'Red Bull is driftig op zoek gegaan naar een lichter ontwerp, en met succes' Formule 1

'Red Bull is driftig op zoek gegaan naar een lichter ontwerp, en met succes'

Door Christian Moerman 24 maart 2020 | 17:08


Motorsport Italia heeft de drie voorwielophangingen van de topteams naast elkaar gelegd. 'Waar Mercedes en Red Bull Racing vrij brutaal 2020 in gingen, besloot Ferrari een conservatievere aanpak aan te houden', met behulp van deze schetsen wordt gekeken naar hoe de systemen werken.

Ondanks dat Mercedes superieur was in 2019 zijn ze niet stil blijven staan. Op veel gebieden hebben de Mercedes-ontwerpers de W11 naar een hoger niveau getild. De voorwielophanging zit nog steeds aan het chassis vast met behulp van twee wishbones, maar de achterste stang van de driehoeken ligt nu lager dan die aan de voorkant.

De reden hiervoor is dat het de luchtstroom langs de stangen verbetert, wat daarmee de aerodynamica van de hele bolide ten goede komt. 'Zo stroomt er meer lucht richting de koeling en onder de auto door, twee plekken waar de luchtstromen cruciaal geacht worden.'

Van binnen heeft Mercedes het DAS-systeem natuurlijk weten te integreren in de neus en hebben ze de anti-roll bar (een stang die gewicht verdeelt over beide kanten van de bolide wanneer er een bocht genomen wordt, red.) verplaatst. 'De conclusie is dat Mercedes bij elk element gewicht verloren heeft en meer prestaties gekregen heeft', merkt het Italiaanse medium op.

Red Bull RB16 onder leiding van Newey

Ook Adrian Newey besloot een avontuurlijk pad te kiezen met de voorwielophanging. Met name op aerodynamisch ontwerp valt in de eerste instantie veel op: 'De voorwielophanging is volledig opnieuw ontworpen en de neus is daardoor smaller en vierkanter geworden.'

Met een geaccentueerde voorkant gaat dit op aerodynamisch gebied voordeel opleveren. 'De aluminium legering geeft bovendien aan dat ze driftig op zoek gegaan zijn naar een lichter ontwerp, met succes. Van een mechanisch oogpunt is de oplossing van Red Bull niet ideaal, maar het is wel de beste compromis om op den duur veel minder luchtweerstand te genereren met het chassis.'

Deze configuratie staat ook toe dat er van onder de neus veel gemakkelijker lucht naar boven stroomt, wat de koeling van de motor weer ten goede komt. Ook heeft Newey de voorwielophangingen aan elkaar weten te krijgen binnenin het chassis. Dit gaat op den duur significant schelen in bandenslijtage en is misschien wel hét redmiddel van de RB16 in 2020.

'Kortom, Newey heeft letterlijk bijna elk element van de ophanging onder de loep genomen. De extreme concepten die toegepast zijn op elk gebied in de neus zijn de redenen dat deze Red Bull in ontwerpkeuze als bijzonder moedig gezien kan worden', aldus het motorsportmedium over de RB16.

Ferrari blijft conservatief

In tegenstelling tot de concurrenten blijft Ferrari relatief conservatief in 2020. Wel heeft dit als effect dat Ferrari zich niet halsoverkop op een ontwerp stort dat de rest van de filosofie van de SF1000 niet schikt. Ferrari introduceerde een derde hydraulisch element, maar wist dit element in de winterstop niet aan de praat te krijgen.

'Wellicht dat ze na de vervroegde zomerstop, voordat het 2020-seizoen begint, de hydraulische versie definitief naar een mechanische oplossing veranderen, gezien het feit dat sommige onderdelen van 2020 nu ook in 2021 gebruikt zullen gaan worden. Dit is dus niet het juiste moment om te gaan experimenteren.

'Met name de stangen van de ophanging zijn aangepast, de onderste wishbone zit nu iets hoger voor verbeterde aerodynamische effecten. Ook is er aandacht besteed aan de stuurarmen die niet langer een omhulsel van carbon hebben, maar nu zo ontwikkeld zijn dat ze - samen met de voorste stang van de bovenste wishbone - ook aerodynamische voordelen opleveren. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws