'Hierom is het onwaarschijnlijk dat Red Bull het DAS-systeem gaat gebruiken' Formule 1

'Hierom is het onwaarschijnlijk dat Red Bull het DAS-systeem gaat gebruiken'

Door Christian Moerman 25 maart 2020 | 09:18


Bij Formula 1 is uitgelegd waarom sommige constructeurs nou precies met een dunnen neus rijden en waarom sommige teams voor een dikkere neus gekozen hebben. Ferrari heeft gekozen voor een dikke neus, Red Bull en Mercedes zijn voor een dunner ontwerp gegaan. Een dunne neus mét DAS-systeem lijkt echter zo makkelijk nog niet.

'Er zitten voor- en nadelen aan elke filosofie qua aerodynamica, gewicht en hoe je alles inpakt. Op aerodynamisch gebied creëert een brede neus een gebied met lage luchtdruk onder de neus, waardoor de lucht versnelt terwijl het naar de onderkant van de bolide toegevoerd wordt. Hoe sneller de luchttoevoer, hoe meer downforce', zo openen Giorgio Piola en Mark Hughes.

De brede neus zorgt voor een groter gebied waarop de luchtstroom kan versnellen en zal - in theorie - dus meer lucht accelereren (en daardoor meer downforce veroorzaken, red.). Maar er zit ook een nadeel aan een dergelijke brede neus.

Zodra de luchttoevoer onder een bepaalde snelheid valt, kan het delen van de lucht onder de neus ongebruikt laten. Hierdoor verliest de voorkant van de auto de controle over de luchtstromen. Op hoge snelheden levert de brede neus dus eigenlijk vooral aerodynamisch voordeel op.

Red Bull en Mercedes in trage bochten

Er is een duidelijke reden om toch voor het smallere ontwerp te gaan: 'Een dunnere neus biedt dus met name in de trage bochten meer controle - en daardoor dus consistenter grip al op lagere snelheden gereden wordt. Omdat de neus kleiner is biedt deze minder oppervlakte om de luchttoevoer in te versnellen, maar de dunnere neus versnelt de lucht makkelijker.'

'Daarnaast kunnen de Formule 1-teams die voor een dunnere neus gekozen hebben de luchtstromen die ontstaan vanwege de voorvleugels makkelijker manipuleren', vervolgen de heren. Nadat de lucht de voorvleugel raakt vloeit het voort in bepaalde patronen, die met name Adrian Newey altijd uitstekend uit weet te buiten.

Dunne neus met zwaar materiaal

Een dunne neus heeft van nature minder stabiliteit en vergt dus zwaarder materiaal om dezelfde sterkte te krijgen: 'Een dunne neus door de crashtest krijgen betekent dat je automatisch met zwaarder materiaal moet werken, dit betekent dat de teams met dunne neuzen minder ballast tot hun beschikking hebben op bepaalde circuits.'

'Maar misschien wel het meest fundamentele verschil is hoe de voorkant van de auto verpakt is. Dit deel van de bolide, met ophangingssysteem, het stuurmechanisme, remmen en hydraulische reservoirs, kent veel onderdelen in een kleine ruimte', zo vervolgen de heren hun analyse.

DAS-systeem voor Red Bull?

Mercedes heeft moeten schuiven met de ophanging om alles te laten passen: 'Mercedes heeft het bovenste deel van de ophanging anders moeten plaatsen om het DAS-systeem in deze kleine ruimte te krijgen.'

'Red Bull moest voor de dunne neus alle mechanische componenten opnieuw plaatsen. In dit ontwerp heeft Red Bull het stuur en de (hydraulische) reservoirs zo geplaatst dat het helaas onwaarschijnlijk is dat ze het DAS-systeem gaan gebruiken', wordt geconcludeerd. Was Red Bull bereid om het DAS-systeem te ontwikkelen, dan had het waarschijnlijk niet gepast. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws