Blik op Australië: 'Ricciardo op het podium hoef ik niet, zo'n shoey vind ik smerig' Formule 1

Blik op Australië: 'Ricciardo op het podium hoef ik niet, zo'n shoey vind ik smerig'

Door Christian Moerman 11 maart 2020 | 20:00


Elke race is uniek. De landen, de mensen en de circuits bieden altijd wat speciaals. Niet alleen als je aanwezig bent, maar ook van achter de computer of telefoon is dit te merken. In de rubriek 'Blik op...' neemt F1 Maximaal je mee naar de Grand Prix en belichten we elke race weer een unieke kant van het Formule 1-circus. Deze week gaan we in gesprek met acht doorgewinterde Australische Formule 1-fans.

De Grand Prix van Australië staat in het teken van het land Down Under. Naast het feit dat Australiërs vriendelijk en enthousiast zijn, komt ook de immer vrolijke Renault-coureur Daniel Ricciardo uit dit land. Aan de Formule 1-fans hebben wij gevraagd om ons mee te nemen naar Australië. We gaan dieper in op het jaarlijkse evenement, op Ricciardo en natuurlijk op de bosbranden die door zaken zoals het coronavirus naar de achtergrond dreigen te verdwijnen.

De sfeer bij de Grand Prix van Australië

'Het zit altijd vol spanning op zondag in Australië. Het is als een traag, opbouwend gebrom dat explodeert wanneer de race begint', merkt onze eerste spreekster Fiona Waters op. 'Vorig jaar verminderde de sfeer wel een beetje na de startcrash van Ricciardo, maar die teleurstelling was snel verdwenen. Toen Fernando Alonso in 2016 hier crashte, hield iedereen de adem even in. Men slaakte een unanieme zucht van opluchting toen hij ongedeerd uit het wrak kroop.'

Ook Foster James is geregeld van de partij op Albert Park: 'Ik was er vorig jaar, ik zal op een heuvel vlak naast het circuit. Het was een unieke ervaring, je kon de auto's niet alleen horen, je rook ze ook!' Bronwyn Collier benadrukt dat het enthousiasme vanaf moment één in de lucht hangt: 'Zelfs in de eerste vrije training wordt er geapplaudisseerd wanneer de eerste auto op het circuit verschijnt. Ik ben naar veel races in andere landen geweest en zie dat verder nooit.'

Australiërs hebben moeite met winnen in Australië. Ricciardo is het nooit gelukt en ook Mark Webber wist nooit echt dichtbij te komen. Wel wist hij er vijfde te worden in zijn eerste seizoen: 'Dat is een van mijn mooiste herinneringen aan Albert Park. In de Minardi werd hij vijfde, maar het voelde alsof hij de race gewonnen had. Ik heb nog nooit zo'n vreugdevol publiek gezien', vervolgt Collier.

Ricciardo vertrekt van Red Bull naar Renault

De overstap van de landelijke held viel niet bij alle fans in de smaak, vooral teleurstelling heerst onder de Australische fans zoals Scott Davies. Ook fans John en Don Toovey waren niet te spreken over de overstap: 'Het eerste wat ik dacht was: waarom?! Toen ik het analyseerde besloot ik dat er maar drie dingen gebeurd konden zijn. Renault heeft hem een monsterbedrag geboden, hij was er klaar mee om tweede viool op Verstappen te spelen of hij zag de overstap als uitdaging.'

'Natuurlijk hadden we graag gezien dat hij naar een beter team vertrok, maar we weten niet wat Renault hem geboden heeft', meldt Waters. 'Hij is er heen gegaan voor het geld, ik neem hem echter niets kwalijk, veertig miljoen is een aardig zakcentje', aldus James. Ferrari en Mercedes waren geen optie volgens Collier: 'Zonde dat Ferrari hem geen aanbod deed, maar hij was bij de topteams tweede coureur geworden, dit was de beste optie.'

Niet iedereen had er problemen mee, Krystie Francis denkt dat hij toe was aan verandering: 'Ik denk dat de overstap goed voor hem was!' John Rundle trekt zelfs de vergelijking met Lewis Hamilton's overstap naar Mercedes: 'Ik heb de moed er altijd in gehouden. Ik denk dat Renault makkelijker met het budgetplafond om kan gaan dan de topteams en het siert ze dat ze altijd realistisch geweest zijn over zijn kansen. Bij Lewis riep men ook dat het stom was.'

Australië hoopt op een 'onhygiënische' shoey

Zit er een shoey in, in 2020? 'Het is altijd moeilijk voor Australiërs om hier goed te presteren, ik hoop natuurlijk op een podiumplek', merkt Waters op. Collier sluit zich hierbij aan: 'Ik verwacht dat het dit jaar beter zal gaan, hoewel ik geen podium verwacht. Australiërs staan hier nooit op het podium. Ik heb hem zien winnen in Monaco, ik mag mezelf gelukkig noemen. Dat was een van de hoogtepunten van mijn leven. Ik kan er dus mee leven als hij op Albert Park nooit wint.'

Er zitten ook realisten tussen, zo ook Rundle: 'Ik denk dat Renault realistisch blijft en we moeten daarom niet al te veel hopen op een goede afloop. Je wil natuurlijk dat hij het goed doet, maar het is hopen op een wonder. Ricciardo zag er wel sterk uit aan het einde van de testweken. Ook Davies wil vuurwerk zien: 'Ik heb er dit jaar meer hoop in, Renault zal competitiever zijn.'

De shoey valt niet bij iedereen in de smaak. Champagne drinken uit een schoen waar de twee uur daarvoor in gesport is klinkt dan ook niet bijzonder aantrekkelijk. Desalniettemin weet Ricciardo vaak genoeg vreemdelingen te overtuigen om deel te nemen aan het ritueel. 'Persoonlijk vind ik een shoey hartstikke smerig dus het hindert mij niet als hij niet op het podium eindigt', zegt Francis.

Gaat Ricciardo volgend jaar naar Ferrari?

De meningen zijn verdeeld in de antwoorden op de vraag of Ricciardo volgend jaar naar Ferrari vertrekt. Het kamp tegen geeft enkele valide argumenten: 'Zo lang Vettel daar nog zit gaat het nooit gebeuren. Als Ferrari een bod zou doen op een andere coureur, dan gaan ze denk ik voor een jongere rijder.'

'Ferrari heeft altijd een zeer duidelijke rangorde. Nu 'Golden Boy' Charles Leclerc daar rijdt wordt dat niets met Ricciardo. Ik zie liever dat Renault alles op orde krijgt en dat hij daar successen mee boekt', denkt Rundle. 'Hij zal nooit genoegen nemen met de rol als nummer twee', lijkt de algehele consensus rondom de discussie. 

Er zijn ook voorstanders die een overstap naar Ferrari wel zien zitten: 'Ik zie het wel zitten, met een nieuwe auto en zijn gretige rijstijl. Hij kan het beste duelleren van de Formule 1-grid.' Ook Rundle en Francis zijn het er mee eens: 'Hoe eerder hoe beter! Leclerc en Ricciardo in één team? Daar zeg ik geen nee tegen!'

De bosbranden uit het vizier

Vanwege het coronavirus zijn de bosbranden van enkele maanden geleden verdwenen naar de achtergrond. Wel hopen de Australiërs dat er nog even op ingezoomd wordt: 'Vooral positief wordt er denk ik naar gekeken. Dat we het zo snel mogelijk moeten laten hergroeien.'

'De bosbranden gebeuren hier vaak genoeg, iedereen houdt dit altijd in het achterhoofd. Het is een tragedie en ik kan me voorstellen dat ze meer pogingen gaan doen om geld op te halen, ik zou het mooi vinden als ze er nog even bij stilstaan, de FIA zit altijd bovenop dit soort dingen', zo luiden de meningen van twee geïnterviewden.

Maar sommigen denken dat we er weinig van terug gaan zien: 'Misschien wordt er kort aandacht aan besteed, maar de branden zijn oud nieuws. De Formule 1 blijft een business. Door het coronavirus zijn de branden op de achtergrond beland. De coureurs hebben echter ook gedoneerd, misschien dat zij de nadruk er nog een beetje op leggen.' (Foto's: Bronwyn Collier)

Met dank aan Fiona Waters, Krystie Francis, Foster James, Bronwyn Collier, John Rundle, Don Toovey, Scott Davies en John. 

Christian Moerman | c.moerman@valkeringmedia.nl

 

Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws