Waarom moeten voor het eerst ook motorleveranciers de deuren sluiten? Formule 1

Waarom moeten voor het eerst ook motorleveranciers de deuren sluiten?

Door Siem Kors 02 april 2020 | 11:33


De motorleveranciers uit de Formule 1 lopen voor het eerst tegen een complete shutdown aan. Eerder mochten zij hun werk en ontwikkeling vervolgen maar nu zijn de vier motorleveranciers verplicht zich aan de strikte regels te houden en het werk neer te leggen.

'Productie of ontwikkeling van motoronderdelen, testonderdelen of andere gereedschappen is verboden, evenals het vormen van een motor of delen van een motor', de shutdown geldt vooralsnog voor de aankomende 21 dagen (tot het einde van april, red.).

Er gelden in elk land alleen andere regels. De motorfabrikant mag dagen uit de periode die de FIA heeft opgegeven wisselen met bepaalde dagen die vallen in een lokaal opgelegde periode. Zo kan Honda bijvoorbeeld de shutdown verdelen over twee periodes in plaats van alleen in april het werk stil te leggen.

FIA neemt maatregelen

'Elke werkactiviteit door een werknemer, consultant of onderaannemer die zich bezighoudt met engineering, ontwerp, ontwikkeling, productie of dyon-testen van de motor is nadrukkelijk verboden', merkt The Race op. Op deze manier wordt de productie vrijwel stilgelegd door de FIA.

Motorleveranciers moeten de FIA op de hoogte stellen van de data van hun sluitingsperiode. De fabrikanten mogen op geen enkele manier proberen de genoemde maatregelen te omzeilen door middel van een overeenkomst of regelingen.

Eerlijkheid blijft belangrijk

De periode zou mogelijk verlengd kunnen worden als hierdoor alle team gelijk kunnen worden behandeld. Hier kunnen nieuwe maatregelen van de overheid in elk land een grote rol in spelen. Dit geldt ook voor de stop van de productie en ontwikkeling van de reguliere Formule 1-teams die ook al naar voren gehaald is en zelfs is verlengd met twee weken.

Gedurende deze periode mogen Formule 1-teams op het gebied van ontwerp, productie of ontwikkeling geen stap zetten en niks uitvoeren. 'Voor niet-gerelateerde Formule 1 projecten is wel toestemming gegeven. Denk hierbij aan het leveren van showauto's of het helpen van de productie van beademingsapparatuur.' (Foto: Red Bull Content Pool/ Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws