De winnaars en verliezers van een uitgesteld 2020-seizoen Formule 1

De winnaars en verliezers van een uitgesteld 2020-seizoen

Door Marnik Kok 17 maart 2020 | 13:10


Het 2020-seizoen dat is uitgesteld door de dreiging van het coronavirus is vanzelfsprekend nadelig voor iedereen. Voor sommige teams is het echter alsnog een kans om achterstand op de rest van de grid in te halen.

Formule 1-experts Mark Hughes en Scott Mitchell analyseren bij The Race wie van de teams profijt kan halen uit de extra tijd die er nu is om hun bolide te ontwikkelen. Hughes trapt af met de winnaars, waarvan Ferrari er logischerwijs een van is.

Ferrari en Renault profiteren van uitstel Formule 1

Ferrari had een slechte start van het seizoen, door tegenvallende testdagen in Barcelona. Volgens Hughes ligt de Italiaanse renstal achter op Mercedes, maar krijgen ze nu de tijd om te ontwikkelen. 'Ze weten waar ze staan en kunnen beginnen aan een inhaalslag', zegt de F1-expert.

Ook Renault lijkt te kunnen profiteren van het uitstel. Hughes verklaart: 'In Barcelona was te zien dat ze snel waren, maar ze waren niet consistent. De wagen is goed, en nu hebben ze de tijd om de volle potentie er uit te halen.'

Racing Point en Haas zien nadelen

Volgens Mitchell zien vooral Racing Point en Haas nadelen: 'De roze Mercedes zag er bij de wintertests erg snel uit. Het team was een groot voorstander van het doorgaan van de race in Australië, wat laat zien dat ze verwachtten gelijk aan de top van het middenveld te zijn.'

Haas ziet vooral veel nadelen. Het annuleren of uitstellen van races brengt financiële gevolgen met zich mee, vooral een team als Haas, die een klein budget heeft.  'Normaal gesproken zijn ze in Australië ook erg sterk, maar die punten gaan ze dus nu ook missen', merkt Mitchell op.

Ontwikkelingen Formule 1-bolides onzeker

De verdere ontwikkeling van de Formule 1-bolides is nog onzeker, aangezien veel fabrieken van de teams nog op slot zitten. De teams nemen het zekere voor het onzekere, en wachten nog een tijd af voor ze het fysieke werk aan hun wagens weer starten.

Naast de productie in de fabriek richt de grid zich vooral op het bestuderen van de data van Barcelona. Er is nu uitgebreid de tijd om deze data te bestuderen: de eerstvolgende race is, tot vooralsnog, de GP van Nederland in het weekend van 3 mei. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Lees 1 Reacties

Tags:

Reacties

ik
17 Mar 2020 om 14:41

Hughes 'vergeet voor het gemak dat o.a. Ferrari helemaal plat ligt.
Hoezoo door ontwikkelen ?
De fabriek c.q. race afdeling is leeg ???
Dus ?

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws