan het hebben van maar één pilaar. Zo moet deze onderaan in een Y-vorm om de uitlaat gebogen worden, die verplicht ook halverwege de auto zit. Met twee pilaren wordt de luchtstroom weliswaar meer verstoort, maar de pilaren kunnen gewoon recht langs de uitlaat aan de auto gebouwd worden.

Mercedes moet endplates verzwaren

Ten tweede gaat de achtervleugel als deze enkel aan één pilaar middenin vastzit enorm trillen. Mercedes zal om dit te vermijden de vleugel ook op de wing endplates moeten laten steunen. De endplates hebben echter een knik halverwege en zijn dus niet zo sterk. Versterken is wel mogelijk, maar maakt de auto met zijn verbeterde aero-pakket wel zwaarder. (Foto: Mercedes AMG F1)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws