BBC: 'Teams overwegen reglementen door te schuiven naar 2023' Formule 1

BBC: 'Teams overwegen reglementen door te schuiven naar 2023'

Door Christian Moerman 31 maart 2020 | 16:13


BBC Sport heeft aangegeven dat de teams aan het overwegen zijn om de reglementswijzigingen die oorspronkelijk in 2021 plaats zouden vinden, nog een jaar op te schuiven. In 2023 zouden de vernieuwde aerodynamische reglementen in werking treden, mocht dit doorgezet worden. Ook zijn er al enkele definitieve beslissingen genomen over de besluitvorming in het huidige seizoen.

'BBC Sport heet vernomen dat de teams een plan aan het overwegen zijn waarin de nieuwe reglementen nog een jaar opgeschoven worden, naar 2023. Ook kunnen de ontwikkelingen van meerdere onderdelen 'bevroren' worden', zo opent het Britse sportmedium.

Mercedes in 2021 zonder DAS-systeem

Er gaan hoogstwaarschijnlijk meer onderdelen meegenomen worden naar het 2021-seizoen. Maar het DAS-systeem van Mercedes wordt in ieder geval niet meegenomen naar volgend jaar: 'Het verbieden van het DAS-systeem onder de huidige chassis-reglementen betekent dat Mercedes maximaal één seizoen kan profiteren van het systeem.'

F1 adopteert vijftal regels

Om het huidige Formule 1-seizoen zo soepel mogelijk te kunnen herinrichten zijn enkele reglementen versoepeld of veranderd. Eerst was er unanimiteit voor nodig om een regel door te drukken, nu is acceptatie van zestig procent van de teams al voldoende voor een wijziging, de eerste regel die gewijzigd is in overleg met de F1-teams. Het wordt zo makkelijker om races opnieuw te plannen.

De bandentests die plaats zullen vinden na afloop van de laatste race in Abu Dhabi (en eerst twee dagen besloegen) zullen nu in slechts één dag uitgevoerd worden. Vermoedelijk is deze maatregel genomen omdat Pirelli geen nieuwe banden ontwikkelt voor het aankomende seizoen. Pirelli-topman Mario Isola heeft al eerder aangegeven in 2021 met de 2019-banden te willen rijden.

Motorfabrikanten sluiten en leveren in

Ook de motorfabrikanten zijn nu onderworpen aan een verplichte sluiting van de fabriek(en). Voorheen waren enkel de teams verplicht de fabrieken te sluiten gedurende de zomerstop. De huidige (vervroegde) zomerstop beslaat bovendien drie weken in plaats van de voorheen geplande twee weken.

In 2020 is gebruik van de krachtbron onderhevig aan de hoeveelheid races die verreden zullen worden. Mochten er maar veertien races plaatsvinden, dan mogen er nog maar twee krachtbronnen gebruikt worden dit seizoen. Zijn het er elf of minder, dan is het gebruik van slechts één batterij en één Electronic Control Unit toegestaan.

Ontwikkelingen onder nieuw budgetplafond

De teams mogen de bolides met aangepaste aerodynamische elementen, die in 2022 geïntroduceerd worden in plaats van in 2021, nog niet ontwikkelen. Volgend jaar mag men de windtunnel pas in, wat inhoudt dat alle ontwikkelingen aan de nieuwe bolides onder het budgetplafond vallen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Bestel nu het nieuwe T-Shirt van Red Bull Racing!

Lees 1 Reacties

Tags:

Reacties

B.Broers
1 Apr 2020 om 09:27

Vele eersten zullen de laatste zijn.Geduld is een schone zaak.Komt goed.

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws