Priestley: 'Als dit niet dichtgetimmerd wordt krijgt McLaren een voordeel' Formule 1

Priestley: 'Als dit niet dichtgetimmerd wordt krijgt McLaren een voordeel'

Door Christian Moerman 25 maart 2020 | 13:00


McLaren staat voor een enorme uitdaging. In 2021 zullen ze van krachtbron moeten wisselen binnen strenge regelgeving. Hier komen grote uitdagingen bij kijken, die McLaren tijd zouden kunnen gaan kosten volgend seizoen, denkt voormalig McLaren-ingenieur Marc Priestley.

'In tegenstelling tot normale auto's zit er geen ruimte rondom een Formule 1-motor. De achterkant van een Formule 1-auto is perfect afgesteld op de krachtbron', zo opent Priestley via YouTube.

Het chassis wordt rondom de krachtbron gevormd, een nieuwe krachtbron betekent dus dat het chassis aanzienlijk aangepast moet worden. Priestley heeft ervaring met het installeren van motoren en licht toe hoe dit precies in zijn werking treedt.

Hoe ziet de binnenkant van een F1-chassis eruit?

'Omdat de krachtbron zo compact mogelijk ontworpen moet worden, plaatst men vaak de olietank aan de voorkant van de motor. Aan de achterkant van de krachtbron blijft dan dus ruimte over', vervolgt de Brit.

Het gevolg hiervan is dat het chassis en de motor complementair worden: 'De mechanische brandstofpomp wordt dus gevoed vanuit de voorkant van de motor. Die twee componenten van de krachtbron en het chassis moeten perfect afgesteld zijn op elkaar. Het chassis en de krachtbron moeten dus samen ontworpen worden.'

Bovendien ziet het koelsysteem van de Mercedes-motoren er heel anders uit dan het systeem van Renault: 'McLaren heeft momenteel een van de koelingangen boven de motor hangen, de koeling van de Mercedes-motoren wordt aangevoerd vanaf de sidepods, niet vanaf boven.'

McLaren met een oneerlijk voordeel?

Het is niet anders, McLaren moet in 2021 aanpassingen kunnen maken aan het chassis, anders kan de Mercedes-motor er niet in. Maar dan zou McLaren het enige team zijn dat het chassis in 2021 aan mag passen: 'Deze uitzondering moet dichtgetimmerd worden om te zorgen dat McLaren geen oneerlijk voordeel krijgt.' (Foto: McLaren F1 Media)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws